Kom, følg med meg
7.‒13. september: 3 Nephi 1‒7: “Løft ditt hode og vær ved godt mot”


“7.‒13. september. 3 Nephi 1‒7 ‘Løft ditt hode og vær ved godt mot’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“7.‒13. september. 3 Nephi 1‒7”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Nephittene opplever dagen uten natt

One Day, One Night, and One Day [En dag, en natt og en dag], av Jorge Cocco

7.‒13. september

3 Nephi 1–7

“Løft ditt hode og vær ved godt mot”

Hvis du trenger flere ideer når du forbereder deg til å undervise, se “Ytterligere ressurser for undervisning av barn” og “Hvordan dekke yngre barns behov” i begynnelsen av denne ressursen.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Be barna dele hva de husker å ha lært i forrige uke om tegnene som lamanitten Samuel sa ville hjelpe folket å vite at Jesus var født. Fortell barna at i dag skal de snakke om dem som så disse tegnene skje.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

3 Nephi 1:4–15, 19–21

En ny stjerne viste seg da Jesus Kristus ble født.

Det nye testamentes beretning om Frelserens fødsel er velkjent, også for barn. Denne uken er en flott mulighet til å undervise barna i klassen om miraklene nephittene opplevde da Jesus ble født.

Mulige aktiviteter

  • Heng en stjerne på veggen før leksjonen. Be barna se etter noe på veggen som vanligvis ikke er der. Fortell barna at nephittene så en ny stjerne på himmelen da Jesus ble født. Gi et sammendrag av beretningen i 3 Nephi 1:4–15 og 19–21. Du kan også bruke “Kapittel 41: Tegnene på Kristi fødsel” (Historier fra Mormons bok, 114‒16, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org).

  • Vis barna et bilde av Frelserens fødsel (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 30), og syng en julesang de liker, som for eksempel “Jesu fødsel” (Barnas sangbok, 32–33). Hjelp barna å forstå at nephittene var langt unna der Jesus ble født, men de visste at han ble født på grunn av tegnene de så. Bær vitnesbyrd om at selv om vi ikke så Frelserens fødsel, kan Den hellige ånd hjelpe oss å vite at historiene om den i Skriftene er sanne.

3 Nephi 1:20

Profetenes ord blir alltid oppfylt.

Herren sa til Nephi: “[Jeg vil] vise verden at jeg vil oppfylle alt som jeg har talt ved mine hellige profeters munn” (3 Nephi 1:13).

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder som viser hvordan Gud har talt gjennom profeter som Noah (Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 78, se 1 Mosebok 6‒7) og lamanitten Samuel (Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 81, se Helaman 14:1‒7). Oppfordre barna til fortelle det de vet om disse historiene.

  • Les 3 Nephi 1:20 for barna, og bær vitnesbyrd om at profetenes ord alltid blir oppfylt. Be barna lytte til profeten på neste generalkonferanse.

3 Nephi 5:13

Jeg kan følge Jesus Kristus.

Mormon erklærte: “Jeg er en disippel av Jesus Kristus.” Hvordan kan du hjelpe barna å se på seg selv som disipler også?

Mulige aktiviteter

  • Les 3 Nephi 5:13, og be barna gjenta setningen “Jeg er en disippel av Jesus Kristus”. Lær dem at en disippel av Jesus Kristus prøver å følge ham. Fortell om noe av det Mormon gjorde for å være som Jesus, som for eksempel å undervise Guds ord og adlyde Guds bud (se 3 Nephi 5:13–18). Hjelp barna til å tenke over hvordan de kan være disipler.

  • Hjelp barna å tegne rundt hånden sin på et ark og klippe det ut. Skriv “Jeg er en disippel av Jesus Kristus” på den ene siden, og be dem tegne noe de kan gjøre for å være en disippel på den andre siden (du må kanskje hjelpe dem med noen ideer). Syng en sang sammen om å følge Frelseren, som for eksempel “Jeg prøver å ligne Jesus” (Barnas sangbok, 40–41).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

3 Nephi 1:4–21

Guds løfter, som gis gjennom hans profeter, blir alltid oppfylt.

Beretningen i 3 Nephi 1:4–21 kan bidra til å bygge opp barnas tro på at Gud alltid holder sine løfter.

Mulige aktiviteter

  • Be barna sammenligne lamanitten Samuels profeti i Helaman 14:1‒7 med dens oppfyllelse i 3 Nephi 1:19‒21. Bær vitnesbyrd om at Guds løfter som blir uttalt gjennom hans profeter, alltid blir oppfylt.

  • Les beretningen i 3 Nephi 1:4–10 sammen med barna. Spør barna hva de ville ha følt hvis de hadde vært en av de troende som levde på den tiden. Be barna lese resten av beretningen i vers 11‒15 og foreslå hvordan de kan fullføre denne setningen: “Denne historien lærer oss …” Hvordan kan vi vise vår tro på Gud når vi er bekymret eller motløse?

  • Fortell om noe vår levende profet har lovet oss. Hva kan vi gjøre for å vise vår tro på at profetens ord kom fra Gud?

3 Nephi 2:11–12; 3:13–14, 24–26

Vi er sterkere når vi er sammen.

Nephittene måtte samles for sin fysiske sikkerhet. Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at det å være sammen med gode venner også kan gi dem åndelig styrke?

Mulige aktiviteter

  • Les følgende vers sammen med barna, og be dem se etter grunner til at nephittene samlet seg og hvordan dette velsignet dem: 3 Nephi 2:11–12 og 3:13–14, 24–26. Hvorfor er det viktig for oss i dag å “samle” oss i våre familier og i kirken? Hvordan kan vi bli åndelig sterkere ved å samles?

  • Bruk en konkretisering til å undervise at vi er sterkere sammen enn vi er hver for oss. Be for eksempel barna prøve å knekke én pinne og deretter en bunt med pinner, eller rive ett papirark og deretter en bunke med ark. På hvilken måte er vi som pinnene eller arkene? Hvordan kan vi styrke hverandre når vi samles i våre familier eller i kirken?

  • Forklar at Jesus samler sitt folk inn i Kirken i dag ved hjelp av misjonærarbeid (se 3 Nephi 5:24‒26). Be en heltidsmisjonær eller menighetsmisjonær fortelle om erfaringer som viser hvordan noen har blitt styrket ved å bli innsamlet til Kirken.

3 Nephi 4:30–33; 5:12–26; 6:14; 7:15–26

Jeg er en Jesu Kristi disippel.

Hvordan kan du hjelpe barna å se på seg selv som Jesu Kristi disipler, slik Mormon gjorde? (se 3 Nephi 5:13).

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Mormon (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 73). Be hvert barn etter tur gjenta det Mormon sa i 3 Nephi 5:13: “Jeg er en disippel av Jesus Kristus.” Hva vil det si å være en disippel av Jesus Kristus? (se L&p 41:5).

  • Del klassen i små grupper, og be hver gruppe lese ett av følgende eksempler på disipler: de omvendte lamanittene (se 3 Nephi 4:30‒33; 6:14), Mormon (se 3 Nephi 5:12‒26) og Nephi (se 3 Nephi 7:15‒26). Hvordan var disse menneskene sanne disipler av Jesus Kristus? Hva kan vi gjøre for å følge deres eksempel?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna tenke på noe de vil gjøre denne uken for å være Kristi disipler. Oppfordre dem til å skrive det ned og dele det med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vis et skriftsted. Velg et vers du finner meningsfylt (eller be barna velge et), og heng det på et sted i klasserommet hvor barna vil se det ofte. Du kan gjerne la det henge fremme i noen uker og henvise til det fra tid til annen.

Skriv ut