Kom, følg med meg
27. juli‒2. august. Alma 39–42: “Lykkens store plan”


“27. juli‒2. august. Alma 39‒42: ‘Lykkens store plan’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“27. juli‒2. august. Alma 39‒42”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus og Maria

Woman, Why Weepest Thou? [Kvinne, hvorfor gråter du?], av Mark R. Pugh

27. juli‒2. august

Alma 39–42

“Lykkens store plan”

Når du har bedt og studert Alma 39–42, kan du planlegge aktiviteter for å hjelpe barna å lære. Du kan finne ideer blant følgende aktiviteter som kan tilpasses til alle aldersgrupper.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Be hvert barn reise seg og si noe om evangeliet som han eller hun nylig har lært hjemme eller i kirken.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Alma 39:1, 10–11

Jeg kan være et godt eksempel.

Alma oppfordret Corianton til å lære av sine brødres gode eksempel, og advarte Corianton mot å være et dårlig eksempel for andre.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at Shiblon og Corianton var brødre, og at Shiblon var et godt eksempel for Corianton. Be barna gjenta dette spørsmålet sammen med deg: “Har han ikke vært et godt eksempel for deg?” (Alma 39:1). Be barna snakke om noen som er et godt eksempel for dem.

  • Lek en lek eller syng en sang der barna følger eller etterligner deg, som for eksempel “Gjør slik som jeg gjør” (Syng med meg, D-22). La hvert barn etter tur være leder eller eksempel. Spør barna hvordan de kan være et godt eksempel for noen.

  • Vis bilder av Jesus som gjør gode ting, og forklar at han er vårt fullkomne eksempel. Forklar at vi kan være et godt eksempel, slik Jesus var. Be barna tegne bilder av seg selv som gode eksempler.

Alma 39:9, 13

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe meg å rette opp i mine feiltrinn.

Selv om små barn ikke trenger å omvende seg, kan det å fortelle dem om Corianton hjelpe dem å begynne å forstå hva omvendelse betyr.

Mulige aktiviteter

  • Uten å gå i detalj om hva syndene hans gikk ut på, kan du forklare at Corianton tok et galt valg. Hva kunne vi sagt for å hjelpe ham? Les for barna hva Alma, Coriantons far, sa til ham: “Du skal omvende deg og forsake dine synder” (Alma 39:9). Fortell dem at å “omvende seg” innebærer at vi ber vår himmelske Fader og Jesus Kristus om å tilgi oss og hjelpe oss å rette opp i våre feiltrinn, og at vi så prøver å være mer lik dem.

  • Gi et barn noe tungt å holde mens du forteller en historie om en som gjorde noe galt og fikk dårlig samvittighet. Fortell barna at gjenstanden er som den dårlige samvittigheten vi kan ha når vi gjør en feil. Ta den tunge gjenstanden fra barnet mens du vitner om at vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan ta bort de tunge, vonde følelsene og hjelpe oss å rette opp i våre feiltrinn når vi omvender oss. Syng en sang om omvendelse sammen, for eksempel “Omvendelse” (Liahona, okt. 2004, B16).

Alma 40:23

Jeg vil stå opp fra de døde.

Hjelp barna å se frem til dagen da de og deres kjære vil stå opp fra de døde.

Mulige aktiviteter

  • Mens du leser Alma 40:23 høyt, kan du la barna bruke denne ukens aktivitetsside til å hjelpe dem å visualisere hva dette verset lærer oss. Be hvert barn bruke aktivitetssiden til å undervise et annet barn om hva oppstandelse er.

  • Vis et bilde av den oppstandne Frelseren, og lær barna en sang om oppstandelsen, som for eksempel “Sto Jesus opp til liv igjen?” eller “Jesus Kristus er oppstanden” (Barnas sangbok, 45; Salmer, nr. 115). Stopp opp med jevne mellomrom for å forklare ordenes og uttrykkenes betydning og viktighet.

  • Spør barna om noen de kjenner, har dødd. Bær vitnesbyrd om at vedkommende og alle andre en dag vil oppstå på grunn av Jesus Kristus. Bruk om nødvendig denne ukens aktivitetsside til å forklare hva det vil si å oppstå.

    Bilde
    Maria og Jesus

    Mary and the Resurrected Lord [Maria og den oppstandne Herre], av Harry Anderson

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Alma 39:1, 10–11

Jeg kan være et godt eksempel.

Almas råd til Corianton kan hjelpe barna å forstå hvor viktig det er å følge og være gode eksempler.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at Almas sønn Corianton begikk en alvorlig synd mens han skulle ha forkynt evangeliet. Les siste halvdel av Alma 39:11 sammen med barna, og be dem lytte etter hvordan Coriantons synd påvirket zoramittene. Hjelp barna å komme på personer som kan bli påvirket av deres handlinger. Hvordan kan de være gode eksempler for disse personene?

  • Les Alma 39:1 sammen. Hvordan var Coriantons bror Shiblon et godt eksempel? Be barna finne flere svar på dette spørsmålet i Alma 38:2‒4. Fortell om noen gode eksempler i ditt liv, og oppfordre barna til å gjøre det samme. Vis videoen “Ting jeg lærte som gutt” (ChurchofJesusChrist.org), og spør barna hvordan den eldste gutten var et godt eksempel.

  • Ta med deg en lommelykt eller et bilde av solen, og sammenlign lys med kraften i et godt eksempel. Akkurat slik lyset fra en lommelykt eller solen kan hjelpe oss å se en vei vi må følge, viser et godt eksempel oss hva vi kan gjøre for å følge vår himmelske Fader. Fortell om en gang da en annens gode eksempel hjalp deg. Hva kan barna gjøre for å være et godt eksempel for andre? Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus er vårt fullkomne eksempel.

Alma 39:9‒13

Jeg kan omvende meg når jeg gjør feil.

Slik vi alle gjør, vil barna du underviser, synde og gjøre feil. Hvordan kan du inspirere dem til å “forsake [sine] synder” og omvende seg? (Alma 39:9).

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om en gang da de ble skadet. Hva gjorde de for at skaden skulle leges? Forklar at synd skader vår ånd, men Frelseren kan helbrede oss når vi omvender oss.

  • Be barna finne ordene “omvende deg og forsake dine synder” i Alma 39:9, og hjelp dem å forstå hva “omvende” og “forsake” betyr. Bær vitnesbyrd om at omvendelse er mulig på grunn av Jesus Kristus og hans forsoning. Les Alma 39:10–14 sammen for å finne andre ting vi kan gjøre som vil hjelpe oss å omvende oss og unngå synd.

Alma 40:6–7, 11–14, 21–23

Etter døden går ånden vår til åndeverdenen, og vil være der til oppstandelsen og dommen.

Det er naturlig å lure på hva som skjer med oss når vi dør. Almas ord kan hjelpe barna å finne inspirerte svar.

Mulige aktiviteter

  • Skriv døden, åndeverdenen, oppstandelsen og dommen på separate papirlapper, og heng dem på tavlen i tilfeldig rekkefølge. Hjelp barna å forstå hva disse ordene betyr. Les Alma 40:6–7, 11–14 og 21–23 sammen med barna, og be dem henge ordene på tavlen i den rekkefølgen de forekommer.

  • Skriv en liste på tavlen over spørsmål som kan besvares ved hjelp av Alma 40:6‒7, 11‒14 og 21‒23, og be barna sette hvert spørsmål sammen med versene som besvarer det. For eksempel kan “Hvordan vil kroppen min være når jeg er oppstått?” besvares ved hjelp av Alma 40:23. Forklar om nødvendig vanskelige ord for barna mens de leser. Oppfordre barna til å fortelle hvorfor de er takknemlige for vår himmelske Faders plan.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å takke et familiemedlem som har vært et godt eksempel for dem, og å finne én måte de kan være et godt eksempel på denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Involver sansene. “De fleste barn (og voksne) lærer best når flere sanser er inne i bildet. Finn ut hvordan du kan hjelpe barna å bruke syn, hørsel og berøring når de lærer” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut