Leer en Verbonden 2021
14–20 juni. Leer en Verbonden 64–66: ‘De Heer verlangt het hart en een gewillige geest’


‘14–20 juni. Leer en Verbonden 64–66: “De Heer verlangt het hart en een gewillige geest”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘14–20 juni. Leer en Verbonden 64–66’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Een veld bij zonsopgang

Daviess County (Missouri, VS)

14–20 juni

Leer en Verbonden 64–66

‘De Heer verlangt het hart en een gewillige geest’

Overweeg tijdens uw voorbereiding hoe u uw onderwijsstijl aan de behoeften van de kinderen kunt aanpassen. Denk eraan dat u alle activiteiten in dit schema voor kleine of grote kinderen mag gebruiken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat alle kinderen om de beurt een plaat van de Heiland vasthouden en vertellen over iets wat ze over Hem en zijn evangelie hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 64:9–10

Jezus Christus verwacht van mij dat ik anderen vergeef.

Welke vorm van aanschouwelijk onderwijs of activiteit kunt u gebruiken om de kinderen duidelijk te maken wat vergeven inhoudt? Houd er bij uw bespreking van vergeving rekening mee dat vergeven niet wil zeggen dat we anderen toelaten ons te kwetsen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees de zinsnede ‘u [dient] elkaar te vergeven’ (Leer en Verbonden 64:9) voor, en vraag de kinderen wat het betekent om iemand te vergeven. Geef een paar eenvoudige voorbeelden ter verduidelijking. Laat ze een rollenspel over die voorbeelden spelen om te oefenen.

  • Lees Leer en Verbonden 64:10 langzaam voor, en laat de kinderen een ander kind de hand schudden als ze het woord ‘vergeven’ horen. Getuig van de gemoedsrust en het geluk die voortkomen uit anderen vergeven.

  • Zing een liedje over vergeving, zoals ‘Help mij, o Vader’ (Kinderliedjes, 52). Wat leren we uit dit liedje over anderen vergeven?

Leer en Verbonden 64:34

Ik kan Jezus met mijn hart en een gewillige geest gehoorzamen.

De Heer zei tegen de heiligen dat ze Hem hun hart en een gewillige geest moesten geven om Zion te kunnen opbouwen. Hoe kunt u de kinderen laten begrijpen wat dat voor hen betekent?

Mogelijke activiteiten

  • Lees de volgende woorden uit Leer en Verbonden 64:34 voor: ‘Zie, de Heer verlangt het hart en een gewillige geest’. Herhaal deze zinsnede een paar keer. Wijs naar uw hart en uw hoofd als u die woorden leest, en laat de kinderen hetzelfde doen. Hoe kunnen we de Heiland ons hart en onze geest geven? (Leg eventueel uit dat met ons hart onze gevoelens worden bedoeld, en dat met onze geest onze gedachten worden bedoeld.)

  • Zing een liedje over de Heiland liefhebben en volgen, zoals ‘Ik voel uw liefde, Heer’ (Kinderliedjes, pp. 42–43; vooral de derde strofe). Hoe kunnen we de Heiland laten zien dat we Hem liefhebben? Vertel wat Jezus Christus voor u betekent.

Leer en Verbonden 66

De Heer weet wie ik ben en Hij houdt van mij.

William E. McLellin had vijf concrete vragen voor de Heer. Joseph Smith kreeg in een openbaring antwoorden op die vragen, ook al wist hij niet wat William had gevraagd. Dit verhaal kan de kinderen duidelijk maken dat God hen kent en hun vragen kan beantwoorden.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel dat de Heer de vragen van William E. McLellin beantwoordde in een openbaring aan de profeet Joseph Smith. (Zie Leer en Verbonden 66, inleiding.) Getuig dat onze hemelse Vader ons kent en ons wil helpen. Laat de kinderen vertellen hoe ze weten dat God van hen houdt.

  • Lees Leer en Verbonden 66:4 voor. Vertel de kinderen over een situatie waarin de Heer u duidelijk maakte wat Hij van u verlangde. Lees het vers opnieuw, en voeg er de naam van een van de kinderen aan toe. Herhaal dat voor de andere kinderen.

    Afbeelding
    Jezus met kinderen

    Jezus Christus houdt van ieder van ons.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 64:7–10

De Heer wil dat ik iedereen vergeef.

In deze verzen staat duidelijk dat zelfs discipelen van Jezus Christus soms moeite hebben om elkaar te vergeven. Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken wat het gebod van de Heer om ‘alle mensen te vergeven’ inhoudt? (Leg uit dat vergeven niet betekent dat we ons door andere mensen laten kwetsen. De kinderen moeten altijd een betrouwbare volwassene op de hoogte brengen als iemand ze kwetst.)

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen zich voorstellen dat ze hun kleine broertje of zusje moeten uitleggen wat vergeven inhoudt. Hoe zouden ze dat doen? Laat ze Leer en Verbonden 64:7–10 met een klasgenootje lezen, en opzoeken welke zinsneden ze zouden gebruiken om hun broertje of zusje te onderwijzen. Ze kunnen ook per tweetal oefenen.

  • Zing met de klas ‘Help mij, o Vader’ (Kinderliedjes, p. 52). Hoe helpt onze hemelse Vader ons om anderen te vergeven?

  • Welke vergelijking kunt u gebruiken om uit te leggen dat we ‘bezocht’ (vers 8) zijn als we niet vergeven? U kunt de kinderen bijvoorbeeld een zak modder of viezigheid laten zien. Laat ze zich voorstellen dat iemand modder naar hen gooit. In welk opzicht is het alsof we de modder bij ons houden en altijd met ons meenemen als we niet vergeven? Waarom is het beter om de modder weg te gooien? Bedenk samen andere vergelijkingen die duidelijk maken waarom het beter is om te vergeven.

Leer en Verbonden 64:33–34

De Heer verlangt mijn ‘hart en een gewillige geest’.

Zion opbouwen – oftewel de kerk helpen groeien – is ‘een groot werk’. Om het uit te voeren, verlangt de Heer dat wij Hem ons hart en een gewillige geest offeren. Wie in Zion wonen, zijn ‘één van hart en één van zin’ (Mozes 7:18).

Mogelijke activiteiten

  • Laat voorwerpen zien die uit veel kleine stukjes bestaan, zoals een puzzel of een tapijtje. Bedenk samen nog meer voorbeelden. Laat de kinderen Leer en Verbonden 64:33 lezen. Wat moeten we doen om God met zijn ‘groot werk’ te helpen? Welke ‘kleine’ dingen kunnen we doen om Hem bij zijn werk te helpen?

  • Geef de kinderen een opdracht waar ze twee voorwerpen voor nodig hebben, maar geef ze er maar één. Bijvoorbeeld: iets op het bord schrijven zonder krijtje, of een blad papier in twee knippen zonder schaar. Laat de kinderen Leer en Verbonden 64:34 lezen en opzoeken welke twee dingen de Heer van ons verlangt. Waarom moeten we zowel ons hart als een gewillige geest aan de Heer geven? Hoe doen we dat?

Leer en Verbonden 65

Ik kan meehelpen om de wereld op de wederkomst van Jezus Christus voor te bereiden.

De zending van de kerk – Gods koninkrijk op aarde – is de wereld op de wederkomst van de Heiland voor te bereiden. De kinderen in uw klas kunnen een belangrijke bijdrage aan die zending leveren. Hoe kunt u ze helpen om eraan deel te nemen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen gezamenlijk of met een klasgenootje Leer en Verbonden 65 lezen en tellen hoe vaak het woord ‘bereid’ voorkomt. Waarop moeten we ons van de Heer voorbereiden? Hoe kunnen we onszelf en de aarde voorbereiden?

  • Toon een afbeelding van de wederkomst van de Heiland (zie Evangelieplatenboek, nr. 66). Laat de kinderen vertellen wat ze zien of wat ze over de wederkomst weten. Laat de kinderen op zoek gaan naar kernwoorden en zinsneden in Leer en Verbonden 65 (zoals ‘de gehele aarde heeft vervuld’ en ‘wonderbare werken’). Wat leren we van deze woorden en zinsneden over de wederkomst en de rol die we daarin kunnen spelen?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Zoek samen een vers in Leer en Verbonden 64–66 dat de kinderen mooi vinden en dat ze met een familielid of vriendje willen delen.

Ons onderwijs verbeteren

Leer openbaring herkennen. Als u bidt en over de Schriften nadenkt, zult u merken dat u altijd en overal ideeën en ingevingen kunt krijgen – ‘onderweg naar uw werk, tijdens huishoudelijke karweitjes, in uw omgang met familie en vrienden’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 12).

Afdrukken