Kom och följ mig
20–26 juli. Alma 36–38: ”Fäst blicken på Gud så att du får leva”


”20–26 juli. Alma 36–38: ’Fäst blicken på Gud så att du får leva’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”20–26 juli. Alma 36–38”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
man som ber

Illustration av Joshua Dennis

20–26 juli

Alma 36–38

”Fäst blicken på Gud så att du får leva”

Medan du i en anda av bön studerar Alma 36–38 kan intryck komma till dig om barnen du undervisar. Skriv ner de här intrycken. De kan ge dig idéer för lärandeaktiviteter.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be alla barnen berätta om något som deras föräldrar har lärt dem. Fråga dem om de vet vad Alma lärde sina söner.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Alma 36:6, 20, 24

Omvändelse ger mig glädje.

Om man undervisar barn om omvändelsens glädje när de är små, kan de inspireras att omvända sig när de blir äldre.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Alma 36:20 för barnen och be dem lyssna efter hur Alma kände sig. Be dem nämna sådant som de blir glada av. Visa en bild på Frälsaren och förklara att Alma kände glädje eftersom Jesus Kristus förlät honom hans synder.

  • Ge vart och ett av barnen ett stycke papper med ett glatt ansikte på ena sidan och ett ledset ansikte på andra sidan. Be dem lyssna medan du läser Alma 36:6 och att välja vilket ansikte de ska hålla upp. Förklara att Alma omvände sig och kände glädje eftersom Jesus Kristus förlät honom hans dåliga val. Be barnen lyssna medan du läser Alma 36:24 om de goda val han gjorde senare, och att hålla upp rätt ansikte.

  • Sjung en sång tillsammans om Jesus Kristus, som till exempel ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21). Vittna om att Jesus kom till jorden för att frälsa oss från synd och ge oss glädje.

Alma 37:6–7

”Med små och enkla medel uträttas mycket stort.”

Hur kan du få barnen att inse att Herren använder små eller enkla saker till att utföra sitt verk?

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp Alma 37:6–7 och be barnen huka sig ner varje gång du läser ordet ”små”. Visa dem några små saker som kan få stora saker att hända eller som kan flytta på stora saker, som till exempel ett batteri eller en bilnyckel. Vilka stora saker kan hända eller flytta på sig tack vare de här små sakerna? Hjälp barnen komma på små eller enkla saker som Gud vill att vi ska göra. Vilka stora saker kan hända tack vare de här små eller enkla befallningarna?

  • Visa en bild eller två på små saker som kan växa till stora saker, som till exempel ett grässtrå och ett fält, eller en regndroppe och en sjö. Vittna om att även små, enkla handlingar kan göra stor skillnad i våra liv och i andras liv. Uppmuntra barnen att berätta om några enkla, bra saker som de gör varje dag, eller ge egna exempel. Uppmana barnen att välja ut en enkel, bra sak som de kan göra den här veckan och att rita en bild av sig själva när de gör den här saken. Be dem ta med sig teckningen hem och visa den för sina familjer.

Alma 37:38–47

Skrifterna kan hjälpa oss varje dag.

Även om många små barn inte kan läsa, kan du hjälpa dem få ett vittnesbörd om skrifternas kraft att vägleda dem varje dag.

Möjliga aktiviteter

  • Visa upp en bild av Liahona (exempelvis Evangeliebilder, nr 68) eller be barnen rita en medan de berättar vad de kommer ihåg om Liahona (se 1 Ne. 16:10, 28–29). Håll upp skrifterna och be barnen berätta hur skrifterna är som Liahona. Använd Alma 37:38–47 och veckans aktivitetssida som stöd i den här diskussionen.

  • Sjung en sång tillsammans om skriftstudier, som till exempel ”Sök, klappa och be” eller ”När jag beder och studerar” (Barnens sångbok, s. 66; Psalmer, nr 161). Vilka välsignelser av att studera skrifterna nämns i sången?

    Bild
    kvinna som läser skrifterna

    Skrifterna lär oss hur vi ska följa Gud.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Alma 36

Jag kan bli ”född av Gud” när jag följer Jesus och omvänder mig från mina synder.

”Omvändelse … är en förändring av vår natur. Det är en sådan betydande förändring att Herren och hans profeter kallar den en pånyttfödelse” (”Omvändelse”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Möjliga aktiviteter

  • Gå tillsammans med barnen igenom redogörelsen för Alma den yngres omvändelse i Alma 36:6–21. Skriv på pappersremsor ord eller fraser i de här verserna som beskriver hur Alma kände sig, och sätt upp dem på tavlan. Be barnen sortera remsorna i två grupper: sådant som Alma kände innan han kom ihåg vad hans far hade lärt honom om Frälsaren och sådant han kände efter att han kom ihåg det. Läs Alma 36:17–20 tillsammans och vittna för barnen att Jesus Kristus förlåter oss när vi omvänder oss.

  • Skriv Född av Gud och följande skriftställehänvisningar på tavlan: 1 Johannesbrevet 4:7; Mosiah 5:7; 27:25–26; Alma 5:14; 22:15. Hjälp barnen läsa de här verserna och titta efter fraser som förklarar vad det innebär att bli född av Gud. Hur uppträder en människa efter att hon har fötts av Gud? Hur kan vi visa att vi har blivit födda av Gud?

Alma 37:6–9, 38–47

”Med små och enkla medel uträttas mycket stort.”

Hjälp barnen du undervisar förstå att om vi så bara läser skrifterna en kort stund varje dag kan vi få stora välsignelser.

Möjliga aktiviteter

  • Rita eller visa upp en hink. Hur många vattendroppar behövs för att fylla hinken? Hjälp barnen förstå att det behövs många små droppar för att fylla hinken. Vad har det här med Alma 37:6–7 att göra? Hur är skriftläsning som att droppa i små vattendroppar i en hink?

  • Be barnen titta i Alma 37:6–9 efter välsignelser som kan komma av ”dessa uppteckningar” eller skrifterna. Gör tillsammans som klass en lista över det som de hittar. Vad har vi haft för nytta och glädje av att läsa skrifterna? Bär ditt vittnesbörd om skrifterna och uppmuntra barnen att också göra det.

  • Visa eller sätt upp en bild av Liahona (exempelvis Evangeliebilder, nr 68) och fråga barnen vad de minns av Liahona från 1 Nephi 16:10, 28. Hjälp barnen läsa Alma 37:38–42. Hur fungerade Liahona? Hur påminner det om vad skrifterna gör för oss? Läs vers 43–47 tillsammans för att besvara den här frågan. Be barnen fylla i aktivitetssidan som en del av den här aktiviteten.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att berätta om en anledning till att de är tacksamma för skrifterna och att be sina familjemedlemmar att göra detsamma.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen bli bättre på att lära. Ditt syfte med att undervisa barn är inte bara att ge dem sanningar. Du bör också hjälpa dem att bli självgående sanningssökare. I stället för att bara berätta för barnen om sanningar i berättelsen om Almas omvändelse kan du planera aktiviteter som hjälper dem att själva upptäcka sanningar i berättelsen.

Skriv ut