Kom och följ mig
23–29 november. Ether 12–15: ”Genom tro fullbordas allting”


”23–29 november. Ether 12–15: ’Genom tro fullbordas allting’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”23–29 november. Ether 12–15”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Ether går in i en grotta

Ether gömmer sig i en håla i klippan, av Gary Ernest Smith

23–29 november

Ether 12–15

”Genom tro fullbordas allting”

Läs Ether 12–15 med tanke på barnen du undervisar. Aktivitetsförslagen i det här lektionsförslaget kan ge dig inspiration till annat som kan bidra till att uppfylla behoven hos barnen i din klass.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Hjälp barnen komma på berättelser i skrifterna om människor som visade stor tro. Några exempel finns i Ether 12:11–22.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Ether 12:6–22

Tro är en övertygelse om sådant vi inte kan se.

Moroni gav flera exempel på människor som uppnådde stora ting på grund av sin tro. Fundera över hur du med de här exemplen kan undervisa barnen om vad tro är.

Möjliga aktiviteter

  • Läs ”tro är något som man hoppas på men som inte syns” i Ether 12:6 för barnen och be dem upprepa den här frasen med dig. Berätta för barnen om sådant som du tror på även om du inte kan se det, och hjälp barnen komma på fler exempel. Sången ”Tro” (Barnens sångbok, s. 50–51) eller någon annan sång om tro kan vara till hjälp.

  • Visa bilder som skildrar exemplen på tro i Ether 12:13–15, 20–21 (se Evangeliebilder, nr 7885, och på veckans aktivitetssida). Låt barnen berätta för dig vad de ser på bilderna och vad de vet om berättelserna. Prata med barnen om hur de här personerna visade tro och vad som hände tack vare deras tro.

  • Lek en gissningslek med barnen. Ge dem ledtrådar till de trofasta personer som beskrivs i Ether 12:13–15, 19–20 tills barnen kan gissa vilka de är. Låt sedan barnen leka leken igen genom att turas om att ge ledtrådar till samma personer (eller andra trofasta personer) medan resten av klassen gissar. Berätta vad det är med de här personernas tro som du beundrar.

Ether 12:23–27

Jesus Kristus kan hjälpa mig att vara stark.

Barn ställs ibland inför situationer i vilka de känner sig svaga, precis som Moroni gjorde. Hjälp dem lära sig det som Moroni lärde sig – att Frälsaren kan ”göra så att det svaga blir starkt” (Eth. 12:27).

Möjliga aktiviteter

  • Beskriv en uppgift för barnen som skulle kräva stor fysisk styrka att genomföra. Be dem ge exempel på sådant som de inte är starka nog att göra nu. Hur skulle vi kunna bli starka nog att göra de här sakerna? Förklara att vi också har ett andligt arbete att utföra, men att vi ibland känner oss andligt svaga. Moroni kände det så inför uppgiften att skriva på plåtarna. Läs Ether 12:27 för barnen. Vad lovade Herren dem som känner sig svaga?

  • Berätta om ett tillfälle när Frälsaren hjälpte dig eller någon du känner att göra något som var svårt. Vittna för barnen om att Jesus, om de söker hans hjälp, kan hjälpa dem vara starka, till och med när de känner sig svaga.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Ether 12:5–6

Tro är en övertygelse om sådant vi inte kan se.

Barnen du undervisar håller på att bygga grunden för sina vittnesbörd. Det som Moroni säger om tro i Ether 12:6 kan vara till hjälp för dem.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara att profeten Ether försökte undervisa jarediterna om ”stora och förunderliga ting”, men de trodde inte på det han sa. Be barnen läsa Ether 12:5 för att få veta varför de inte trodde. Vad finns det som vår himmelske Fader vill att vi ska tro på även om vi inte kan se det? Läs Ether 12:6 tillsammans. Vad lärde Moroni de människor som inte trodde på andliga sanningar eftersom de inte kunde se dem?

  • Visa ett av barnen en bild utan att låta resten av klassen se den, och be barnet beskriva bilden för resten av klassen. Om det finns tid låter du andra barn turas om att göra samma sak med olika bilder. Be dem sedan läsa Ether 12:6 och hitta de här orden: ”Tro är något som man hoppas på men som inte syns.” Hur visar vi tro på Jesus Kristus fastän vi inte kan se honom?

  • Be barnen läsa den här meningen i Ether 12:6: ”Ni får ingen förvissning förrän efter det att er tro har prövats.” Hjälp barnen förstå att när vi lyder ett bud kan vi få veta att det är sant. Be dem tänka på evangelieprinciper som Gud vill att vi ska ha ett vittnesbörd om, som att betala tionde, hålla sabbatsdagen helig eller leva efter Visdomsordet. Skriv sedan på tavlan För att kunna få ett vittnesbörd om , måste jag . Berätta hur du har utövat tro för att kunna få ditt vittnesbörd om de här och andra sanningar i evangeliet.

Ether 12:4, 32

Hopp är som ett ankare för min själ.

Hjälp barnen du undervisar förstå att vi kan ”hoppas på en bättre värld” tack vare vår tro på Kristus (Eth. 12:4).

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp definitionen av hopp i ”Hopp” (HFS, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Vad bör vi hoppas på enligt definitionen i Ether 12:4, 32? (Se även Moro. 7:40–42.) Hjälp barnen tänka på andra ord för hopp, och likaså ord som betyder motsatsen till hopp. Berätta för dem om några evangeliesanningar som ger dig hopp, och be dem göra detsamma.

  • Visa (eller rita på tavlan) en bild av en båt eller ett ankare. Varför behöver båtar ankare? Vad skulle hända med en båt som inte har ett ankare? Läs Ether 12:4 tillsammans och fråga barnen hur hoppet är som ett ankare. Be barnen rita egna bilder av en båt och ett ankare så att de kan undervisa sina familjer om hopp.

Ether 12:23–29

Jesus Kristus kan hjälpa mig att vara stark.

När barnen blir större blir de mer medvetna om sina svagheter. Lär dem med hjälp av de här verserna hur Frälsaren kan göra så ”det svaga blir starkt” (Eth. 12:27).

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Ether 12:23–25 och titta efter varför Moroni var bekymrad. Fråga dem om de någonsin haft liknande känslor. Be dem sedan läsa vers 26–27 och se hur Herren uppmuntrade Moroni. Vad behöver vi göra så att Herren kan hjälpa oss vara starka när vi känner oss svaga? Berätta om ett tillfälle när Frälsaren hjälpte dig bli stark nog att göra något som var svårt.

  • Be barnen rita en bild av något svagt och något starkt. Be dem sedan lägga till några ord eller fraser i Ether 12:23–29 till sin teckning som lär dem om hur Frälsaren kan hjälpa oss förvandla våra svagheter till styrkor. Uppmuntra barnen att tänka på en svaghet som de kanske har och sedan söka Frälsarens hjälp att bli stark.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen skriva ner en sanning som de skulle vilja ha ett vittnesbörd om. Hjälp dem sätta upp ett mål att utöva tro så att de kan få ett vittnesbörd om den sanningen.

Förbättra vår undervisning

Försök förstå barnen du undervisar. ”Sök efter sätt att förstå vad [barnen] du undervisar har för bakgrund, intressen, talanger och behov. Ställ frågor, lyssna noga och lägg märke till vad eleverna säger och gör i olika situationer. … Be deras föräldrar om insikter. Framför allt bör du be om den förståelse som endast Anden kan ge dig” (se Undervisa på Frälsarens sätt,s. 7).

Skriv ut