Leer en Verbonden 2021
7–13 juni. Leer en Verbonden 63: ‘Hetgeen van boven komt [is] heilig’


‘7–13 juni. Leer en Verbonden 63: “Hetgeen van boven komt [is] heilig”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘7–13 juni. Leer en Verbonden 63’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Veld in Missouri

Springhill, Daviess County, Missouri, Garth Robinson Oborn

7–13 juni

Leer en Verbonden 63

‘Hetgeen van boven komt [is] heilig’

De waarheden in Leer en Verbonden 63 kunnen het geloof van de kinderen in hun hemelse Vader en Jezus Christus versterken. Aangezien uw tijd beperkt is, doet u er goed aan om te bedenken welke waarheden het beste aan hun behoeften tegemoetkomen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Bedenk eenvoudige, originele manieren om de kinderen te laten vertellen wat ze leren. U kunt bijvoorbeeld strookjes papier van verschillende lengte maken, en elk kind een strookje laten trekken. Het kind met het langste strookje mag als eerste vertellen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 63:23

Mijn hemelse Vader wil dat ik het evangelie leer.

Kinderen leren voortdurend bij. Maak ze duidelijk dat onze hemelse Vader hun meer over Zichzelf zal leren als ze zijn geboden onderhouden.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Leer en Verbonden 63:23 voor, en vraag de kinderen wat God ons zal geven als we de geboden onderhouden. Leg uit dat ‘verborgenheden’ dingen zijn waarover God ons meer kan leren, bijvoorbeeld hoe we meer op Jezus Christus kunnen gaan lijken.

  • Neem afbeeldingen mee van evangeliethema’s waarover de kinderen meer kunnen leren, zoals de doop, de Heiland, tempels enzovoort. Leg de afbeeldingen ondersteboven op de grond, en laat de kinderen om de beurt een afbeelding omdraaien. Laat ze vertellen wat ze over het thema weten en er eventueel vragen over stellen.

Leer en Verbonden 63:49

Ik zal uit de dood opstaan.

Vroeg of laat zullen de kinderen in uw klas troost vinden in de wetenschap dat allen die zijn overleden, dankzij de verzoening van de Heiland uit de dood zullen opstaan.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een foto zien van een van uw dierbaren die is overleden, en vertel er iets over. Lees Leer en Verbonden 63:49 voor, getuig dat hij of zij op een dag ‘uit de doden [zal] opstaan en niet meer sterven’. Vraag de kinderen of ze iemand kennen die is overleden. Getuig dat wij dankzij Jezus Christus allemaal uit de doden zullen opstaan.

  • Toon afbeeldingen van het graf en de opstanding van de Heiland (zie Evangelieplatenboek, nrs. 58, 59). Laat de kinderen vertellen wat er op de afbeeldingen gebeurt. Laat ze gaan liggen als u over de begrafenis van Jezus vertelt, en gaan staan als u over de opstanding vertelt. Lees Leer en Verbonden 63:49, en getuig dat we op een dag allemaal uit de dood zullen opstaan, net als Jezus.

    Afbeelding
    Jezus verschijnt aan Maria

    Het tuingraf, Jon McNaughton

Leer en Verbonden 63:64

Ik moet eerbiedig met heilige zaken omgaan.

Wij leven in een tijd waarin heilige zaken verwaarloosd of zelfs bespot worden. U kunt de kinderen eerbied voor heilige zaken bijbrengen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees de volgende woorden uit Leer en Verbonden 63:64 voor: ‘Hetgeen van boven komt [is] heilig’. Vraag de kinderen om te denken aan iets wat bijzonder voor hen is, zoals hun lievelingsspeelgoed of een favoriet boek. Hoe dragen ze er zorg voor en beschermen ze het? Bedenk samen welke dingen bijzonder – of heilig – zijn voor onze hemelse Vader. Hoe moeten we over die dingen spreken? Hoe moeten we ermee omgaan?

  • Zing met de klas een liedje over eerbied, zoals ‘Eerbiedig en rustig’ (Kinderliedjes, p. 11). Bedenk samen hoe de kinderen eerbied voor heilige zaken kunnen tonen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 63:9–10

Tekenen komen door geloof en door de wil van God.

Ezra Booth werd lid van de kerk nadat hij Joseph Smith de arm van Elsa Johnson had zien genezen. Maar Ezra viel later van zijn geloof af, en begon kritiek op de profeet te uiten.In Leer en Verbonden 63 worden wij gewaarschuwd om ons geloof niet op tekenen te bouwen, zoals wonderbaarlijke genezingen, maar wel op een geestelijke bevestiging van de waarheid.

Mogelijke activiteiten

  • Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Vertel de kinderen dat Joseph Smith zijn priesterschap gebruikte om de arm van Elsa Johnson te genezen, die ze al twee jaar niet meer goed had kunnen gebruiken. Laat de kinderen Leer en Verbonden 63:9–10 lezen, en vraag ze wat de Heer over geloof en tekenen (of wonderen) zegt.

  • Laat de kinderen een huis tekenen op een rechthoek, en een ander huis op de punt van een driehoek. Leg uit dat de huizen ons geloof en getuigenis voorstellen. Laat de kinderen Leer en Verbonden 63:9–10 en Helaman 5:12 lezen. Laat ze daarna in de rechthoek schrijven waarop we ons geloof wel moeten bouwen, en in de driehoek waar we ons geloof niet op moeten bouwen. Wijs erop dat de rechthoek een stabiele plek is om op te bouwen, maar dat de driehoek wankel en onveilig is. Waarom is het belangrijk om ons geloof op Jezus Christus te bouwen en niet op andere dingen?

Leer en Verbonden 63:23

Als ik de geboden onderhoud, zal God mij zijn waarheden leren.

De ‘verborgenheden van [Gods] koninkrijk’ zijn alleen beschikbaar voor mensen die Gods geboden onderhouden. Daarom zijn ze voor zoveel mensen verborgen. Dit beginsel zal de kinderen helpen op hun zoektocht naar waarheid.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf Als ik de geboden onderhoud, dan , en vraag de kinderen om de zin op verschillende manieren af te maken. Laat ze vervolgens Leer en Verbonden 63:23 lezen en kijken of ze nog iets aan het lijstje kunnen toevoegen. Laat een glas water zien, en vraag de kinderen in welk opzicht de waarheden van het evangelie op water lijken.

  • Laat een afbeelding van een waterput zien, en laat de kinderen er een tekenen. Lees samen Leer en Verbonden 63:23. Bedenk samen welke waarheden over het evangelie de kinderen kennen, en laat ze die rond hun waterput schrijven. In welke opzicht zijn deze waarheden als ‘levend water’?

Leer en Verbonden 63:58–64

Ik mag de naam van God niet ijdel gebruiken.

Misschien hebben de kinderen in uw klas weleens gehoord dat mensen de naam van God oneerbiedig gebruiken of vloeken. Hoe kunt u ze duidelijk maken dat ‘er behoedzaam over’ de namen van onze hemelse Vader en Jezus Christus moet worden gesproken? (Leer en Verbonden 63:64.)

Mogelijke activiteiten

  • Lees de volgende woorden uit Leer en Verbonden 63:58 voor: ‘Dit is een dag van waarschuwing.’ Vraag de kinderen welke waarschuwingen hun ouders, leerkrachten en kerkleiders hun geven. Zoek vervolgens in de verzen 58–64 naar waarschuwingen van de Heer. Op welke gepaste manieren kunnen wij ‘de naam van de Heer gebruiken’? (Vers 62.)

  • Lees samen ‘Taalgebruik’ in Voor de kracht van de jeugd (pp. 20–21). Laat de kinderen kleine posters maken die hen herinneren aan iets wat ze hebben geleerd over de manier waarop we de namen van onze hemelse Vader en Jezus Christus moeten gebruiken.

  • Zing met de klas een liedje over eerbied, zoals ‘Eerbied is liefde’ (Kinderliedjes, p. 12). Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we met eerbied over onze hemelse Vader en Jezus Christus spreken?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Als er niet genoeg tijd is om de doe-pagina in de klas te voltooien, kunnen de kinderen een exemplaar mee naar huis nemen.

Ons onderwijs verbeteren

Versterk het zelfvertrouwen van de kinderen. Sommige kinderen twijfelen aan hun vermogen om het evangelie zelf te bestuderen. Geef de kinderen een complimentje als ze meedoen met de les. Zo groeit hun zelfvertrouwen. Beloof de kinderen dat de Heilige Geest hen bij hun studie zal helpen.

Afdrukken