Lære og Pagter 2021
15.-21. februar. Lære og Pagter 14:17: »Stå som vidne«


»15.-21. februar. Lære og Pagter 14-17: ›Stå som vidne‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»15.-21. februar. Lære og Pagter 14-17«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Joseph Smith og de tre vidner knæler i bøn

15.-21. februar

Lære og Pagter 14-17

»Stå som vidne«

Hvordan kan du hjælpe børnene til at stå som et vidne for evangeliet? Aktiviteterne i dette oplæg kan give dig ideer.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at bede et par børn om at fortælle noget, de har lært i denne uge derhjemme eller i Primary, som de tror er sandt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 14:1-7

Jeg kan hjælpe Herren med at udføre hans værk.

Overvej, hvordan Herrens ord til David Whitmer kan få børnene til at forstå, hvordan de kan tage del i Guds værk.

Mulige aktiviteter

  • Kom kort med et par detaljer om familien Whitmer (se De hellige, Liahona, sep. 2018, s. 28-30, eller denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Fortæl fx, hvem David Whitmer var, og hvordan han og hans familie hjalp Joseph Smith, mens han oversatte Mormons Bog.

  • Hjælp børnene til at forstå sammenligningerne mellem at arbejde på en mark og deltage i Guds »stor[e] og forunderlig[e] værk« (v. 1). Når en mark høstes, kan det fx sammenlignes med at bringe sjæle til Kristus. Du kan vise et billede af en landmand, tage noget landmandstøj med, som de kan prøve, eller tale om daglige opgaver, som en landmand udfører. Forklar, at David Whitmer var en landmand, der gerne ville vide, hvordan han kunne hjælpe Herren. Læs Lære og Pagter 14:3-4 for dem, og hjælp dem til at finde ud af, hvad Herren bad David Whitmer om at gøre. Hvordan kan vi deltage i Herrens værk?

  • Brug en gave til at lære dem om Guds gave, det evige liv. Vis dem fx en gave med et stykke papir indeni, hvor der står: »Evigt liv« (L&P 14:7). Lad et barn åbne gaven og læse Lære og Pagter 14:7 højt. Fortæl, at evigt liv betyder at bo for evigt sammen med Gud og være som ham. Bær dit vidnesbyrd om velsignelserne ved at holde buddene og få evigt liv.

    Billede
    missionærer underviser en familie

    Missionering er en måde, vi kan hjælpe Herren på med at udføre hans værk.

Lære og Pagter 15:6; 16:6

Jeg kan hjælpe andre med at komme nærmere til Jesus Kristus.

John Whitmer og Peter Whitmer jun. var David Whitmers brødre. De ønskede ligesom David at vide, hvordan de kunne hjælpe Herren. Han bad dem om at være med til at »bringe sjæle til« sig.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at beskrive noget, der er vigtigt eller værdifuldt for dem (fx et stykke legetøj, en bog eller et spil). Læs Lære og Pagter 15:6 eller 16:6, og lad dem række hånden i vejret, når de hører, hvad Herren sagde er af »størst værdi«.

  • Lav en liste sammen med dem over, hvordan de kan hjælpe nogen til at følge Jesus Kristus, som fx at være venner med andre, dele skrifterne med en ven eller bede for en, der har brug for det. Giv dem eventuelt nogle ideer ved at vise dem relevante billeder fra Kirkens tidsskrifter eller Evangelisk kunst. Børnene kan også lave deres egne tegninger. Opfordr dem til at prøve noget på deres liste i løbet af ugen.

Lære og Pagter 17

Jeg kan være et vidne om de ting, Gud har gjort for mig.

David Whitmer blev et af de tre vidner til Mormons Bog, og fire af hans brødre var blandt de otte vidner. Ligesom David og hans brødre kan vi hver især »stå som vidne« om sandheden (L&P 14:8).

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene om de tre og de otte vidner (se »Kapitel 7: Vidner ser guldpladerne«, Historier fra Lære og Pagter, s. 31-33.) Bed dem om at lave en tegning af vidnerne, der ser pladerne.

  • Lad dem farvelægge denne uges aktivitetsside og bruge den til at fortælle beretningen om de tre vidner.

  • Vis en Mormons Bog, og læs den sidste linje i Lære og Pagter 17:6 højt: »Så sandt som jeres Herre og jeres Gud lever, er den sand.« Fortæl børnene, hvordan du ved, at Mormons Bog er sand. Opfordr dem til at blive vidner om Mormons Bog ved at læse den og bede om at få at vide, om den er sand, og derefter dele deres vidnesbyrd med andre.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 14-16

Jeg kan hjælpe Herren med at udføre hans værk.

Når I taler om åbenbaringerne til brødrene Whitmer, kan du fortælle noget om, hvordan Herren opfordrer os alle til at være med i sit værk.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl nogle historier om David Whitmer og hans familie, som du føler vil være inspirerende for børnene (se De hellige, Liahona, sep. 2018, s. 28-30). Hvordan brugte Herren familien Whitmer til at opbygge sit rige?

  • Skriv nogle enkle spørgsmål og dertil hørende skriftstedshenvisninger fra Lære og Pagter 14-16 på små sedler. Fx: Hvordan er Guds ord? (14:2). Hvad er Guds største gave? (14:7). Hvad sagde Herren er af stor værdi? (15:6; 16:6). Lad hvert barn vælge et spørgsmål og finde svaret i versene.

  • Skriv to overskrifter på tavlen: Landbrugsarbejde og Herrens værk. Hjælp dem med at lede i Lære og Pagter 14:3-4 efter udtryk, der har med landbrugsarbejde at gøre, og skriv dem under den første overskrift. Hvad lærer vi af disse udtryk om Guds værk? Skriv deres svar under den anden overskrift. Hvordan kan vi deltage i Herrens værk?

Lære og Pagter 17

Jeg kan være et vidne om de ting, Gud har gjort for mig.

I Lære og Pagter 17 fortalte Herren Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris, at de skulle blive de tre vidner om Mormons Bog. Hjælp børnene med at lære, hvordan de også kan være et vidne om sandheden.

  • Bed et barn om at komme forberedt på at fortælle beretningen om de tre vidner (se »Kapitel 7: Vidner ser guldpladerne«, Historier fra Lære og Pagter, s. 31-33). Hvad kan vi lære af denne beretning om, hvordan vi kan være et modigt vidne?

  • Læs Herrens løfte i Lære og Pagter 17:1-3 sammen, og hjælp dem til at finde opfyldelsen af det i »De tre vidners vidnesbyrd« i Mormons Bog.

  • Læs Lære og Pagter 17:3-5 sammen for at finde ud af, hvad Oliver Cowdery, Martin Harris og David Whitmer blev bedt om at gøre, da de havde set guldpladerne. Hvilke sandheder kan vi bære vidnesbyrd om? Fortæl om, hvordan du har delt dit vidnesbyrd med andre, og opfordr børnene til at fortælle om en oplevelse, de har haft.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Motivér børnene til at stå som vidne for noget, de har lært i klassen i dag. Bed dem om at fortælle i klassen i næste uge, hvordan de gjorde det.

Gør undervisningen bedre

Lad børnene være aktive. Du kan benytte dig af deres aktive natur ved at opfordre dem til at lave et rollespil eller lave bevægelser, der passer til en sang eller et skriftsted. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).

Udskriv