Leer en Verbonden 2021
6–12 december. De Geloofsartikelen en de Officiële Verklaringen 1 en 2: ‘Wij geloven’


‘6–12 december. De Geloofsartikelen en de Officiële Verklaringen 1 en 2: “Wij geloven”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘6–12 december. De Geloofsartikelen en de Officiële Verklaringen 1 en 2’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk 2021

Afbeelding
Deken met handen in verschillende huidskleuren

Voor alle getrouwe broeders, Emma Allebes

6–12 december

De Geloofsartikelen en de Officiële Verklaringen 1 en 2

‘Wij geloven’

Als u deze week de les voorbereidt, overweeg dan hoe u de kinderen het best kunt helpen om hun geloof in de fundamentele beginselen van het evangelie te versterken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Gooi een balletje naar een van de kinderen en laat hem of haar iets vertellen over zijn of haar geloof in Jezus Christus of onze hemelse Vader. Herhaal dit tot ieder kind aan de beurt is gekomen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

De Geloofsartikelen

Ik geloof in het evangelie van Jezus Christus.

U kunt de Geloofsartikelen gebruiken om met de kinderen enkele fundamentele beginselen van De Kerk van Jezus Christus te bespreken. Waarom is het belangrijk dat de kinderen deze eenvoudige beginselen geloven?

Mogelijke activiteiten

  • Kies enkele geloofsartikelen uit die volgens u belangrijk zijn voor de kinderen die u lesgeeft. Laat voor elk geloofsartikel een afbeelding zien (zie de doe-pagina van deze week) of vertel een verhaal (uit de Schriften of uit uw leven) waardoor een beginsel uit dat artikel wordt verduidelijkt. Vertel waarom dat beginsel belangrijk voor u is en laat de kinderen vertellen waarom het voor hen belangrijk is.

  • Zoek lofzangen of kinderliedjes uit die de kinderen begrip kunnen bijbrengen van een of meer geloofsartikelen. De kinderen kunnen u eventueel helpen met uitzoeken. Zing de liederen met de klas en zorg ervoor dat de kinderen begrijpen wat de liederen met de geloofsartikelen te maken hebben.

Geloofsartikelen 1:9; Officiële Verklaringen 1 en 2

De Heer leidt zijn kerk door middel van zijn profeet.

Leden van de kerk krijgen met allerlei moeilijkheden te maken, maar we kunnen vrede vinden in de gedachte dat onze hemelse Vader bereid is om ons door openbaring te leiden. Leer de kinderen hoe ze hun geloof kunnen versterken dat God zijn kerk door middel van een profeet leidt.

Afbeelding
jongen die naar de algemene conferentie kijkt

Onze hemelse Vader leidt ons door middel van zijn profeten.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de Schriften zien en een foto van de huidige profeet (of een recent exemplaar van de conferentieuitgave van de Liahona). Bepaal met de kinderen welke van die twee met de woorden ‘alles wat God heeft geopenbaard’ en welke met ‘alles wat Hij nu openbaart’ (Geloofsartikelen 1:9) te maken heeft.

  • Doe het licht uit en hang een afbeelding van Jezus Christus op het bord. Schijn met een zaklantaarn op de afbeelding om duidelijk te maken dat de profeet, net als de zaklantaarn, ons helpt om de Heiland duidelijker te zien.

  • Zoek eenvoudige instructies op om iets te maken, zoals een recept of een gebruiksaanwijzing voor speelgoed. Volg de instructies met de kinderen en leg uit dat onze hemelse Vader ons door middel van de profeet instructies geeft om bij Hem terug te keren. Wat heeft de profeet ons bijvoorbeeld geleerd zodat we bij God kunnen terugkeren?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

De Geloofsartikelen

De Geloofsartikelen zijn eenvoudige beginselen van het evangelie.

Soms lijkt het evangelie omvangrijk en gecompliceerd, vooral voor kinderen. De Geloofsartikelen kunnen de kinderen op eenvoudige wijze begrip bijbrengen van de fundamentele beginselen die wij als heiligen der laatste dagen geloven.

Mogelijke activiteiten

  • Laat ieder kind een trefwoord of zinsnede uit een van de geloofsartikelen uitkiezen en aan de klas vertellen. Laat de andere kinderen raden (of opzoeken) uit welk geloofsartikel dat woord of die zinsnede afkomstig is. Laat de kinderen vertellen waarom de woorden die zij hebben uitgezocht zo belangrijk zijn.

  • Vraag enkele kinderen een paar dagen van tevoren om in het kort iets te vertellen over hun favoriete geloofsartikel. Hun boodschap kan een afbeelding, een lied, een verhaal of ervaring, of Schriftteksten bevatten. Laat die kinderen vertellen waarom ze dat geloofsartikel hebben uitgekozen.

  • Zet enkele vragen op het bord die mensen over ons geloof kunnen hebben en die door een van de geloofsartikelen beantwoord kunnen worden. Laat de kinderen een vraag uitkiezen en een geloofsartikel opzoeken dat die vraag beantwoordt. Laat ze het beantwoorden van die vraag aan de hand van dat geloofsartikel oefenen.

Officiële Verklaringen 1 en 2

Profeten maken ons de wil van onze hemelse Vader bekend.

Officiële Verklaringen 1 en 2 zijn uitstekende voorbeelden van hoe profeten openbaring van God ontvangen en toepassen. Hoe kunt u ertoe bijdragen dat de kinderen meer geloof ontwikkelen dat God zijn kerk door openbaring leidt?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een geloofsartikel opzoeken dat over profeten of openbaring gaat. Vraag ze waarom ze dankbaar zijn dat we een levende profeet hebben. Bespreek enkele voorbeelden van de manier waarop God de kerk door openbaring leidt, waaronder de voorbeelden die in de Officiële Verklaringen 1 en 2 staan beschreven. Laat de kinderen voorbeelden geven van recente veranderingen in de programma’s en beleidslijnen van de kerk.

  • Geef de kinderen de volgende tekstverwijzingen: 2 Nephi 26:33; Jakob 2:27. Laat ze vaststellen welke tekst met Officiële Verklaring 1 te maken heeft (en die tot de afschaffing van het meervoudig huwelijk leidde) en welke met Officiële Verklaring 2 te maken heeft (waardoor de zegeningen van het priesterschap en de tempel voor mensen van alle rassen beschikbaar werden gesteld). Geef uw getuigenis dat de Heer zijn wil aan profeten vanouds en aan hedendaagse profeten heeft geopenbaard.

  • Zet de volgende woorden uit Officiële Verklaring 1 op het bord: ‘U moet zelf oordelen.’ Wat houdt het in om zelf te oordelen als de profeet een openbaring ontvangt? Om de kinderen die vraag te helpen beantwoorden, kunt u deze woorden van president Russell M. Nelson voorlezen: ‘U kunt zelf weten wat al dan niet waar is als u leert de influisteringen van de Geest te onderscheiden.’ (‘The Love and Laws of God’ [devotional aan de Brigham Young University, 17 september 2019], 4, speeches.byu.edu.)

  • Teken of hang een afbeelding van de aarde op het bord. Laat een van de kinderen de laatste twee alinea’s uit de brief van het Eerste Presidium van 8 juni 1978 voorlezen, die in Officiële Verklaring 2 wordt geciteerd (te beginnen met ‘Hij heeft onze gebeden verhoord’). Laat de kinderen tellen hoe vaak de woorden ‘zegen’, ‘zegens’, ‘zegening’ en ‘zegeningen’ worden genoemd. Welke zegeningen vloeien uit het evangelie voort? Laat de kinderen die zegeningen op het bord zetten, rond de tekening of afbeelding van de aarde. Geef uw getuigenis dat God al zijn kinderen over de hele wereld liefheeft en ze met zijn evangelie wil zegenen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Zoek met de kinderen een geloofsartikel uit dat ze uit het hoofd willen leren en maak een plan met ze om dat ook te doen.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen vertellen graag over wat ze leren. Ze zijn misschien jong, maar ze kunnen toch het geloof van hun familieleden versterken. Moedig ze aan om thuis te vertellen wat ze in het jeugdwerk hebben geleerd. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 30.)

Afdrukken