Lære og Pagter 2021
22.-28. februar. Lære og Pagter 18:19: »Sjæles værdi er stor«


»22.-28. februar. Lære og Pagter 18-19: ›Sjæles værdi er stor‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»22.-28. februar. Lære og Pagter 18-19«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Martin Harris’ gård

Martin Harris’ gård, af Al Rounds

22.-28. februar

Lære og Pagter 18-19

»Sjæles værdi er stor«

Bed vor himmelske Fader om at hjælpe dig til at finde principper i Lære og Pagter 18-19, der især vil betyde noget for børnene.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Læs Lære og Pagter 18:2, og forklar, at Ånden hjalp Oliver Cowdery til at vide, at skrifterne er sande. Fortæl børnene om en oplevelse, hvor Ånden vidnede for dig om, at skrifterne er sande. Lad dem dele oplevelser, hvor de har følt, at skrifterne er sande.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 18:10-12

Hver enkelt af os er af stor værdi for Gud.

Når børn ved, at vor himmelske Fader elsker dem – og alle sine børn – får de større selvtillid og er venligere mod andre.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene gentage Lære og Pagter 18:10 adskillige gange sammen med dig. Forklar, at »sjæles« henviser til alle Guds børn. Gentag vers 10 sammen med dem, og erstat denne gang »sjæles« med børnenes navne. (Se også denne uges aktivitetsside).

  • Hjælp børnene til at tænke på ting, som mennesker betragter som værdifulde. Lad dem derefter skiftes til at kigge i et spejl, og når de gør det, fortæller du hvert barn, at det er Guds barn og af stor værdi. Bær vidnesbyrd om, at de er mere værdifulde for vor himmelske Fader end alle de ting, de tænkte på tidligere.

Lære og Pagter 18:13-16

Det bringer mig stor glæde at fortælle om evangeliet.

Hvordan vil du inspirere børnene til at bede andre om at komme til Kristus og opleve stor glæde?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene om noget, der giver dig glæde. Lad hvert barn fortælle dig om noget, der giver ham eller hende glæde. Læs Lære og Pagter 18:13, 16. Hvad giver Herren glæde? Hvad siger han vil give os glæde?

  • Syng en sang sammen om missionering, fx »Jeg ønsker nu at være missionær« (Børnenes sangbog, s. 90), og bed dem om at tænke på, hvordan de kan fortælle om evangeliet, også i deres eget hjem. Fortæl om engang, hvor du fortalte om evangeliet, og lad dem fortælle om deres oplevelser.

Lære og Pagter 19:18-19, 23-24

Jesus Kristus adlød vor himmelske Fader, selv da det var svært.

Frelserens villighed til at »drikke det bitre bæger, [og ikke] undlade det« (v. 18), er et eksempel for os alle på at adlyde vor himmelske Faders vilje. Overvej, hvordan du vil inspirere børnene til at følge Jesu eksempel.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Jesus Kristus, der lider i Getsemane (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Bed børnene om at fortælle dig, hvad de ved om det, der sker på dette billede. Sammenfat med egne ord, hvad Frelseren sagde i Lære og Pagter 19:18-19 om sin lidelse. Fremhæv, at lidelsen for vores synder var det sværeste, et menneske nogensinde har gjort, men fordi Jesus elskede sin Fader og os, adlød han Guds vilje. Hvordan kan vi adlyde vor himmelske Fader?

  • Hjælp børnene til at tænke på enkle bevægelser, der passer til udtryk i Lære og Pagter 19:23. Læs verset flere gange, mens de laver bevægelserne. Hjælp dem til at tænke på, hvordan vi kan lære af Kristus og lytte til hans ord.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 18:10-12

Hver enkelt af os er af stor værdi for Gud.

Mange mennesker kæmper med lavt selvværd, andre er uvenlige mod mennesker, der er anderledes end dem selv. Det stærke budskab i Lære og Pagter 18:10 kan ændre, hvordan vi ser på os selv og på mennesker omkring os.

Mulige aktiviteter

  • Bed alle børnene om at skrive deres navn på et stykke papir og lade papirerne gå rundt i klassen. Lad dem på hvert stykke papir, de får, skrive noget, de kan lide ved den person. Tilskynd dem til at være venlige og betænksomme i deres kommentarer. Hjælp dem derefter med at læse Lære og Pagter 18:10-12, og opfordr dem til at fortælle, hvad de lærer om, hvilke følelser Gud har for os. Forklar, at vi alle er af stor værdi for Gud, fordi vi er hans børn.

  • Vis dem noget, der er meget værdifuldt for dig. Hvordan behandler vi ting, der er værdifulde for os? Bed et barn om at læse Lære og Pagter 18:10. Hvordan kan vi vise andre, at »[deres sjæls] værdi er stor« i vores øjne?

    Billede
    Jesus holder en lille dreng

    Værdien af en sjæl, af Liz Lemon Swindle

Lære og Pagter 19:16-19

Jesus Kristus led for mig.

Hvordan vil du indbyde til ærbødighed i din klasse, så Helligånden kan vidne for børnene om, at Jesus Kristus betalte prisen for deres synder?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl historien om Jesus, der lider for vores synder (se »Kapitel 40: Jesus lider i Getsemane have«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 111-114). Lad børnene fortælle historien igen med deres egne ord, og bed dem dernæst om at læse, hvordan Frelseren beskrev sin oplevelse i Lære og Pagter 19:16-19. Hvad lærer vi af hans beskrivelse?

  • Lad dem lukke øjnene, mens du læser Lære og Pagter 19:16-19, og tænke over, hvilke følelser de har for Frelseren. Få dem til at se i Salmer og sange eller i Børnenes sangbog efter sange, der kan være med til at udtrykke deres følelser for Jesus Kristus (se under Emner). Motivér dem til at synge de sange, de vælger, og bære deres vidnesbyrd.

  • Hjælp børnene til at lære den tredje trosartikel udenad.

Lære og Pagter 19:26, 34-35, 38

Guds velsignelser er større end jordens skatte.

Trykningen af Mormons Bog var kostbar, og Joseph Smith havde ikke råd til det. Herren bad Martin Harris om at »afhænd[e] en del af [sin] ejendom«, sin blomstrende gård, til at betale trykkeren (v. 34). Vi har fået enorme velsignelser takket være Martins og mange andres ofre.

Mulige aktiviteter

  • Skriv spørgsmål som de følgende på tavlen for at hjælpe børnene til at forstå Lære og Pagter 19:26, 34-35, 38: Hvad bad Herren Martin Harris om at gøre? Hvorfor bad han ham om at gøre det? Hvad lovede Herren til gengæld? Lad børnene arbejde parvis for at finde svarene i disse vers. Spørg dem, hvordan de ville føle det, hvis de var Martin Harris.

  • Vis dem en Mormons Bog, og fortæl dem noget, du elsker ved den. Bed dem om at fortælle om deres følelser for den. Tal kort om Martin Harris’ offer, så Mormons Bog kunne blive trykt (Historier fra Lære og Pagter, s. 33). Hvad sagde Herren til Martin i Lære og Pagter 19:38, der kan have hjulpet ham til at være trofast og lydig? Hjælp børnene til at tænke på noget, de kan ofre for at adlyde Gud eller udføre hans værk.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at tænke på nogen, som kunne blive hjulpet af det, de har lært i Lære og Pagter 18 eller 19, fx at vi alle er af stor værdi for Gud. Opmuntr dem til at planlægge, hvordan de vil fortælle, hvad de har lært, til den person.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at lære af skrifterne. Nogle børn har det svært med at læse skrifterne. Det kan hjælpe dem at fokusere på et enkelt vers eller udtryk.

Udskriv