Kom, følg med meg
24.‒30. august. Helaman 7–12: “Husk Herren”


“24.‒30. august. Helaman 7‒12: ‘Husk Herren’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“24.‒30. august. Helaman 7–12”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Nephi ber i et tårn i hagen

Illustrasjon av Nephi i et tårn i hagen: Jerry Thompson

24.‒30. august

Helaman 7–12

“Husk Herren”

Når du leser Helaman 7‒12, overvei hvordan historiene og prinsippene i disse kapitlene kan være til velsignelse for barna du underviser. Forslagene i denne oversikten kan supplere inspirasjonen du mottar.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Spør barna hva de vet om profeten Nephi, Helamans sønn (se Helaman 7‒12). Forklar om nødvendig forskjellen på denne profeten som het Nephi, og profeten som het Nephi i begynnelsen av Mormons bok.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Helaman 7:20

Herren vil at jeg skal huske ham.

Nephi lurte på hvordan hans folk kunne ha vendt seg bort fra Gud og glemt ham. Hvordan kan du hjelpe barna å lære hvordan de kan huske vår himmelske Fader og Jesus?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om en gang du glemte noe viktig. Spør dem om de noensinne har glemt noe. Les Helaman 7:20 for dem, og forklar at nephittene hadde valgt å glemme Gud. Profeten Nephi ville at de skulle huske Gud. Ta med en pose med bilder som forestiller hvordan barna kan huske vår himmelske Fader og Jesus. La barna etter tur velge et bilde og fortelle hvordan vi kan huske Gud hver dag.

  • Hjelp barna å fullføre denne ukens aktivitetsside.

Helaman 8:13–23

Profeter vitner om Jesus Kristus.

Nephi vitnet om at Jesus Kristus ville komme, og han oppfordret sitt folk til å omvende seg og følge ham. Bruk disse kapitlene til å lære barna at profeter vitner om Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Jesus Kristus, og fortell barna at profeter som Nephi oppfordrer oss til å følge Jesus. Les følgende ord om profeter fra Helaman 8:22: “De har vitnet om Kristi komme og har sett frem til og har gledet seg over hans dag som skal komme.” Del med barna noe vår levende profet har sagt om Frelseren.

  • Syng en sang om profeter sammen, for eksempel “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59). Velg en viktig setning fra sangen, og skriv ett ord fra setningen på hvert av flere fotspor av papir. Legg fotsporene på gulvet slik at de fører til et bilde av Frelseren. Be barna følge fotsporene, og hjelp dem å lese ordene.

Helaman 10:11‒12

Jeg vil adlyde vår himmelske Fader.

Nephis eksempel på lydighet kan inspirere barna du underviser til å adlyde Herren.

Mulige aktiviteter

  • Les Helaman 10:2, 11‒12, og hjelp barna å forstå at Nephi adlød Gud. Be barna vise med bevegelser hva Nephi gjorde. Be dem for eksempel om å gå mot den ene siden av rommet (som om de går hjem), stoppe, snu og gå mot den andre siden av rommet (som om de vender tilbake for å undervise folket). Hjelp dem å forstå at Nephi ønsket å adlyde Herren, selv om han måtte gjøre noe vanskelig.

  • Hjelp barna å forstå at noen ganger ønsker vår himmelske Fader at vi skal gjøre noe annet enn det vi ønsker å gjøre, men at vi kan adlyde ham slik Nephi gjorde. Del utsagn som: “Noen ganger har jeg lyst til å bli sint, men vår himmelske Fader ønsker at jeg skal … ,” og la barna fullføre utsagnene. Oppfordre barna til å huske å stoppe opp og tenke over hva vår himmelske Fader ønsker at de skal gjøre, og deretter gjøre det.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Helaman 7‒11

Jeg vil være åndelig trygg når jeg følger profeten.

President James E. Faust sa: “Vår sikkerhet ligger i at vi gir akt på det [Kirkens president] sier og følger hans råd” (“Stadig åpenbaring”, Lys over Norge, jan. 1990, 8).

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage en liste på tavlen over noe av det en profet gjør (se “Profet”, Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hjelp dem å granske Helaman 7:1–2, 27–29; 8:22–23 og 10:3–4, 6–7 for å finne ut hvordan Nephi gjorde noe av det de har på listen sin. Når har vi sett vår profet i dag gjøre disse tingene? Bær ditt vitnesbyrd om den levende profet. For å illustrere hvor viktig profeter er for oss, kan du vise det første minuttet av videoen “Watchman on the Tower” [Vaktmann i tårnet] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Les Helaman 11:3–7 sammen (eller gjennomgå “Kapittel 39: Nephi får stor kraft”, Historier fra Mormons bok, 108–10, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Be barna lytte etter hva som skjedde med dem som ikke lyttet til profeten. Hva kan skje når vi ikke lytter til profeten? Hvordan blir vi velsignet når vi følger ham? Del noe vår profet har sagt, og oppmuntre barna til å følge hans læresetninger.

Helaman 7:20–21

Herren vil at jeg skal huske ham.

Barna du underviser vil oppleve distraksjoner som kan få dem til å glemme vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Hvordan kan du inspirere barna til å vie tid til åndelige ting?

Mulige aktiviteter

  • Les Helaman 7:20–21sammen, og spør barna hva de tror det vil si å glemme Gud. Forklar at ordet glemme også kan bety “å forsømme” eller “ignorere”. Vis et bilde av Frelseren, og be barna tegne ting som de kanskje bruker for mye tid på, som kan få dem til å glemme Herren. Heng tegningene deres foran bildet av Jesus. Be barna tenke på ting de kan gjøre hver dag for å huske vår himmelske Fader og Jesus. Når de deler sine tanker, fjerner du tegningene én etter én til bildet av Frelseren vises.

  • Be barna fullføre denne ukens aktivitetsside.

Helaman 10

Når jeg grunner på Guds ord, kan jeg motta åpenbaring.

Vet barna du underviser hva det vil si å grunne? Hjelp dem å forstå at Nephi ble velsignet med åpenbaring når han grunnet på det Herren hadde vist ham.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å forstå hva det vil si å grunne (se “Fordype seg”, Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Be dem tenke på andre ord som beskriver hva det vil si å grunne. Be dem lese Helaman 10:1‒3 og erstatte ordet grunne med ordene de har tenkt på. Hva skjedde da Nephi grunnet på Skriftene? (se Helaman 10:3‒7). Fortell om en gang da du mottok åpenbaring etter å ha grunnet på et skriftsted, nyere tids åpenbaring eller en åndelig opplevelse.

  • Gi barna tid til å lese Helaman 10, eller les det sammen, og oppfordre dem til å finne et vers de ønsker å grunne på i løpet av uken. Be dem skrive verset de valgte på et ark eller kort, og ha det på et sted hvor de kan bli minnet om å grunne på verset i løpet av den kommende uken. I en fremtidig leksjon kan du gi dem tid til å fortelle hva de lærte mens de grunnet på verset.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å dele med familien hva de har tenkt å gjøre for å huske vår himmelske Fader og Jesus Kristus hver dag. De kan også oppfordre familien til å ha det samme målet som dem.

Vi kan forbedre vår undervisning

Gi oppfordringer som respekterer handlefrihet. Når du oppfordrer barna til å handle ifølge det du har undervist dem, tenk på hvordan du kan respektere deres handlefrihet når de anvender det de lærer. Etter en leksjon om Frelseren kan du for eksempel spørre: “Hva vil dere gjøre for å minnes Frelseren denne uken?”

Skriv ut