Kom och följ mig
13–19 juli. Alma 32–35: ”Så detta ord i era hjärtan”


”13–19 juli. Alma 32–35: ’Så detta ord i era hjärtan’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”13–19 juli. Alma 32–35”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
ett frö i ett barns hand

13–19 juli

Alma 32–35

”Så detta ord i era hjärtan”

Ha barnen du undervisar i åtanke när du i en anda av bön studerar Alma 32–35. När du gör det kommer tankar och intryck till dig om hur du ska undervisa dem. Skriv ner de här intrycken och handla enligt dem.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Lägg namnet på vart och ett av barnen i en behållare. Be någon plocka upp ett av namnen och be barnet med det namnet berätta något som han eller hon nyligen har lärt sig av Mormons bok. Fortsätt tills alla har fått den möjligheten, men pressa inte någon att berätta.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Alma 32:28–43

Jag kan hjälpa min tro på Jesus Kristus att växa.

Frön, träd och frukter är bekanta saker som kan hjälpa barnen förstå abstrakta principer som tro och vittnesbörd. Fundera över hur du kan undervisa barnen med hjälp av Almas jämförelse.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta Alma 32:28–43; du kan använda ”Kapitel 29: Alma undervisar om tro och Guds ord” (Berättelser ur Mormons bok, s. 81, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Visa bilder av en växt i olika tillväxtstadier och be barnen hjälpa dig att sätta bilderna i rätt ordning (se bilderna på veckans aktivitetssida). Förklara att när vi lever efter evangeliet växer våra vittnesbörd – det börjar som ett litet frö men kan bli stort som ett träd.

  • Visa barnen ett frö och läs de första raderna i Alma 32:28 för dem. Berätta för barnen att Guds ord är som ett frö. Fråga dem hur vi kan hjälpa ett frö att växa. Låt barnen låtsas att de sår ett frö, vattnar det och hjälper det att växa. Påpeka att vi inte kan se fröet när vi har sått det, men vi vet att det finns där och att det växer. Vi kan inte heller se vår himmelske Fader och Jesus Kristus, men vi vet att de finns och att de älskar oss. Hjälp barnen tänka på vad de kan göra för att hjälpa sin tro på Jesus Kristus att växa.

  • Rita ett träd på tavlan och låt barnen rita dit ett blad eller en frukt varje gång de kommer på något de kan göra för att hjälpa sin tro på Jesus Kristus att växa. Be dem göra enkla rörelser som visar vad de tänker på.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Min himmelske Fader hör mig när jag ber.

Zoramiterna bad bara en gång i veckan, med samma ord varje gång (se Alma 31:22–23). Alma och Amulek lärde att vi kan be när som helst om vilka andliga eller fysiska behov som helst.

Möjliga aktiviteter

  • Läs fraser som du valt ut från Alma 33:4–11 som beskriver platser där vi kan be, och hjälp barnen tänka på platser där de kan be. Be dem sedan rita bilder av sig själva när de ber på de här platserna. Vittna om att de kan be var som helst, även om de ber tyst.

  • Välj ut fraser från Alma 34:17–27 som beskriver sådant som vi kan be om, och läs upp dem för barnen. Hjälp dem komma på vad de kan säga till sin himmelske Fader när de ber, och låt dem rita bilder av det. Vittna om att de kan prata med vår himmelske Fader om allt de tänker på eller känner. Berätta om en upplevelse då vår himmelske Fader hörde dina böner.

  • Sjung en sång som undervisar barnen om bön, som till exempel ”Barnets bön” eller ”Vi ödmjukt böjer huvudet” (Barnens sångbok, s. 6–7, 18). Hjälp dem upptäcka vad sången lär oss om bön.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Alma 32:1–16, 27–28

Om jag är ödmjuk kan Herren undervisa mig.

Alma och Amulek undervisade framgångsrikt de zoramiter som var ödmjuka och redo att höra Guds ord. Fundera över hur du kan uppmuntra barnen att välja att vara ödmjuka.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen vad de minns av det de lärde sig förra veckan om zoramiterna (se Alma 31:8–24). Påminn dem om att en av anledningarna till att Alma var orolig för dem var deras högmod (se Alma 31:24–28). Läs Alma 32:1–5 tillsammans och be barnen sammanfatta vad som hade hänt med de zoramiter som var fattiga. Be sedan barnen läsa vers 12–13 för att få veta varför Alma kände att det var bra för de här zoramiterna att de hade drivits bort från sina synagogor (eller kyrkor). Hur kan man bli välsignad genom att vara ödmjuk?

  • Hjälp barnen hitta en definition av ödmjuk eller ödmjukhet i Handledning för skriftstudier eller en ordbok. Vilka andra ledtrådar till betydelsen av de här orden kan de hitta i Alma 32:13–16? Be dem fundera över olika sätt att avsluta en mening som ”Jag är ödmjuk när jag ”.

Alma 32:26–43

Mitt vittnesbörd om Jesus Kristus växer när jag vårdar det.

Hjälp barnen du undervisar att upptäcka vad de kan göra för att ”så” Guds ord i hjärtat.

Möjliga aktiviteter

  • Visa upp ett hårt, massivt föremål (som en sten) som får föreställa ett hårt eller högmodigt hjärta, och något mjukt (som jord) som får föreställa ett mjukt eller ödmjukt hjärta. Låt barnen känna på båda föremålen. Visa sedan barnen ett frö som representerar Guds ord. Uppmana dem att försöka trycka in fröet i det hårda föremålet och i det mjuka föremålet. Läs Alma 32:27–28 och prata om vad det kan betyda att ”ge plats” (v. 27) för Guds ord i hjärtat.

  • När ni tillsammans läser Alma 32:26–43, så stanna upp ibland och be barnen rita en bild av det frö eller den grodd som beskrivs i vers 28, en växande planta (v. 30) eller en mogen växt som bär frukt (v. 37). Uppmana dem att skriva hänvisningar till Alma 32 intill sina teckningar. Vad finns det för samband mellan att vårda ett frö och att vårda våra vittnesbörd om Jesus Kristus? Hur vårdar vi våra vittnesbörd? Be barnen tyst tänka på hur deras vittnesbörd växer och vad de ska göra för att vårda det.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Min himmelske Fader hör mig när jag ber.

Zoramiterna hade missuppfattat bönen och än i dag finns sådana missuppfattningar kvar. Alma och Amulek undervisade om kraftfulla sanningar för att få bort de här missuppfattningarna.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen söka i Alma 33:2–11 efter viktiga ord och fraser om bön som upprepas. Vad lär de här orden och fraserna oss om bön?

  • Hjälp barnen göra en lista över situationer där de kan be, inklusive de som nämns i Alma 33:4–10 och 34:17–27 och även situationer i sina egna liv. Be barnen tänka på eller berätta om upplevelser när de har bett och känt att Gud besvarade deras böner.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Ge om möjligt vart och ett av barnen ett frö att ta hem och plantera, som en påminnelse om att de ska hjälpa sitt vittnesbörd om Jesus Kristus att växa. Uppmuntra dem att berätta för sina familjer vad de har lärt sig om att utöva tro på Jesus Kristus.

Förbättra vår undervisning

Vittna om utlovade välsignelser. När du uppmanar barnen att leva efter en evangelieprincip bör du berätta för dem om Guds löften till dem som lever efter den principen (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 35).

Skriv ut