Kom, følg med meg
31. august‒6. september. Helaman 13–16: “Godt budskap om stor glede”


“31. august‒6. september. Helaman 13‒16: ‘Godt budskap om stor glede’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“31. august‒6. september”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Lamanitten Samuel underviser på muren

Samuel the Lamanite on the Wall [Lamanitten Samuel på muren], av Arnold Friberg

31. august‒6. september

Helaman 13‒16

“Godt budskap om stor glede”

Forbered deg til å undervise ved å lese Helaman 13–16 og overveie hvilke aktiviteter som best vil hjelpe barna å lære sannhetene i disse kapitlene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Vis et bilde av lamanitten Samuel, og be barna dele noe de vet om ham. Kan de for eksempel snakke om historien om Samuel som underviser på muren, eller tegnene han sa ville komme når Jesus skulle bli født?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Helaman 13:2–5

Ånden kan tale til vårt hjerte.

Da lamanitten Samuel ble befalt å forkynne for nephittene, hjalp vår himmelske Fader ham å vite i sitt hjerte hva han skulle si.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at mens vi snakker til hverandre ved hjelp av ord, kan Den hellige ånd kommunisere ved hjelp av følelser i vårt hjerte. Be dem holde hånden over hjertet hver gang du leser ordet “hjerte” i Helaman 13:2–5. Hjelp dem å dekorere hjerteformede papirer hvor det står: “Ånden taler til meg i mitt hjerte.”

  • Fortell barna at når de blir døpt og bekreftet, vil de få Den hellige ånds gave til å hjelpe dem å vite hva vår himmelske Fader ønsker at de skal gjøre og si. Hjelp dem å komme på ting Den hellige ånd kan fortelle dem, og be dem fortelle hva de kan gjøre for å følge hans tilskyndelser.

Helaman 14:2–7, 20–25

Profeter underviser om Jesus Kristus.

Beretningen om lamanitten Samuel er en fin anledning til å lære barna at alle profeter underviser om Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet av lamanitten Samuel i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og fortell barna, med enkle ord, om hans opplevelser i Helaman 13–16. Du kan også bruke “Kapittel 40: Lamanitten Samuel forteller om Jesus Kristus” (Historier fra Mormons bok, 111‒13, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). La barna fortelle om ting de vet om lamanitten Samuel.

  • Syng “Samuel forteller om Jesusbarnet” eller syvende vers av “Mormons bok forteller oss” (Lys over Norge, des. 1992, Barnas sangbok, 62–63). Fortell om noe du beundrer ved Samuel, og la barna fortelle hva de liker ved historien om ham.

  • Gjem bilder rundt i rommet som forestiller tegnene Samuel profeterte om i Helaman 14:2–7 og 20–25. Les en setning som beskriver et av tegnene, og be barna finne bildet av dette tegnet. Forklar at disse tegnene hjalp nephittene å få vite om Jesus Kristus. Bær vitnesbyrd om at alle profeter, i likhet med Samuel, vitner om Jesus Kristus.

Bilde
President Russell M. Nelson

Profeten leder oss til Jesus Kristus.

Helaman 16:1–6

Jeg blir velsignet når jeg følger profeten.

Vår himmelske Fader har gitt oss en profet for å hjelpe oss å kjenne hans vilje og følge hans plan. Vi blir velsignet når vi lytter til profetenes ord og adlyder.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å bygge en liten mur av klosser eller bøker. Bruk en liten leke eller dukke som skal forestille Samuel, og la barna etter tur hjelpe “Samuel” å klatre opp på muren for å undervise folket om Jesus Kristus. (Se også denne ukens aktivitetsside.) Del setninger fra Helaman 16:1 og 5 for å forklare at noen trodde på Samuel og ble døpt. Bruk setninger fra Helaman 16:2 og 6 for å vise at det var andre som ikke trodde, og ble sinte på Samuel. Bær vitnesbyrd om at de som følger profeten, blir velsignet.

  • Vis et bilde av Frelseren, og be et barn forestille profeten og lede de andre barna rundt i rommet mens de synger noen vers av “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58‒59) eller en annen sang om profeter. Deretter ber du barnet som forestiller profeten, om å lede barna til bildet av Frelseren. Bær vitnesbyrd om at hvis vi følger profeten, vil han lede oss til Jesus Kristus. Fortell om noe av det profeten har sagt om Jesus nylig. Hvordan kan vi følge rådene hans?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Helaman 13:2–4

Ånden kan tale til vårt hjerte.

Én dag vil barna du underviser, trenge å vite hvordan de kan gjøre det Samuel gjorde, nemlig å dele det budskapet Herren gir dem i hjertet.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av lamanitten Samuel (for eksempel bildet i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og spør barna hvordan Samuel visste hva han skulle si da han forkynte fra bymuren. Be dem granske Helaman 13:2‒4 for å finne svar. Fortell om en gang da Den hellige ånd hjalp deg å vite i ditt hjerte det Gud ønsket at du skulle gjøre eller si. Be barna dele lignende erfaringer de har hatt.

  • Vis et bilde av at vår levende profet taler på generalkonferansen. Fortell barna at Gud forteller profeten hva han skal si til oss, akkurat slik han fortalte Samuel hva han skulle si til nephittene. Snakk sammen om ting profeten har sagt som har vært inspirerende for deg eller barna.

Helaman 14:2–28

Profeter underviser om Jesus Kristus.

Hensikten med Samuels budskap var å vitne om Jesus Kristus og oppfordre folket til å omvende seg og komme til ham. Våre profeter i dag har samme oppgave.

Mulige aktiviteter

  • Be halvparten av barna lese Helaman 14:2‒6 og lage tegninger av tegnene på Jesu fødsel. Be den andre halvparten av klassen lese Helaman 14:20‒28 og lage tegninger av tegnene på Jesu død. Be så hver gruppe dele det de har tegnet. Les Helaman 14:11–12 sammen, og be barna lytte etter hvorfor Samuel profeterte om disse tegnene. Hvordan kan vi lære om Jesus Kristus i dag?

  • Forklar at akkurat slik lamanitten Samuel forkynte om Jesus Kristus, gjør levende profeter det samme i dag. Del en uttalelse fra en nyere konferansetale der den levende profet vitnet om Kristus. Be barna dele hva profeten har lært dem om Jesus Kristus.

Helaman 16:1–6

Jeg blir velsignet når jeg følger profeten.

Vår himmelske Fader har gitt oss en profet for å hjelpe oss å kjenne hans vilje og følge hans plan. Vi blir velsignet når vi lytter til og adlyder profetens ord.

Mulige aktiviteter

  • Les Helaman 16:1 og 5, og be barna reise seg når de hører noe folket gjorde når de trodde på Samuels ord. Les deretter vers 2 og 6, og be barna sette seg når de hører noe folket gjorde når de ikke trodde. Hvordan kan vi vise at vi tror på den levende profetens ord?

  • Vis et bilde av den levende profeten, og be barna fortelle hva de vet om ham. Fortell hvordan du prøver å følge læresetningene hans, og hvordan du har blitt velsignet ved å gjøre det.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å lære om noe profeten har sagt, og dele det med klassen neste uke.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre barna til å stille spørsmål. “Prøv å se på [barnas spørsmål] som muligheter, ikke som distraksjoner eller hindringer for leksjonen … Slike spørsmål gir deg verdifull innsikt i hva barna tenker, hva de er opptatt av og hvordan de reagerer på det de lærer” (se også Undervisning på Frelserens måte, 25–26).

Skriv ut