Lære og Pagter 2021
1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22: »Kristi kirkes tilblivelse«


»1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22: ›Kristi kirkes tilblivelse‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Peter Whitmers hjem

Peter Whitmers hjem, af Al Rounds

1.-7. marts

Lære og Pagter 20-22

»Kristi Kirkes tilblivelse«

Når du studerer Lære og Pagter 20-22 denne uge, kan der komme undervisningsforslag til dit sind. Du kan finde yderligere undervisningsforslag i dette oplæg.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og lad børnene fortælle, hvad de ved om organiseringen af Kirken. Find hjælp i »Kapitel 9: Jesu Kristi sande kirke« (Historier fra Lære og Pagter, s. 40-42).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 20-21

Jesu Kristi Kirke er blevet genoprettet.

Den 6. april 1830 samledes Joseph Smith og Oliver Cowdery med andre for at organisere Jesu Kristi genoprettede kirke. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå vigtigheden af denne begivenhed?

Mulige aktiviteter

  • Brug afsnitsindledningen til Lære og Pagter 21 eller kapitel 9 i Historier fra Lære og Pagter for kort at fortælle børnene, hvad der skete, den dag Kirken blev organiseret.

  • Fortæl dem, hvorfor du er taknemmelig for, at vi har Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Forklar, at det forbereder os til at bo sammen med Gud igen, at vi er medlemmer af Kirken. Hjælp dem med at gentage sætningen »Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige« flere gange, eller syng »Jesu Kristi Kirke« (Børnenes sangbog, s. 48).

Lære og Pagter 20:37, 71-74

Jeg forbereder mig til at blive døbt.

De børn, du underviser, er ved at forberede sig til at blive døbt. Hjælp dem til at forstå, hvad det vil sige at blive døbt, og hvad de kan gøre for at blive klar til det.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af et barn, der bliver døbt (se Evangelisk kunst, nr. 104), og bed børnene om at påpege ting, de lægger mærke til. Læs eller sammenfat Lære og Pagter 20:71-74, og hjælp dem til at se, hvordan billedet svarer til instruktionerne i disse vers. Bær vidnesbyrd om, at vi bør følge Frelserens eksempel og blive døbt på den måde, han har befalet.

  • Sammenfat Lære og Pagter 20:37. Hvad lærer vi af dette vers om mennesker, der ønsker at blive døbt? Vis billeder af, hvordan de kan forberede sig til dåb, fx ved at tjene andre og bede.

  • Syng en sang om dåb, fx »Når jeg skal døbes« (Børnenes sangbog, s. 53). Bed børnene om at dele deres følelser om at blive døbt.

Lære og Pagter 20:75-79

Nadveren hjælper mig til at huske Jesus Kristus.

Hvordan kan du hjælpe børnene til bedre at forstå, hvorfor vi nyder nadveren hver uge?

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 20:77 for børnene. Bed dem om at rejse sig, når de hører, hvad vi bør huske, når vi spiser nadverbrødet. Gør det samme med vers 79. (Du kan eventuelt gøre opmærksom på, at vi drikker vand i stedet for vin). Hvordan kan vi vise, at vi husker Jesus?

  • Fortæl dem om engang, hvor du aflagde et løfte og holdt det. Lad dem fortælle deres egne lignende historier. Forklar, at når vi tager nadveren, aflægger vi løfter. Læs Lære og Pagter 20:77 og fremhæv de løfter, vi aflægger om »altid [at] erindre ham« og »holde hans befalinger«. Bed dem om at fortælle om engang, hvor de huskede Frelseren eller adlød en befaling.

    Billede
    en barn tager nadveren

    Nadveren minder mig om at tænke på Jesus Kristus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 20-21

Jesu Kristi Kirke er blevet genoprettet.

I lydighed mod Herrens befaling organiserede Joseph Smith, Oliver Cowdery og andre Jesu Kristi genoprettede kirke den 6. april 1830. Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene til at se, hvordan denne begivenhed har velsignet dem.

Mulige aktiviteter

  • Mind børnene om nogle af de vigtige begivenheder, de har lært om, fx gengivelsen af præstedømmet og oversættelsen af Mormons Bog. Hvorfor måtte disse ting ske, før Kirken kunne organiseres?

  • Vis billeder af ting, vi gør i Kirken, som beskrives i afsnit 20, som fx at lære om Gud og Jesus Kristus, tjene, blive døbt og nyde nadveren. Hjælp dem til at forbinde billederne med skriftsteder, der beskriver dem, fx Lære og Pagter 20:17-21, 47, 70, 72-74, 75-79, og indledningen til afsnit 21. Hvilke velsignelser har vi, fordi vi er medlemmer af Kirken?

  • Syng sammen »Jesu Kristi Kirke« (Børnenes sangbog, s. 48).

Lære og Pagter 20:37, 77, 79

Da jeg blev døbt, lovede jeg at følge Jesus Kristus.

Mange af børnene i din klasse er blevet døbt. Mind dem om den pagt, de indgik, om »at påtage sig Jesu Kristi navn« (L&P 20:37).

Mulige aktiviteter

  • Bed et par børn om at komme forberedt på at fortælle, hvad de følte eller oplevede, da de blev døbt. De kan måske medbringe et billede fra deres dåbsdag, de kan vise klassen. Hvorfor valgte de at blive døbt? Hvordan har det velsignet dem at blive døbt og modtage Helligånden?

  • Læs Lære og Pagter 20:77 sammen, og bed dem om at finde frem til de løfter, vi aflægger under nadveren. Hjælp dem til at forstå, at der er ting, de kan gøre hver dag for »altid [at] erindre« Jesus Kristus, ved at bede et af børnene om at agere noget, han eller hun kan gøre for at huske Frelseren. Lad de andre gætte, hvad barnet viser. Hvordan bliver vi ifølge vers 77 velsignet, når vi altid husker Frelseren?

  • Hjælp dem med at sammenligne Lære og Pagter 20:37 med vers 77 for at finde en sætning, der gentages i begge vers. Vis dem noget, der står et navn på (fx et varemærke eller en persons navn). Hvad fortæller navnet os om den ting? Læs Lære og Pagter 20:37 sammen for at finde ud af, hvis navn vi påtager os, når vi bliver døbt. Hvad vil det sige, at vi påtager os Jesu Kristi navn? Hvordan bør vi tænke og handle, når vi påtager os dette navn?

Lære og Pagter 21:4-6

Jeg bliver velsignet, når jeg følger profeten.

Hvordan vil du hjælpe børnene til at få de velsignelser, som i disse vers loves dem, der følger profeten?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Befalinger og Velsignelser på tavlen. Lad børnene læse Lære og Pagter 21:4-6 og se efter de befalinger, Herren gav, og de velsignelser, han lovede. Bed dem om at skrive på tavlen, hvad de finder ud af.

  • Vis et billede af den nuværende profet, og lad dem fortælle noget, de har lært af ham eller hørt ham sige for nylig. Læs Lære og Pagter 21:5 sammen. Opfordr børnene til at skrive eller tegne noget, de kan gøre for at følge profeten. Bær dit vidnesbyrd om, at når vi følger profeten, følger vi Frelseren.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at lave en liste over grunde til, at de er taknemmelige for Jesu Kristi genoprettede kirke. Opmuntr dem til at vise deres liste til en i familien eller en ven.

Gør undervisningen bedre

Anvend historier til at undervise om læren. »Beretninger kan hjælpe børn til at se, hvordan evangeliet finder anvendelse på deres hverdag … Når I underviser små børn, skal I lægge planer for, hvordan I kan involvere dem i historien. De kan for eksempel holde billeder, gentage sætninger eller lave rollespil over dele af den« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Udskriv