Tule ja seuraa minua
17.–23. elokuuta. Helaman 1–6: Lunastajamme kallio


”17.–23. elokuuta. Helaman 1–6: Lunastajamme kallio”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”17.–23. elokuuta. Helaman 1–6”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
aallot lyövät kiviin

17.–23. elokuuta

Helaman 1–6

Lunastajamme kallio

Tämän oppimisehdotuksen toimintojen tarkoituksena on antaa ideoita ja innoitusta sydämeesi ja mieleesi. Parhaat ideat tulevat yleensä silloin, kun pohdit rukoillen pyhiä kirjoituksia ja opettamiesi lasten tarpeita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Tukeaksesi lapsia heidän evankeliumin oppimisessaan kotona voisit pyytää joitakin heistä kertomaan jotakin sellaista, mitä he ovat tällä viikolla oppineet. Kuvaile, kuinka sinä tutkit evankeliumia kotona, ja kerro tavoista, joilla lapset voisivat auttaa perhettään oppimaan asioita Mormonin kirjasta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Helaman 5:12

Minä voin rakentaa perustukseni Jeesuksen Kristuksen varaan.

Helaman opetti poikiaan Nefiä ja Lehiä rakentamaan elämänsä Lunastajamme kalliolle. Pohdi, kuinka sinä aiot tehdä samoin opettamiesi lasten kohdalla.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa temppelistä tai jostakin muusta rakennuksesta ja selitä, että rakennukset tarvitsevat lujan perustuksen, jotta ne eivät sorru tuulessa ja myrskyissä. Havainnollistaaksesi sitä kehota lapsia yrittämään siirtää kivenlohkaretta puhaltamalla siihen. Lue muutama rivi jakeen Hel. 5:12 alusta ja pyydä lapsia viittaamaan, kun he kuulevat, kuka on se ”kallio”, jolle meidän tulee rakentaa perustuksemme.

  • Kehota lapsia tekemään sanoihin sopivia liikkeitä, kun luet jaetta Hel. 5:12. He voisivat esimerkiksi heiluttaa käsivarsiaan, kun luet paholaisen ”väkevästä myrskystä”, ja seisoa paikoillaan, kun luet ”Lunastajamme kalliosta”.

  • Pyydä lapsia auttamaan sinua jonkinlaisen rakennelman kokoamisessa käyttäen palikoita tai muuta materiaalia. Aloita valmistamalla ”varma perustus” ja puhu heille siitä, kuinka Jeesuksen Kristuksen tulisi olla perustuksena meidän elämässämme. Pyydä lapsia kertomaan asioista, joita he voivat tehdä seuratakseen Jeesusta Kristusta, ja anna heidän lisätä palikka rakennelman perustukseen jokaisesta kertomastaan asiasta.

  • Pyydä lapsia värittämään toimintasivu ja auta heitä leikkaamaan kuva irti. Mitä me voimme tehdä rakentaaksemme elämämme Jeesuksen Kristuksen perustukselle? Kerro tavoista, joilla olet rakentanut oman elämäsi Vapahtajan varaan, ja kuinka sen tekeminen on ollut siunauksena elämässäsi.

Helaman 5:21–52

Pyhä Henki kuiskaa hiljaisella, vienolla äänellä.

Jakeissa Hel. 5:29–30, 45–47 oleva kuvaus äänestä, jonka lamanilaiset kuulivat, muistuttaa sitä, millä tavoin me usein kuvailemme Pyhän Hengen puhuvan. Voit käyttää näitä jakeita auttaaksesi lapsia tunnistamaan Hengen äänen.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä kertomus Nefistä ja Lehistä vankilassa. Lähteenäsi voisi olla ”Luku 37: Nefi ja Lehi vankilassa” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 99–102). Kun kerrot lamanilaisten kuulemasta äänestä, puhu hiljaisella äänellä. Toista kertomus muutamaan kertaan ja kehota lapsia kuiskaamaan mukana. Kerro lapsille tilanteista, jolloin Pyhä Henki on kuiskannut sinulle ja vahvistanut todistustasi.

  • Lue jae Hel. 5:30 ja laula lasten kanssa jokin Pyhästä Hengestä kertova laulu, kuten ”Omantunnon ääni” (Liahona, huhtikuu 2006, s. Y13). Tähdennä pyhien kirjoitusten jakeessa ja laulussa olevia sanoja, jotka kuvailevat sitä, kuinka Pyhä Henki puhuu meille (ks. myös Hel. 5:45–47). Käytä apuna jaetta Hel. 5:29 ja omia kokemuksiasi kertoessasi lapsille muutamia esimerkkejä hyvistä asioista, joita Pyhä Henki voi innoittaa meitä tekemään.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Helaman 1–6

Kun olen nöyrä, taivaallinen Isä siunaa minua.

Mormonin kirjassa on monia esimerkkejä ylpeyden vaaroista ja nöyryyden tuomista siunauksista, ja useita esimerkkejä niistä löytyy luvuista Hel. 1–6. Kun tutkit näitä lukuja, pohdi, kuinka voit käyttää näitä esimerkkejä opettaaksesi luokkasi lapsia.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lasten auttaa sinua piirtämään tauluun seuraava kaavio ”ylpeyden kehästä”. Lukekaa yhdessä jakeet Hel. 3:24, 33–34 ja 4:11–15. Kehota lapsia osoittamaan niitä ylpeyden kehän osia, joita näissä jakeissa kuvataan.

  • Kirjoita tauluun sanat nöyrä ja ylpeä. Kirjoita paperiliuskoille muutamia esimerkkejä nöyristä tai ylpeilevistä teoista ja kehota lapsia valitsemaan vuorollaan paperiliuska ja laittamaan se taululle sen sanan viereen, joka kuvailee kyseistä tekoa. Millä eri tavoilla voimme päättää olla nöyriä?

Kuva
ylpeyden kehä

Ylpeyden kehä.

Helaman 5:5–14

Minä rakennan perustukseni Jeesuksen Kristuksen varaan.

Jae Hel. 5:12 sisältää voimallisia kielikuvia perustuksemme rakentamisesta Jeesuksen Kristuksen varaan. Kuinka voit käyttää näitä kielikuvia havainnollistaaksesi tätä periaatetta lapsille? Sen tekeminen auttaa valmistamaan lapsia niitä houkutuksia ja koettelemuksia vastaan, joita he tulevat kohtaamaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Tuo luokkaan muutamia erilaisia materiaaleja, jotka voivat edustaa heikkoja tai lujia perustuksia (kuten pumpulipallot tai litteä kivi tai tiiliskivi). Kehota lapsia rakentamaan palikoista tai muusta materiaalista torni erilaisille perustuksille. Mistä syystä jotkut perustukset ovat lujempia kuin muut? Lukekaa yhdessä jae Hel. 5:12. Kysy lapsilta, miksi Jeesus Kristus on heidän mielestään ”varma perustus” elämässämme. Kuinka me voimme rakentaa elämämme Hänen varaansa? Kehota heitä tutkimaan jakeita Hel. 3:27–29, 35 ja UK 1:4, jotta he saavat ideoita.

  • Kehota lapsia käymään läpi jakeet Hel. 5:5–14 ja laskemaan, kuinka monta kertaa niissä mainitaan muistaminen. Mitä sellaista Helaman opetti pojilleen, mitä heidän tuli muistaa? Kuinka näiden asioiden muistaminen auttaa meitä tekemään Jeesuksesta Kristuksesta elämämme perustan?

Helaman 5:20–52

Parannus korvaa hengellisen pimeyden valolla.

Lamanilaiset, jotka menivät vankilaan surmatakseen Nefin ja Lehin, olivat kirjaimellisesti pimeyden ympäröimiä. Kun teemme syntiä, olemme hengellisessä pimeydessä. Jakeissa Hel. 5:20–52 opetetaan, kuinka hengellinen ”pimeyden pilvi” voidaan ottaa pois (jae 41).

Mahdollisia toimintoja

  • Pimennä luokkahuone mahdollisimman hyvin. Lue sitten pienen taskulampun avulla jakeet Hel. 5:20–40 tai esitä niistä yhteenveto. Miltähän lamanilaisista mahtoi tuntua olla pimeydessä? Kehota lapsia kuuntelemaan, mitä Amminadab opetti ihmisiä tekemään, jotta pimeys voitaisiin poistaa, ja lue sitten jae 41. Laita sen jälkeen valot päälle, ja lukekaa yhdessä jakeet 42–48. Mitä nämä jakeet opettavat meille siunauksista, joita parannuksenteko tuo elämäämme?

  • Kehota lapsia kuvittelemaan, että he opettavat heitä nuoremmalle lapselle Pyhästä Hengestä. Kuinka he voisivat käyttää jakeita Hel. 5:29–33, 44–47 opettaakseen, miltä Hengen ääni tuntuu, ja kertoakseen asioista, joita Henki kertoo meille? Kuinka Pyhä Henki on innoittanut sinua tekemään parannusta? Kehota lapsia kertomaan tilanteista, jolloin he ovat tunteneet Pyhän Hengen tuomaa rauhaa ja lohtua.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kysymään perheenjäseniltä, kuinka nämä ovat rakentaneet elämänsä Jeesuksen Kristuksen varaan. He voisivat myös kertoa perheelleen, kuinka he aikovat rakentaa oman elämänsä Hänen varaansa.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista Jeesuksesta Kristuksesta. Sinulla on pyhä mahdollisuus auttaa vahvistamaan luokkasi lasten kasvavaa todistusta. Auta heitä tuntemaan Jeesuksen rakkautta heitä kohtaan ja todista heille usein.

Tulosta