Kom och följ mig
16–22 november. Ether 6–11: ”Så att ondskan kan drivas bort”


”16–22 november. Ether 6–11: ’Så att ondskan kan drivas bort’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”16–22 november. Ether 6–11”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Jareditiska båtar på havet

Jag ska hämta er upp ur havets djup, av Jonathan Arthur Clarke

16–22 november

Ether 6–11

”Så att ondskan kan drivas bort”

Det här lektionsförslaget är inte instruktioner som du måste följa. Det är avsett att väcka din kreativitet och öppna upp för inspiration.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Använd bilder från den här veckans och förra veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer för att hjälpa barnen repetera det de fått veta om hur jarediterna färdades över havet. Låt dem turas om att berätta vad de vet.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Ether 6:2–12

Min himmelske Fader kan trösta mig när jag är rädd.

Det måste ha varit skrämmande för jarediterna att ”kastas på havets vågor för vinden” (se Eth. 6:5). Men Gud bevarade dem och hjälpte dem. Hur kan du hjälpa barnen att vända sig till Herren när de känner sig rädda?

Möjliga aktiviteter

  • Beskriv jarediternas färd över havet för barnen med hjälp av ord och uttryck i Ether 6:2–12. Låt barnen låtsas klättra in i båtarna och låtsas att båten rör på sig och täcks av vågor. Hur skulle det kännas att befinna sig i en riktig båt bland höga vågor? Vad kan vi göra när vi är rädda? Läs vers 7 och 9 tillsammans för att se vad jarediterna gjorde när de blev rädda.

  • Berätta om när du blev rädd en gång och vår himmelske Fader tröstade dig. Visa barnen en psalm eller sång som hjälper dig att ”tacka och prisa Herren” (se Eth. 6:9) för hans hjälp. Låt barnen berätta om sina favoritsånger i Primär, och sjung några av dem tillsammans.

  • Använd veckans aktivitetssida till att hjälpa barnen göra pappersbåtar. Förklara att båtarna hjälpte jarediterna att vara trygga även när de omgavs av vatten (se Eth. 6:7, 10). Vad har vår himmelske Fader gett oss för att vi tryggt ska kunna färdas tillbaka till honom?

Ether 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Jag kan vara tacksam.

När jarediterna tryggt hade anlänt till det utlovade landet var de så tacksamma att de ”fällde glädjetårar” (Eth. 6:12). Hur kan du uppmuntra till en anda av tacksamhet hos barnen du undervisar?

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp fraser i Ether 6:9 och 12 för att lära barnen hur jarediterna visade sin tacksamhet mot Herren för att han hjälpte dem komma fram till det utlovade landet. Be barnen nämna sådant som de är tacksamma för. Sjung en sång tillsammans, som jarediterna gjorde, som uttrycker tacksamhet, såsom ”Jag tackar dig, Fader” (Barnens sångbok, s. 9).

  • Läs Ether 10:2 för barnen för att visa att till och med många år senare kom jarediterna ihåg hur Herren hade hjälpt deras förfäder färdas över havet. Hjälp barnen tänka på hur Herren har välsignat dem. Låt sedan barnen rita bilder som påminner dem om de här välsignelserna (eller hjälp dem välja några bilder som du tagit med, kanske från en kyrkans tidskrift).

Ether 7:24–27

Jag blir välsignad när jag följer profeten.

Ethers bok visar tydligt att när jarediterna följde profeterna blev de välsignade, och när de förkastade profeterna blev deras liv svårare. Fundera över hur du kan hjälpa barnen förstå att detsamma gäller för oss.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild på den levande profeten och fråga barnen vad de vet om honom. Vad gör en profet? Förklara att jarediterna också hade profeter och närhelst de följde profeten blev de välsignade och lyckliga (se Eth. 7:24–27). Hur kan vi följa profeten?

  • Sjung en sång om profeter tillsammans, såsom ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s. 58–59; se även Evangeliebilder, nr 4–27, 67–87). Prata med barnen om sådant som profeten har lärt oss att göra (till exempel att läsa skrifterna dagligen, hålla sabbatsdagen helig eller tjäna andra), och be dem låtsas följa den uppmaningen när du säger ”följ profeten!”.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Ether 6:2–12

Jag kan lita på att min himmelske Fader leder mig till evigt liv.

Redogörelsen för jarediternas resa över havet kan jämföras med vår egen resa genom jordelivet. Båda resorna är ibland farliga och kräver tro på att Herren vägleder och beskyddar oss.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Ether 6:2–12 tillsammans och stanna ofta upp så att barnen kan rita bilder av det som de läser om. Hur är jarediternas resa som våra liv? Hjälp barnen identifiera och sätta ord på vad olika delar av deras teckningar kan representera i våra liv. Jarediterna kan till exempel representera oss. Båtarna kan representera våra hem, kyrkan eller evangeliet. Vad kan vinden, vattnet, de lysande stenarna och det utlovade landet representera?

  • Hjälp barnen hitta ord och uttryck i Ether 6:2–12 som visar att jarediterna litade på Gud. Ge exempel på hur din tillit till Gud har hjälpt dig i svåra stunder i ditt liv. Uppmuntra barnen att berätta om liknande upplevelser de har haft.

    Bild
    Jarediter som färdas med djur

    Jarediternas färd genom Asien, av Minerva Teichert

Ether 6:30; 7:27; 10:2

När jag kommer ihåg vad Herren har gjort för mig får jag frid.

En sak som utmärkte de rättfärdiga jareditiska kungarna från de ogudaktiga var att de rättfärdiga kungarna ”kom ihåg de stora ting som Herren hade gjort” för dem (Eth. 7:27). Hur kan du inspirera barnen att komma ihåg vad Herren har gjort för dem?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Ether 6:30; 7:27 och 10:2 enskilt eller i små grupper och titta efter vad som är gemensamt för de här verserna. Berätta hur du känner för vad Herren har gjort för dig, och be barnen göra detsamma.

  • Berätta för barnen hur du försöker komma ihåg alla sätt varpå Herren har välsignat dig och din familj. Hjälp barnen tänka på hur de kan påminna sig själva om vad Herren har gjort för dem. Ge dem varsitt papper och be dem begrunda och skriva ner något som han har gjort för dem nyligen. Föreslå att de gör det till en regelbunden vana att skriva ner välsignelser från Herren som de lägger märke till (se ”O Remember, Remember” [”O, kom ihåg, kom ihåg”] [video, ChurchofJesusChrist.org]).

Ether 9:28–35; 11:5–8

Herren är nåderik när jag omvänder mig.

Även om jarediterna ofta förkastade profeterna och blev orättfärdiga, förlät Herren dem alltid när de ödmjukade sig och omvände sig.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Ether 9:28–35 tillsammans och hjälp barnen tänka ut tre eller fyra korta meningar som sammanfattar det som hände i de här verserna. Läs sedan Ether 11:5–8 och hjälp barnen urskilja likheter mellan de två redogörelserna. Vad lär vi oss av de här berättelserna?

  • Be barnen tänka på andra människor i Mormons bok som ödmjukade sig och fick förlåtelse. Använd bilder i Evangeliebilder eller Kom och följ mig – för enskilda och familjer för att hjälpa dem minnas. Vittna om att Herren förlåter oss när vi uppriktigt omvänder oss.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att berätta något för sina familjer som vår himmelske Fader har gjort för dem som de är tacksamma för.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen vara kreativa. ”När du undervisar barn bör du tillåta dem att bygga, rita, färglägga, skriva och skapa. Det här är mer än roliga aktiviteter, de är nödvändiga för lärandet” (se Undervisa på Frälsarens sätt,s. 25).

Skriv ut