Kom, følg med meg
14.‒20. september. 3 Nephi 8‒11: “Stå opp og kom frem til meg”


“14.‒20. september. 3 Nephi 8‒11: ‘Stå opp og kom frem til meg’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“14.‒20. september. 3 Nephi 8‒11”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

I Am the Light of the World [Jeg er verdens lys], av James Fullmer

14.‒20. september

3 Nephi 8–11

“Stå opp og kom frem til meg”

Les 3 Nephi 8‒11 og ha barna du underviser i tankene. Forslagene i denne oversikten kan hjelpe deg å forberede deg.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Vis et bilde av Jesus Kristus som viser seg på det amerikanske kontinent, som bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna peke på detaljer på bildet og si noe de vet om historien som er skildret.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

3 Nephi 8–11

Jesus Kristus inviterer meg til å komme til ham.

Du er kanskje ikke i stand til å gi barna alle detaljer om Frelserens besøk til Nephis folk, men du kan hjelpe dem å føle kjærligheten han viste folket i 3 Nephi 8‒11.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om uværet og mørket som er beskrevet i 3 Nephi 8, men sørg for at de ikke blir redde eller oppskaket. Du kan bruke “Kapittel 42: Tegnene på Kristi korsfestelse” (Historier fra Mormons bok, 117‒19, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Spør barna hva de ville ha følt hvis de hadde opplevd dette uværet og mørket. Forklar at uværet og mørket var tegn på at Jesus var død, og vis et bilde av korsfestelsen (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 57). Les så 3 Nephi 9:13. Hva sa Jesus at han ville gjøre for dem som omvendte seg? Hjelp barna å forstå at ordet “helbrede” i dette verset betyr at Jesus ville tilgi dem.

  • Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier mens du med egne ord beskriver det som skjedde da den oppstandne Frelseren viste seg for nephittene og lamanittene. Les korte sitater fra 3 Nephi 11 som vil hjelpe dem å føle hvor hellig denne hendelsen er. Be dem lukke øynene og forestille seg hva de ville følt om de fikk se Jesus. Alternativt kan du vise det første minuttet av videoen “My Joy Is Full” [Min glede er fullkommen] (ChurchofJesusChrist.org). Fortell barna hva du føler når du leser og grunner på disse hendelsene. Bær vitnesbyrd om at Jesus ønsker at vi alle skal komme til ham og føle hans kjærlighet. Fyll ut aktivitetssiden sammen med barna.

3 Nephi 10:4–6

Jesus beskytter sitt folk slik en høne beskytter sine kyllinger.

Bildet av en høne som samler sine kyllinger, kan undervise barna om den trøst og beskyttelse Frelseren gir oss hvis vi vil komme til ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av en høne som passer på kyllingene sine. Les 3 Nephi 10:6, og fortell barna hvordan en høne kaller på kyllingene sine og beskytter dem under vingene sine når det er fare på ferde. Snakk om hvordan Jesus kan sammenlignes med hønen og vi kan sammenlignes med kyllingene. Hvordan kan vi komme til ham for å finne trygghet?

  • Heng et bilde av Jesus på en vegg. Be barna gå rundt i klasserommet mens du leser 3 Nephi 10:4 høyt. Be dem bevege seg mot bildet av Jesus når de hører ordene “samlet” eller “samler”. Gjenta denne aktiviteten mens du leser vers 5 og 6. Fortell barna om hvordan du har kommet til Frelseren for å finne sikkerhet, og bær vitnesbyrd om at han vil beskytte oss mot åndelige farer når vi holder hans bud.

3 Nephi 11:21–26

Jesus Kristus vil at jeg skal bli døpt.

Barna du underviser, forbereder seg til å bli døpt. Kristi læresetninger i disse skriftstedene kan hjelpe dem å vite hvorfor dåp er viktig.

Mulige aktiviteter

  • Les 3 Nephi 11:21‒26, og be barna reise seg hver gang de hører ordet “døpe”. Forklar at Jesus lærte oss den rette måten å bli døpt på. Vis et bilde av et barn som blir døpt (se Kunst inspirert av evangeliet, nr.104). Hvis barna har sett en dåp før, kan du be dem beskrive det de så. Hvem utførte dåpen, og hvordan gjorde han det?

  • På forhånd kan du be faren til et av barna om å delta i klassen og fortelle barna hvorfor det er viktig at vi blir døpt ved nedsenkning av en som har prestedømmet. Han kan også forklare for barna hva som vil skje når de blir døpt, og velsignelsene de de vil motta. Oppfordre ham til å bruke 3 Nephi 11:23‒26 i forklaringen sin.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

3 Nephi 8–11

Når jeg er i mørke, kan Jesus Kristus være mitt lys.

Ett mektig budskap i disse kapitlene er at Jesus Kristus er verdens lys, og at han kan være lyset i vårt liv.

Mulige aktiviteter

  • Les 3 Nephi 8:5–7, 11–23 og 10:9–13 sammen (gjør om mulig rommet mørkere mens du leser). Ta pause i lesningen fra tid til annen, og spør barna hvordan det måtte føles å oppleve disse hendelsene. Les sammen med barna noen av de ord Jesus Kristus talte til folket mens de befant seg i mørke (se 3 Nephi 9:13‒14, 18). Hvorfor kalte Jesus Kristus seg verdens lys? Hva oppfordret Jesus folket, og oss, til å gjøre slik at han kan være vårt lys? (se 3 Nephi 9:20–22).

  • Vis barna et verdenskart, og hjelp dem å finne Jerusalem og det amerikanske kontinent. Forklar at ødeleggelsene som er beskrevet i 3 Nephi 8, var et tegn til folket på det amerikanske kontinent på at Jesus Kristus hadde blitt korsfestet i Jerusalem. Les 3 Nephi 11:1‒15 sammen, og be barna fortelle deg når de finner noe i disse versene som hjelper dem å føle Guds kjærlighet. Del vers 37, og bær vitnesbyrd om at Frelseren elsker alle barn. Bær vitnesbyrd om at det du leser, er sant.

Bilde
Jesus viser nephittene naglegapene i sine hender

One by One [Den ene etter den andre], av Walter Rane

3 Nephi 11:1–8

Jeg kan lære å gjenkjenne Guds røst i mitt liv.

I begynnelsen forsto ikke folket røsten de hørte fra himmelen. Hva kan barna lære av denne beretningen om å motta åpenbaring?

Mulige aktiviteter

  • Les 3 Nephi 11:1‒4 sammen med barna, og stopp opp for å stille spørsmål som: “Hvorfor tror dere folket ikke forsto røsten?” Be dem så om å lese vers 5‒7 for å finne ut hva folket gjorde som hjalp dem å forstå røsten i sitt hjerte. Hvordan kan vi prøve å lytte til Gud når han taler til vårt hjerte gjennom Den hellige ånd?

  • Spill et opptak av en salme eller barnesang lavt, slik at den er vanskelig å høre. Spør barna om de kan forstå teksten i sangen. Hjelp så barna å granske 3 Nephi 11:3 for å finne beskrivelser av røsten fra himmelen. Hvorfor taler ikke Gud til oss med en “høylytt” eller “skarp” røst? Hva kan vi gjøre for å høre ham bedre?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å fortelle noen om Jesu besøk til det amerikanske kontinent – om mulig noen som ikke allerede vet om det.

Vi kan forbedre vår undervisning

Ta tak i forstyrrelser med kjærlighet. “Noen ganger oppfører et barn seg slik at det forstyrrer de andre elevenes læring. Når dette skjer, må du være tålmodig, kjærlig og forståelsesfull med hensyn til utfordringer barnet kanskje opplever … Hvis barnet som forårsaker forstyrrelser, har spesielle behov, kan du snakke med menighetens eller stavens spesialist på funksjonshemninger eller gå inn på disabilities.ChurchofJesusChrist.org for å finne ut hvordan du bedre kan dekke disse behovene” (Undervisning på Frelserens måte, 26).

Skriv ut