Lære og Pagter 2021
27. september-3. oktober Lære og Pagter 109-110: »Det er dit hus, et sted for din hellighed«


»27. september-3. oktober. Lære og Pagter 109-110: ›Det er dit hus, et sted for din hellighed‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»27. september-3. oktober. Lære og Pagter 109-110«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Templet i Kirtland

Templet i Kirtland, af Jon McNaughton

27. september-3. oktober

Lære og Pagter 109-110

»Det er dit hus, et sted for din hellighed«

Søg først efter at få åndelige oplevelser, når du studerer Lære og Pagter 109-110 for dig selv, for at få åndelige oplevelser, når du studerer disse afsnit med børnene i din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billeder, der kan hjælpe børnene til at huske og fortælle noget, de har lært om principperne eller begivenhederne i Lære og Pagter 109-110. Du kan fx vise et billede fra denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 109:12-13; 110:1-7

Templet er Herrens hus.

Tænk over, hvordan du vil hjælpe børnene til at føle ærbødighed over for Herrens hus og glæde sig til den dag, hvor de kan gå ind i »sted[et] for [hans] hellighed« (L&P 109:13).

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene fortælle dig noget, de elsker ved deres hjem. Vis dem et billede af templet i Kirtland, og brug Lære og Pagter 109:12-13 og 110:1-7 til at fortælle dem om den dag, templet blev indviet og blev Herrens hus (se også »Kapitel 39: Templet i Kirtland indvies«, Historier fra Lære og Pagter, s. 154). Læs følgende fra den indvielsesbøn, Joseph Smith bad, for at vise, at templet er Herrens hus: »Det er dit hus, et sted for din hellighed« (L&P 109:13). Bed børnene om at fortælle noget, de elsker ved templet.

  • Giv hvert barn et billede af et tempel, eller lad dem tegne et. Syng en sang sammen om templer, fx »Jeg elsker Herrens tempel« (Børnenes sangbog,s. 99). Bed dem om at holde deres billede i vejret, hver gang de synger ordet »tempel«. Gør opmærksom på andre ord i sangen, der lærer os noget vigtigt om templet. Fortæl dem, hvad du føler omkring templet, og hvordan du ved, at det er Herrens hus.

Lære og Pagter 110

De præstedømmenøgler, der er nødvendige for at udføre Guds værk, findes i Kirken i dag.

Templet i Kirtland er vigtigt i Kirkens historie. Jesus Kristus viste sig der sammen med fordums profeter. Disse profeter overdrog præstedømmenøgler til Joseph Smith, som er nødvendige for at udføre Guds sidste dages værk.

Mulige aktiviteter

  • Brug denne uges aktivitetsside eller »Kapitel 40: Åbenbaring i templet i Kirtland« (Historier fra Lære og Pagter, s. 155-157) til at fortælle børnene om de himmelske væsener, der besøgte templet. Anvend udtryk fra Lære og Pagter 110, der hjælper dig og børnene til at forstå den hellige natur af disse begivenheder.

  • Vis dem nogle nøgler, og tal om, hvad nøgler kan. Lad børnene skiftes til at holde nøglerne og lade som om, de åbner en låst dør. Mens de gør det, forklarer du, at Joseph Smith fik præstedømmenøgler i templet i Kirtland. Disse nøgler åbner for kraft og velsignelser, så vi kan udføre Guds værk i hans kirke, som fx at dele evangeliet og udføre tempeltjeneste.

  • Hjælp dem til at forstå de nøgler, som profeten Elias overdrog til Joseph Smith, ved at synge en sang om profeten Elias eller slægtshistorie, fx »Sandhed fra Elias« (Liahona, okt. 2001, LL. S. 10-11). Fortæl om en oplevelse, der har hjulpet dig til at vende dit hjerte til dine forfædre. Lad børnene fortælle noget, de ved om en bedsteforælder eller anden forfader.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 109; 110:1-10

Templet er Herrens hus.

Hvordan vil du dele din kærlighed til Herrens hus med børnene? Overvej, hvordan du vil inspirere dem til at tage imod ældste Quentin L. Cooks udfordring om, »at vi alle, uanset hvor vi bor, ser os selv i templet« (»Se jer selv i templet«, Liahona, maj 2016, s. 98).

Mulige aktiviteter

  • Vælg vers fra afsnit 109 eller 110, som du føler fremhæver velsignelserne ved templet (der foreslås nogle i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Skriv disse velsignelser på tavlen, og bed børnene om at lede i de vers, du valgte at finde disse velsignelser. Hvordan kan vi forklare nogen, hvorfor templet er vigtigt for os?

  • Lad dem læse Lære og Pagter 110:1-10 for sig selv, og opfordr dem til at fortælle noget, de har lærer om Jesus Kristus eller templet i disse vers. Lad dem lave en tegning af sig selv og Frelseren i templet.

  • Bed dem om at forestille sig, at en ven prøver at finde deres hus. Hvordan kan vi hjælpe vores ven til at vide, hvilket hus der er vores? Hvordan ved vi, at templet er Herrens hus? Læs Lære og Pagter 109:12-13 sammen med børnene, og fortæl dem, hvordan du ved, at templet er Herrens hus. Vis billeder af templer, og lad børnene fortælle, hvordan de føler omkring Herrens hus.

  • Syng »Guds Ånd som en ild« (Salmer og sange, nr. 2) sammen, og fortæl dem, at den blev sunget i templet i Kirtland, og det bliver den også ved tempelindvielser i dag. Hvorfor var det en god sang til indvielsen af templet i Kirtland?

    Billede
    Det indre i templet i Kirtland

    Begge ender i templet i Kirtland har en forhøjning til præstedømmeledere.

Lære og Pagter 110:11-16

De præstedømmenøgler, der er nødvendige for at udføre Guds værk, findes i Kirken i dag.

Ældste Gary E. Stevenson har sagt: »Alle vor himmelske Faders børn [havde] været låst ude fra de frelsende ordinancer i Jesu Kristi evangelium – indtil en guddommelig gengivelse blev udført af [Moses, Elias og profeten Elias]« (»Hvor er præstedømmets nøgler og myndighed?« Liahona, maj 2016, s. 30).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at se i Lære og Pagter 110:11-16 for at finde navnene på de tre fordums profeter, der viste sig i templet i Kirtland. Hjælp dem derefter med at finde ord i disse vers, der beskriver, hvad hver profet »overdrog«, eller gav, til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Du kan finde en nyttig beskrivelse i »Kapitel 40: Åbenbaring i templet i Kirtland« (Historier fra Lære og Pagter, s. 156-157).

  • Giv denne beskrivelse af præstedømmenøgler af præsident Russell M. Nelson: »I jeres lomme har I måske en nøgle til jeres hjem eller bil. Nøgler til præstedømmet er derimod uhåndgribelige og usynlige. De ›åbner‹ for præstedømmets myndighed« (se »Personligt præstedømmeansvar«, Liahona, nov. 2003, s. 46). Illustrer betydningen af præstedømmenøgler ved at tale med børnene om problemerne ved at miste en husnøgle eller bilnøgle. Hvordan kan det sammenlignes med problemerne ved at miste præstedømmenøgler? Hjælp dem til at forstå, hvem der har præstedømmenøgler i dag, og hvordan disse nøgler bruges til at låse op for velsignelser til alle Guds børn (se »Præstedømmets nøgler«, Tro mod sandheden, s. 126).

  •   Tal om, hvad vi kan gøre for at deltage i det værk, som profeten Elias’ nøgler har gjort mulig.  

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Opmuntr børnene til at bruge denne uges aktivitetsside eller en tegning, de har lavet i klassen, til at lære deres familie noget, de har lært i dag om templer eller præstedømmenøgler.

Gør undervisningen bedre

Skab en kærlig og ærbødig atmosfære. »Jeres eksempel har en stor indflydelse på [børnenes] holdning … I kan med jeres ord og jeres handlinger vise dem, at I elsker evangeliet, og at I er interesseret i deres åndelige udvikling« (Undervisning på Frelserens måde, s. 15).

Udskriv