Lære og Pagter 2021
12.-18. juli. Lære og Pagter 77-80: »Jeg vil lede jer frem«


»12.-18. juli. Lære og Pagter 77-80: ›Jeg vil lede jer frem‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»12.-18. juli. Lære og Pagter 77-80«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
får følger efter Jesus

På vej hjem, af Yongsung Kim

12.-18. juli

Lære og Pagter 77-80

»Jeg vil lede jer frem«

Når du studerer Lære og Pagter 77-80, så se efter vendinger eller vers, der kan hjælpe børnene til at forstå evangeliske principper bedre. Du kan sagtens dele vers, du fandt, der ikke er medtaget i aktiviteterne herunder.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at nævne ting, de er taknemmelige for. Hvad gør de og deres familie for at vise vor himmelske Fader, at de er taknemmelige for hans velsignelser?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 77:2

Gud skabte alle skabninger på jorden.

Ved at lære om det, Gud skabte, kan det hjælpe børnene til at føle hans kærlighed til dem.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene billeder af dyr, heriblandt insekter og fugle. Når du læser ordene »dyrenes«, »krybende dyrs« og »luftens fugles« i Lære og Pagter 77:2, så bed børnene om at pege på det tilhørende billede. Bær vidnesbyrd om, at Gud skabte alle disse ting, fordi han elsker os og ønsker, at vi er lykkelige (se også L&P 59:16-20).

  • Syng sammen en sang om Guds skaberværk, fx »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16-17). Spørg børnene, hvordan det, de synger om, hjælper dem til at føle Guds kærlighed.

    Billede
    en sommerfugl på en blomst

    Gud skabte jorden og alt på den.

Lære og Pagter 78:6

Jeg kan dele det, jeg har, med andre.

Vor himmelske Fader ønsker, at vi deler vores velsignelser frit med andre, så vi kan være »lige i det, der vedrører det jordiske« og »det himmelske« (v. 6).

Mulige aktiviteter

  • For at undervise om, hvad det vil sige at være »lige i det, der vedrører det jordiske« (v. 6), så giv børnene billeder af folk i nød (fx folk, der sulter, er kommet til skade eller fryser). Giv derpå andre børn ting, der kan hjælpe (som mad, et plaster eller et tæppe). Bed disse børn om at fortælle, hvad de har, der kan hjælpe dem på billederne. Lad andre børn skiftes til at fortælle. Hjælp dem til at forstå, at vor himmelske Fader ønsker, at alle hans børn har det, de har brug for, og for at gøre det beder han ofte os om at dele det, vi har, med andre.

  • Læs sætningerne under de to første billeder i »Kapitel 28: Profeten Joseph Smith rejser igen til Missouri« (Historier fra Lære og Pagter, s. 108) for børnene. Bed børnene om at lade som, at de hjælper nogen med at bygge et hus, give dem mad eller tjene på en anden måde. Hvordan har vi det, når vi hjælper og deler? Hjælp dem til at tænke på de ting, Jesus Kristus deler med os.

Lære og Pagter 78:18

Jesus Kristus vil lede mig frem.

Hvis vi lader Herren »lede [os] frem«, kan vi være »ved godt mod,« selv når der er noget, vi ikke kan bære nu (v. 18).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle om nogle gange, hvor de har været en leder, som at stå forrest i en række eller lede musikken. Hvad gør en leder? Vis et billede af Frelseren, når du læser følgende vending i Lære og Pagter 78:18: »Vær alligevel ved godt mod, for jeg vil lede jer frem.« Brug denne uges aktivitetsside til at hjælpe børnene til at tænke over, hvordan vi kan følge Frelseren.

  • Tilskynd børnene til at følge Jesus, og led dem rundt i lokalet, mens du holder et billede af ham. Syng sammen en sang om at følge Jesus Kristus, for eksempel »Jeg prøver at bli’ som Jesus« eller »Vælg det rette«, (Børnenes sangbog, s. 40-41, s. 82-83), mens du gør det. Lad børnene skiftes til at holde billedet og lede de andre børn.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 77

Jeg kan få svar på mine spørgsmål om skrifterne.

Når du underviser børnene om, hvordan Joseph Smith søgte svar på sine spørgsmål, kan det hjælpe dem til at vide, at vor himmelske Fader vil svare dem, når de søger hans vejledning. Overvej at fortælle om oplevelser, hvor du har fået svar fra ham.

Mulige aktiviteter

  • Læs ordene under de tre første billeder i »Kapitel 27: Joseph Smiths værk« (Historier fra Lære og Pagter, s. 104). Spørg børnene, om de, ligesom Joseph, nogensinde har følt, at der var noget, de ikke forstod i skrifterne. Bed dem om at dele deres oplevelse. Hvad gjorde Joseph for at finde svar? Fortæl børnene om en gang, hvor vor himmelske Fader hjalp dig til at forstå noget i skrifterne.

  • De børn, du underviser, kan have glæde af at læse nogle af de vers i Johannes’ Åbenbaring, som Joseph Smith havde spørgsmål om. De kan derefter se i Lære og Pagter 77 efter det, Herren ønskede, at han skulle forstå. Vælg nogle få vers, du føler vil være meningsfulde.

Lære og Pagter 78:3-7

Jeg kan »fremme [Jesu Kristi] sag«.

I afsnit 78 gav Herren specifik instruktion til flere af Kirkens ledere, der ville hjælpe dem med at »fremme [Herrens] sag« (v. 4). Få børnene til at overveje, hvad deres rolle kan være med at fremme Herrens sag.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lære og Pagter 78:4. Hvilken »sag« har vi »antaget« (accepteret eller valgt at støtte) ved vores dåb? Tilskynd dem til at se i skriftsteder som disse efter mulige svar: Mosija 18:8-10, Lære og Pagter 20:37 og Moses 1:39.

  • Forklar, at Newel K. Whitney ejede en butik, og at Herren bad ham og andre mænd om at bruge nogle af deres penge til at betale for Herrens værk (se L&P 63:42-43). Bed børnene om at læse Lære og Pagter 78:3-7 og se efter, hvorfor disse mænd blev bedt om at gøre det. Hvordan ville de have det, hvis de blev bedt om at dele, ligesom Newel gjorde? Hjælp dem til at tænke over, hvordan folk bidrager til Herrens værk i dag, såsom ved at betale tiende og fasteoffer, tjene i kaldelser, osv.

Lære og Pagter 78:19

Jeg bør modtage »alt med taknemlighed«.

Herren velsigner os ofte mere, hvis vi er taknemmelige for det, han allerede har givet os. Hvordan kan du hjælpe børnene til at være taknemmelige for deres velsignelser?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lære og Pagter 78:19 og se, hvad Herren lover dem, der er taknemmelige. Hjælp børnene til at forstå, hvad »hundrede fold« betyder, eventuelt ved at vise dem en lille ting, og derefter 100 af den samme ting.

  • Giv børnene tid til at lave en liste over ting, de er taknemmelige for. Tilskynd dem til at nævne så mange ting som muligt på den tid, du giver dem.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Overvej at kontakte børnenes forældre og foreslå et spørgsmål, de kan stille børnene om, hvad de har lært i klassen.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om lovede velsignelser. Når du opfordrer primarybørnene til at efterleve et bestemt princip, fortæller du om løfter, som Gud gennem profeter har lovet dem, der efterlever det princip. Et eksempel på et løfte, du kan dele, findes i Lære og Pagter 78:19. (Se også Undervisning på Frelserens måde, s. 35).

Udskriv