Kom, følg med meg
20.–26. Januar. 1 Nephi 11–15; “Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft”


“20.–26. januar. 1 Nephi 11–15 ‘Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“20.–26. januar. 1 Nephi 11–15”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
mennesker spiser frukten fra livets tre

Sweeter Than All Sweetness [Søtere enn all søthet], av Miguel Angel González Romero

20.–26. januar

1 Nephi 11–15

“Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft”

Les 1 Nephi 11–15 med barna du underviser i tankene, og skriv ned tilskyndelser du mottar.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde av Lehis syn av livets tre, og be barna dele det de husker å ha lært om dette synet forrige uke. Spør dem om de har lært noe nytt om det siden da.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Nephi 11:16–33

Vår himmelske Fader sendte Jesus Kristus til jorden fordi han elsker meg.

Nephi så Jesu Kristi liv og virke i et syn. Tenk over hva barna i klassen din kan lære om Frelseren fra 1 Nephi 11.

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn et bilde som illustrerer en av hendelsene fra Frelserens liv slik det ble forutsagt i 1 Nephi 11:20, 24, 27, 31, og 33 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 30, 35, 39, 4257). Mens du leser disse versene, be barna holde opp sitt bilde når de hører verset som passer til.

  • Fortell barna om noen av tingene Nephi lærte at Jesus Kristus ville gjøre mens han levde (se 1 Nephi 11:16–33), og vis dem bilder av noen av disse hendelsene (se f.eks. Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 41, 46, 47, 49, 56, 57, 58, 59). Fortell hva Frelseren har gjort for deg. Vis bilder for å hjelpe barna å tenke på måter vi kan dele Guds kjærlighet (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 109110, 115).

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

Mormons bok forkynner verdifulle sannheter.

Hvorfor er du takknemlig for Mormons bok? Overvei hvordan du kan dele ditt vitnesbyrd om Mormons bok med barna.

Mulige aktiviteter

  • Tegn et bilde på tavlen, og be barna endre eller fjerne deler av bildet for å få det til å se annerledes ut. Hjelp dem å forstå at, akkurat som med bildet, ble noen ting i Bibelen endret og fjernet over tid. Les deler av 1 Nephi 13:40 som underviser hvordan Mormons bok (som Nephi kaller “disse siste opptegnelser”) hjelper oss å forstå de “klare og verdifulle ting” som har gått tapt fra Bibelen.

  • Gjem bilder rundt i rommet som representerer evangeliets sannheter som ble klargjort i Mormons bok, slik som dåp, nadverden og oppstandelsen. Be barna finne disse bildene. Forklar at Mormons bok bragte tilbake sannheter i evangeliet som hadde gått tapt.

1 Nephi 15:23–25

Guds ord gir meg kraft

Hvordan kan du bruke bildet av jernstangen til å undervise barna om styrken, tryggheten og kraften i Guds ord?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Lehis drøm, som det i forrige ukes leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna finne jernstangen i bildet, og hjelp dem å forstå hvordan det å holde fast i Guds ord kan beskytte oss (se 1 Nephi 15:23–24). Gi barna noe som ligner på en jernstang å holde i, som et rør eller en pinne, mens du leser vers 24. Hvor kan vi finne Guds ord? Hva kan vi gjøre for at Guds ord kan bli en del av vårt liv hver dag?

  • Hjelp barna å fargelegge og fullføre denne ukens aktivitetsside. Hvordan kan vi “holde fast” i Guds ord? (1 Nephi 15:24).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Nephi 11:16–33

Vår himmelske Fader sendte Jesus Kristus til jorden fordi han elsker meg.

Nephi hadde et syn der han fikk se vår himmelske Faders plan for oss, og Jesus Kristus var en sentral del av det synet.

Mulige aktiviteter

  • Be barna sette sammen versene fra 1 Nephi 11:16–33 med bilder som fremstiller det versene beskriver (for eksempel 1 Nephi 11:20, 24, 27, 29, 31, 33; se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 30, 35, 38, 39, 4257). Hva lærer barna om Kristus fra versene og bildene?

  • Spør barna hvorfor Jesus Kristus er viktig for dem. Syng en sang om Frelseren, for eksempel “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20–21), og spør barna hva denne sangen lærer oss om Jesus. Be barna ta seg tid gjennom uken til å tenke på Jesus Kristus og dele sine erfaringer i klassen neste uke.

Bilde
eksemplarer av Mormons bok på forskjellige språk

Mormons bok inneholder Jesu Kristi evangelium.

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

Mormons bok forkynner verdifulle sannheter.

Hva vet barna om frafallet? Hvordan kan du hjelpe dem å forstå viktigheten av at Mormons bok gjenopprettet sannheter i evangeliet som gikk tapt under frafallet?

Mulige aktiviteter

  • Les 1 Nephi 13:26–29 sammen, og be barna legge merke til hva som skjer når mennesker ikke har “klare og verdifulle” sannheter i evangeliet. Hvordan gjenopprettet Herren sannheter som hadde gått tapt? (Se versene 35–36, 40). Be barna dele sine vitnesbyrd om sannheter de har lært fra Mormons bok, eller del dine egne.

  • Vis videoen “The Book of Mormon—a Book from God” [Mormons bok – en bok fra Gud] (ChurchofJesusChrist.org) for å illustrere hvordan Bibelen og Mormons bok virker sammen for å undervise sannhet. Hvorfor er det nyttig å ha mer enn ett vitne? Tegn en prikk på tavlen, og merk den Bibelen, og be hvert barn tegne en rett linje gjennom prikken for å illustrere at læresetningene i Bibelen kan tolkes på mange måter når Bibelen står alene. Visk ut ordene, og tegn en prikk til og merk den Mormons bok. Be et barn tegne en rett linje som går gjennom begge prikkene for å vise at det er kun en måte å tolke evangeliet på når Bibelen og Mormons bok brukes sammen.

  • Hjelp barna å lære den åttende trosartikkel utenat.

1 Nephi 15:23–25

Guds ord gir meg styrke til å motstå fristelse

Hvordan kan du hjelpe barna du underviser til å styrke sine vitnesbyrd om Skriftene? Gransk disse spørsmålene mens du leser 1 Nephi 15:23–25, og bruk aktivitetene under for å legge til dine egne ideer.

Mulige aktiviteter

  • Be barna gi et sammendrag av synet om livets tre (se 1 Nephi 811). Hva hindret folket å nå treet? Hva hjalp dem å nå det? Be barna lese 1 Nephi 15:23–25. Hvordan hjalp jernstangen folket gjennom den mørke tåken? Hvordan kan det å lese Guds ord hjelpe oss å motstå fristelse og mørke i dag?

  • Gjør aktivitetssiden sammen med barna. Mens de gjør det, be dem snakke om noen av fristelsene barn møter. Hvordan kan de huske å holde fast i jernstangen hver dag? Syng “Jernstangen” (Salmer, nr. 202) som en del av denne aktiviteten.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppmuntre barna til å vise sin familie “jernstangen” de lagde fra aktivitetssiden og del hvordan de kan holde fast i jernstangen ved å lese Skriftene.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk kunst til å engasjere elevene. Når du underviser barna en historie fra Skriftene, finn måter som kan hjelpe dem å visualisere den. Du kan bruke bilder, videoer, dukker, kostymer osv.

Skriv ut