Lære og Pagter 2021
19.-25. juli. Lære og Pagter 81-83: Hvor »meget er givet, bliver der krævet meget«


»19.-25. juli. Lære og Pagter 81-83: Hvor ›meget er givet, bliver der krævet meget‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»19.-25. juli. Lære og Pagter 81-83«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Kristus og den rige, unge rådsherre

Kristus og den rige unge mand, af Heinrich Hoffmann

19.-25. juli

Lære og Pagter 81-83

Hvor »meget er givet, bliver der krævet meget«

Hvordan kan åbenbaringerne i Lære og Pagter 81-83 hjælpe de børn, du underviser, til at gøre godt blandt deres familie og venner?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle om noget, de gjorde denne uge for at hjælpe nogen. Hvordan kan vi blive mere som Frelseren ved at tjene andre?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 81:3

Jeg bør altid bede.

Da Herren kaldte Frederick G. Williams til at være rådgiver til profeten Joseph Smith, rådede han Frederick til at være » trofast … i altid at bede«.

Mulige aktiviteter

  • Læs Herrens råd for børnene om at være »trofast … i altid at bede, lydeligt og i dit hjerte, offentligt og i løndom« (L&P 81:3). Forklar, hvad det betyder at bede i vores hjerte, og del et personligt eksempel med dem. Hjælp børnene til at tænke på tidspunkter, hvor de kan bede »offentligt og i løndom«.

  • Lær dem at bede. Fremhæv, at de kan takke vor himmelske Fader for deres velsignelser og bede ham om det, de har brug for. En sang om bøn, såsom »Jeg takker dig, Fader« (Børnenes sangbog, s. 9), kan hjælpe børnene med at vide, hvad de kan sige, når de beder. Giv hvert barn mulighed for at bede en kort bøn.

  • Bed dem om at tænke på ting, de kan takke vor himmelske Fader for eller bede ham om. Lad dem tegne disse ting og fortælle klassen om det.

Lære og Pagter 81:5; 82:19

Jeg kan tjene dem omkring mig.

Vor himmelske Fader kender alle sine børns behov, og han bruger ofte andre personer – som de børn, du underviser – til at imødekomme de behov. Hvordan kan du få børnene til at genkende andres behov og tjene dem?

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 81:5 for børnene, og hjælp dem til at forstå vendinger som »bistå de svage« og »opløft de nedhængende hænder«. Lad dem agere, hvordan de kan gøre det, Herren beder om i dette vers. Brug billeder eller videoer til at fortælle enkle historier om Jesus Kristus, der tjener andre (se Evangelisk kunst, nr. 41, 42, 46, 47, 55; biblevideos.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel på at hjælpe andre?

  • Syng fjerde vers af »Min Frelser elsker mig« (Børnenes sangbog, s. 42-43) eller en anden sang om tjeneste. Fortæl om en gang, hvor nogen hjalp dig til at føle Frelserens kærlighed ved at tjene dig.

  • Læs Lære og Pagter 82:19 for børnene, og fremhæv vendingen »stræber efter at tilgodese sin næste«. Forklar, at det betyder at gøre ting, der kan hjælpe vores næste – heriblandt vores familie. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan de kan tjene nogen denne uge.

    Billede
    drenge, der graver

    Gud beder os om at tjene andre for at vise vores kærlighed til ham.

Lære og Pagter 82:10

Gud lover velsignelser, når jeg adlyder ham.

Efterhånden som børnene bliver større, kan de undre sig over, hvorfor Gud giver så mange befalinger. Du kan hjælpe børnene til at forstå, at han giver os befalinger for at velsigne os.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at tænke over befalinger, Gud har givet os (se fx 2 Mos 20:4-17; Matt 22:37-39; L&P 89:5-17). Tegn tegninger på tavlen for at hjælpe børnene til at forstå og huske disse befalinger. Giv eksempler på, hvordan Guds befalinger kan velsigne og beskytte os.

  • Læs »Jeg, Herren, er bundet, når I gør, hvad jeg siger« (L&P 82:10) for børnene. Bed dem om at gentage denne vending flere gange med dig, og tænk på, hvordan du kan hjælpe dem til at huske det, som for eksempel ved at bede dem om at klappe rytmen til vendingen. Bær vidnesbyrd om, at når vi adlyder Guds befalinger, holder han sine løfter til os.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 81:3

Jeg kan bede »lydeligt og i [mit] hjerte«.

Hvordan kan du inspirere børnene til at vende sig mod Herren ved »altid at bede«, når de har brug for det?

Mulige aktiviteter

  • Bed en om at læse Lære og Pagter 81:3, og spørg børnene, hvad det vil sige, at bede »i [sit] hjerte«. Fortæl om en oplevelse, hvor du bad højt eller i dit hjerte, og Herren hjalp dig. Lad også børnene fortælle om deres egne oplevelser. Hvordan kan bøn bringe os tættere på vor himmelske Fader?

  • Læs eller syng sammen en salme om bøn, såsom »Da du styrket fra dit leje« eller »Der er en stund, da ro og fred« (Salmer og sange, nr. 72, 74). Bed børnene om at finde en vending i sangen, der hjælper dem til at forstå noget om bøn. Giv dem tid til at tænke over, hvad de kan gøre for at forbedre deres bønner og nedskrive deres ideer.

Lære og Pagter 81:5

Gud ønsker, at jeg tjener og styrker dem, der har brug for det.

Hjælp børnene til at forstå, at der er mange måder, hvorpå de kan tjene deres familie, venner og næste hver dag.

Mulige aktiviteter

  • Tegn hænder og knæ på tavlen. Bed børnene om at læse Lære og Pagter 81:5 for at lære, hvad Herren siger om disse kropsdele. Fortæl, hvordan du eller børnene har set folk tjene hinanden. Hvordan kan vi være mere opmærksomme på folk omkring os, der har et behov? Bed børnene om at tjene mindst en person denne uge. I kan synge en sang om tjeneste, så de kan få ideer om at tjene, såsom »Har jeg gjort noget godt« (Salmer og sange, nr. 143).

  • Lad børnene skiftes til at sætte dominobrikker (eller lignende) op, mens du nævner, hvordan de kan tjene andre. Bed et barn om at vælte en dominobrik for at se, hvordan den påvirker de andre. Hvordan kan vores tjeneste have en lignende påvirkning på folk omkring os? (Se også videoen »Dominobrikker«, ChurchofJesusChrist.org). Fortæl, hvordan en persons kærlige tjeneste opmuntrede dig til at tjene en anden.

Lære og Pagter 82:8-10

Gud lover velsignelser, når jeg adlyder ham.

Når børnene udvikler tillid til Guds løfter, vil deres villighed til at adlyde hans befalinger vokse.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig, at de har en ven, der synes, at Gud har givet for mange befalinger. Bed dem om at se i Lære og Pagter 82:8-10 efter noget, der vil hjælpe deres ven til at forstå, hvorfor Gud giver os befalinger. Fortæl, hvordan Guds befalinger har velsignet dig, og bed børnene om også at dele deres tanker.

  • Hjælp dem til at forstå vor himmelske Faders løfte til os ved at dele klassen op i tre grupper og give hver gruppe et af følgende skriftsteder at læse: Lære og Pagter 1:37-38; 82:10; 130:20-21. Bed dem om at fortælle, hvad de lærer om vor himmelske Faders løfter. Hvordan påvirker vores lydighed de velsignelser, som vi kan modtage? Hjælp børnene med at tænke på eksempler fra deres liv eller skrifterne på, hvornår lydighed førte til velsignelser fra Gud.

  • Del en personlig oplevelse, der vidner om de principper, der blev undervist om i Lære og Pagter 82:8-10. Hvordan har du fået tillid til Gud og hans løfter?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Lad børnene tænke over, hvordan de vil tjene nogen i deres familie den kommende uge. Bed dem i løbet af næste uges lektion om at fortælle, hvad de gjorde.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at blive bedre til at lære. Undervisning betyder mere end blot at videregive sandhed. Det betyder at hjælpe andre til at udvikle åndelig selvhjulpenhed. I stedet for blot at fortælle børnene, hvordan de kan tjene andre, kan du for eksempel opfordre dem til at finde på deres egne ideer.

Udskriv