Kom, følg med meg
17.‒23. august. Helaman 1–6: “Vår Forløsers klippe”


“17.‒23. august. Helaman 1‒6: ‘Vår Forløsers klippe’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“17.‒23. august. Helaman 1‒6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
bølger som slår mot klipper

17.‒23. august

Helaman 1–6

“Vår Forløsers klippe”

Aktivitetene i denne oversikten har til hensikt å gi ideer og inspirasjon i ditt hjerte og sinn. De beste ideene kommer vanligvis mens du ber og grunner på Skriftene og behovene til barna du underviser.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

For å støtte barn i deres læring av evangeliet hjemme, kan du be noen av dem fortelle om noe de har lært denne uken. Beskriv hvordan du studerer evangeliet hjemme, og snakk om hvordan barna kan hjelpe sin familie å lære fra Mormons bok.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Helaman 5:12

Jeg kan bygge min grunnvoll på Jesus Kristus.

Helaman lærte sine sønner Nephi og Lehi å bygge sitt liv på vår Forløsers klippe. Tenk over hvordan du vil gjøre det samme for barna du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av et tempel eller en annen bygning, og forklar at bygninger trenger en sterk grunnvoll for at de ikke skal rase i vind og uvær. For å illustrere dette kan du be barna prøve å flytte en stein ved å blåse på den. Les de første linjene av Helaman 5:12, og be barna rekke opp hånden når de hører hvem “klippen” som skulle være vår grunnvoll, er.

  • Be barna gjøre bevegelser mens du leser Helaman 5:12. De kan for eksempel vinke med armene når du leser om djevelens “mektige storm”, og stå på ett sted når du leser om “vår Forløsers klippe”.

  • Be barna hjelpe deg å bygge et byggverk ved hjelp av klosser eller andre materialer. Begynn med å danne “en sikker grunnvoll”, og snakk med dem om hvordan Jesus Kristus skulle være grunnvollen for vårt liv. Be barna fortelle om ting de kan gjøre for å følge Jesus Kristus, og la dem legge til en kloss på bygningens grunnvoll for hver ting de forteller.

  • Be barna om å fargelegge aktivitetssiden, og hjelp dem å klippe den ut. Hva kan vi gjøre for å bygge vårt liv på Jesu Kristi grunnvoll? Fortell hvordan du har bygget ditt liv på Frelseren og hvordan du har blitt velsignet ved å gjøre det.

Helaman 5:21–52

Den hellige ånd hvisker med en mild, lav røst.

Beskrivelsen i Helaman 5:29‒30, 45‒47 av røsten lamanittene hørte, ligner på måten vi ofte beskriver hvordan Den hellige ånd taler. Du kan bruke disse versene til å hjelpe barna å gjenkjenne Åndens røst.

Mulige aktiviteter

  • Del beretningen om Nephi og Lehi i fengsel. Du kan bruke “Kapittel 37: Nephi og Lehi i fengsel” (Historier fra Mormons bok, 99‒102, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Snakk med dempet stemme når du snakker om røsten lamanittene hørte. Gjenta historien noen ganger, og be barna hviske sammen med deg. Fortell barna om tilfeller da Den hellige ånd har hvisket til deg og styrket ditt vitnesbyrd.

  • Les Helaman 5:30, og syng en sang om Den hellige ånd sammen med barna, som for eksempel “Den stille hvisken” (Liahona, april 2006, B13). Pek på ord i skriftstedet og sangen som beskriver hvordan Den hellige ånd taler til oss (se også Helaman 5:45–47). Bruk Helaman 5:29 og dine egne erfaringer til å gi barna noen eksempler på gode ting Den hellige ånd kan inspirere oss til å gjøre.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Helaman 1–6

Når jeg er ydmyk, vil min himmelske Fader velsigne meg.

Mormons bok inneholder mange eksempler på farene ved stolthet og velsignelsene ved ydmykhet, og flere av disse eksemplene finnes i Helaman 1–6. Grunn på hvordan du kan bruke disse eksemplene til å undervise barna i klassen mens du studerer disse kapitlene.

Mulige aktiviteter

  • La barna hjelpe deg å tegne følgende oversikt over “stolthetssyklusen” på tavlen. Les Helaman 3:24, 33–34 og 4:11–15 sammen, og be barna peke på de delene av syklusen som disse versene beskriver.

  • Skriv ordene Ydmyk og Stolt på tavlen. Skriv noen eksempler på ydmyke eller stolte handlinger på papirlapper, og be barna etter tur velge en lapp og henge den ved siden av ordet på tavlen som beskriver denne handlingen. Hvordan kan vi velge å være ydmyke?

Bilde
stolthetssyklusen

“Stolthetssyklusen.”

Helaman 5:5–14

Jeg vil bygge min grunnvoll på Jesus Kristus.

Helaman 5:12 inneholder sterke bilder av å bygge vår grunnvoll på Jesus Kristus. Hvordan kan du bruke disse bildene til å illustrere dette prinsippet for barna? Dette vil bidra til å forberede barna på fristelser og prøvelser de kommer til å stå overfor.

Mulige aktiviteter

  • Ta med deg noen materialer som kan forestille en svak eller en sterk grunnvoll (for eksempel bomullsdotter eller en flat stein eller keramikkflis). Be barna bygge et tårn ved hjelp av klosser eller andre materialer på de forskjellige grunnvollene. Hva gjør noen grunnvoller sterkere enn andre? Les Helaman 5:12 sammen, og spør barna hvorfor de tror Jesus Kristus er “en sikker grunnvoll” for vårt liv. Hvordan kan vi bygge vårt liv på ham? Be dem granske Helaman 3:27–29, 35 og 4. trosartikkel for å finne forslag.

  • Be barna skumlese Helaman 5:5–14 og telle hvor mange ganger ordet “huske” blir nevnt. Hva lærte Helaman sine sønner at de skulle huske? Hvordan kan det å huske disse tingene hjelpe oss å gjøre Jesus Kristus til grunnvollen for vårt liv?

Helaman 5:20–52

Omvendelse erstatter åndelig mørke med lys.

Lamanittene som dro til fengselet for å drepe Nephi og Lehi, ble omgitt av mørke i bokstavelig forstand. Når vi synder, er vi i åndelig mørke. Helaman 5:20‒52 lærer oss hvordan vår åndelige “mørke sky” kan bli fjernet (vers 41).

Mulige aktiviteter

  • Gjør klasserommet så mørkt som mulig. Les eller gi så et sammendrag av beretningen i Helaman 5:20‒40 ved hjelp av en liten lommelykt. Hvordan kan lamanittene ha følt seg mens det var mørkt? Be barna lytte etter hva Aminadab lærte folket å gjøre for at mørket skulle bli fjernet, og les så vers 41. Slå deretter på lyset og les vers 42–48 sammen. Hva lærer disse versene oss om velsignelsene vi kan motta ved å omvende oss?

  • Be barna forestille seg at de skal undervise et yngre barn om Den hellige ånd. Hvordan kan de bruke Helaman 5:29‒33, 44‒47 til å undervise om hvordan Åndens røst føles og noe av det Ånden sier oss? Hvordan har Den hellige ånd inspirert deg til å omvende deg? Be barna dele erfaringer der de har følt Den hellige ånds fred og trøst.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å spørre familiemedlemmer hvordan de har bygget sitt liv på Jesus Kristus. De kan også fortelle familien hvordan de har tenkt å bygge sitt eget liv på ham.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus. Du har en hellig mulighet til å bidra til å styrke de voksende vitnesbyrdene til barna i klassen din. Hjelp dem å føle Jesu kjærlighet til dem, og bær ofte vitnesbyrd om ham.

Skriv ut