Leer en Verbonden 2021
31 mei–6 juni. Leer en Verbonden 60–62: ‘Alle vlees [is] in mijn hand’


‘31 mei–6 juni. Leer en Verbonden 60–62: “Alle vlees [is] in mijn hand”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘31 mei–6 juni. Leer en Verbonden 60–62’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
De Missouri

Kampvuur aan de Missouri, Bryan Mark Taylor

31 mei–6 juni

Leer en Verbonden 60–62

‘Alle vlees [is] in mijn hand’

Denk eraan dat persoonlijke en gezinsstudie de beste voorbereiding voor uw les over Leer en Verbonden 60–62 is.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Geef elk kind de kans om te vertellen wat hij of zij de afgelopen week in de Schriften of in de vorige jeugdwerkklas heeft geleerd. Laat telkens een kind vertellen en een ander kind het vertelde samenvatten.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 60:4; 61:1–2, 36; 62:1

De Schriften leren mij meer over Jezus Christus.

In Leer en Verbonden 60–62 staan veel uitspraken die de kinderen duidelijk maken wie Jezus Christus is en die hun liefde voor Hem kunnen vergroten.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een foto van Jezus Christus zien, en vraag de kinderen waarom ze van Jezus houden. Kies enkele zinsneden uit Leer en Verbonden 60–62 die over de Heiland gaan, en deel ze met de kinderen. (Bijvoorbeeld Leer en Verbonden 60:4; 61:1–2, 36; 62:1.) Laat de kinderen die zinsneden met u herhalen. Vertel wat Jezus Christus voor u betekent.

  • Toon enkele platen van Jezus tijdens zijn aardse bediening (zie Evangelieplatenboek, nrs. 34–61). Laat de kinderen beschrijven wat Jezus in de afbeelding doet. Hoe toont Hij zijn liefde voor de kinderen van zijn hemelse Vader? Vertel de kinderen wat uw lievelingstekst over Jezus is.

  • Zing met de klas ‘Ik wil graag als Jezus worden’ (Kinderliedjes, pp. 40–41). In het liedje staan manieren waarop wij zoals Jezus kunnen worden. Stop af en toe met zingen en laat de kinderen de volgende zin aanvullen: ‘Ik kan zoals Jezus worden als ik …’

    Afbeelding
    De herrezen Heiland

    Met dat doel ben ik gekomen, Yongsung Kim

Leer en Verbonden 62:3

Jezus Christus wil dat ik zijn evangelie uitdraag.

Kinderen vertellen graag over wat ze weten. Maak ze duidelijk dat onze hemelse Vader blij met ze is als ze vertellen wat ze over het evangelie weten.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat de Heer aan de profeet Joseph Smith en andere kerkleiders had gevraagd om van Kirtland (Ohio) naar Jackson County (Missouri) te gaan. Hij vroeg ze om op de heen- en terugweg het evangelie te prediken. Lees Leer en Verbonden 62:3, en vraag de kinderen wat de zendelingen hadden gedaan waardoor de Heer blij was. Getuig dat de Heer blij met ons is als we anderen over het evangelie vertellen.

  • Maak samen badges die laten zien dat de kinderen zendelingen van de kerk willen zijn. Laat ze de badges opspelden en oefenen hoe ze hun getuigenis kunnen geven.

  • Zing samen een liedje over het evangelie verkondigen, zoals ‘Een zendeling wil ik vandaag al zijn’ (Kinderliedjes, p. 90). Bedenk samen wat de kinderen kunnen zeggen als iemand ze vraagt wat ze fijn vinden aan Jezus Christus en zijn kerk. Laat ze tekenen wat ze fijn vinden aan het evangelie van Christus.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 60:7, 13; 62:3, 9

Ik kan mijn mond opendoen en het evangelie van Jezus Christus uitdragen.

Het getuigenis van een kind kan even krachtig zijn als dat van een volwassene, omdat de kracht van een getuigenis niet in iemands leeftijd of ervaring ligt, maar in de Heilige Geest. Bouw het vertrouwen van de kinderen op zodat ze hun mond durven opendoen en anderen over de waarheid vertellen.

Mogelijke activiteiten

  • Wat voor zegeningen beloofde de Heer in Leer en Verbonden 60:7; 62:3, 9 aan mensen die zijn evangelie verkondigen? Hoe worden anderen gezegend als wij het evangelie uitdragen? Vertel eventueel over een gelegenheid waarbij u over het evangelie hebt verteld. Welke zegeningen kwamen daaruit voort? Moedig de kinderen aan om over soortgelijke ervaringen te vertellen. U kunt ook een lied over zendingswerk zingen, zoals ‘Ga heen en getuig’ (Lofzangen, nr. 172), en praten over de zegeningen die in het lied worden vermeld.

  • Laat de kinderen een rollenspel spelen waarin ze hun vriendjes over het evangelie vertellen. Wat zouden ze bijvoorbeeld antwoorden als iemand vroeg waarom ze naar de kerk gaan? Of als een vriendje hun KGW-ring opmerkte, of zag dat ze in het Boek van Mormon zaten te lezen en er vragen over stelde? Wat zouden ze zeggen?

Leer en Verbonden 60:7; 61:1–2, 36; 62:1

De Heer is bereid om mij te vergeven als ik mij bekeer.

Joseph Smith en de andere kerkleiders waren niet volmaakt. Soms maakten ze ruzie en waren ze ongeduldig. (Zie ‘Ezra Booth and Isaac Morley’, Revelations in Context, 133.) De Heer was barmhartig jegens hen en vergaf hen altijd als ze zich bekeerden.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen Leer en Verbonden 60:7; 61:2 en vraag de kinderen welke woorden deze twee verzen gemeen hebben. Herinner de kinderen eraan dat die openbaringen aan Joseph Smith en andere kerkleiders waren gegeven. Wat wilde de Heer hun duidelijk maken? Hoe gaat de Heiland volgens deze verzen met ons om als wij fouten maken?

  • Schrijf Wat voor iemand is Jezus Christus? op het bord. Lees samen Leer en Verbonden 61:1–2, 36; 62:1, en maak een lijstje van de antwoorden op deze vraag die de kinderen in die verzen kunnen vinden. Hoe maken de eigenschappen op het bord ons duidelijk waarom de Heiland bereid is ons te vergeven? Hoe kunnen we zijn voorbeeld volgen?

Leer en Verbonden 60:5; 61:22; 62:5–8

De Heer wil dat ik mijn keuzevrijheid en zijn Geest gebruik om goede keuzes te maken.

Hoe kunt u de kinderen aan de hand van deze verzen bijbrengen hoe de Heer hen helpt om goede keuzes te maken?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of ze weleens een beslissing moesten nemen. Hoe zijn ze tot die beslissing gekomen? Lees samen Leer en Verbonden 62:5, 7–8 en zoek op wat de Heer zei tegen de ouderlingen die zich klaarmaakten om van Missouri naar Kirtland (Ohio) te reizen. Welke keuzes moesten ze voor hun reis maken? Welk hulpmiddel heeft de Heer ons gegeven om keuzes te maken? Vertel de kinderen over situaties waarin u een beslissing hebt gebaseerd op de leiding van de Geest en uw gezond verstand.

  • Verdeel de klas in drie groepen. Laat elke groep een van de volgende verzen lezen, waarin de Heer tegen zendelingen zei hoe ze hun zending moesten vervullen: Leer en Verbonden 60:5; 61:22; 62:5. Wat valt er op aan de instructies van de Heer in deze verzen? Waarom is het soms goed om ons eigen gezond verstand te gebruiken in plaats van op specifieke instructies van God te wachten?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis te oefenen op het verkondigen van het evangelie. Ze kunnen bijvoorbeeld vertellen over iets wat ze in het jeugdwerk hebben geleerd.

Ons onderwijs verbeteren

Getuig tot de kinderen. Door vaak uw getuigenis te geven, draagt u ertoe bij dat de kinderen zelf een getuigenis ontwikkelen. Een getuigenis kan heel eenvoudig zijn. U kunt bijvoorbeeld zeggen: ‘Ik weet dat onze hemelse Vader van jullie houdt’ of ‘Ik voel me goed als ik over Jezus Christus leer.’

Afdrukken