Det Nye Testamente 2023
27. marts - 2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6: »Frygt ikke«


»27. marts - 2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6: ›Frygt ikke‹« Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»27. marts - 2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus vandrer med disciple, som bærer kurve med brød

27. marts - 2. april

Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6

»Frygt ikke«

Se efter budskaber, der er relevante for de børn, du underviser, når du forbereder dig på at undervise ud fra Matthæus 14, Markus 6 og Johannes 5-6. Hvad tror du, der vil hjælpe dem til at forstå disse budskaber? Dette oplæg kan give dig nogle forslag.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af Jesus, der går på vandet (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier eller Evangelisk kunst, nr. 43), og bed børnene om at fortælle det, de ved om historien.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Johannes 5:1-9

Jesus Kristus ved, hvad jeg har brug for, og kan hjælpe mig.

Tænk over beretningen om Jesus, der helbreder manden ved Betesda dam. Hvordan kan du hjælpe børnene til at se, hvad historien lærer os om venlighed, kærlighed og andre egenskaber?

Mulige aktiviteter

  • Brug billedet Kristus helbreder den syge ved Betesda (Evangelisk kunst, nr. 42) til at fortælle historien i Johannes 5:1-9. Bed børnene om at forestille sig, at de er den person, Jesus helbredte. Hvordan ville de have det, efter Jesus havde helbredt dem?

  • Lad dem nævne nogle ting, der er svære for dem, eller som gør dem kede af det. Fortæl dem om et tidspunkt i dit liv, hvor du fik hjælp fra Frelseren under en vanskelig prøvelse. Bær vidnesbyrd om, at Jesus kender til alle vores problemer og ønsker at hjælpe os.

Matthæus 14:13-21

Jeg følger Jesu eksempel, når jeg er venlig mod andre.

En måde, Jesus viste sin kærlighed på, var ved at bespise sine tilhængere, da de var sultne. Hvordan kan du hjælpe børnene til at lære at tjene andre, ligesom Jesus gjorde?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene en kurv og noget brød, mens du fortæller historien i Matthæus 14:13-21. Forklar, at selv om Jesus havde prøvet at finde et sted, hvor han kunne være alene, ønskede folket at være i nærheden af ham. Fortæl dem resten af historien, og bed dem om at lytte efter, hvad Jesus gjorde for at vise folket venlighed og kærlighed.

  • Lad børnene fortælle, hvordan nogen har været venlig mod dem. Hjælp dem med at tænke på ting, som de kan gøre denne uge for at være venlige mod andre. For hvert svar, de giver, tegner du et brød eller en fisk på tavlen. Fortæl dem, at når de gør disse ting, følger de Jesu eksempel, da han bespiste de fem tusind sultne mennesker.

Matthæus 14:22-33

Tro på Jesus Kristus kan hjælpe mig til ikke at være bange.

Peter viste stor tro, da han gik på vandet hen mod Jesus. Hvilke ting kan børnene lære af denne historie?

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier (se også Evangelisk kunst, nr. 43), mens du fortæller historien fra Matthæus 14:22-33 med dine egne ord. Overvej at bruge denne uges aktivitetsside for at hjælpe børnene med at genfortælle historien for dig. Du kan også tage en lille skål vand med og lade dem lege, at de »går« med fingrene hen over vandets overflade.

  • Bed dem om at fortælle om engang, hvor de var bange, og forklare, hvad der hjalp dem. Hjælp dem til at se, at tro på Jesus Kristus hjælper os til at overvinde frygt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Johannes 5:17-47

Jesus Kristus lærer mig om vor himmelske Fader.

Hvordan kan Jesu lærdomme om hans Fader hjælpe børnene til at lære om vor himmelske Fader?

Mulige aktiviteter

  • Lav to sæt kort med ord, der passer sammen, som Jesus brugte til at undervise om vor himmelske Fader i Johannes 5, eksempelvis kærlighed, liv og gerninger (se Joh 5:20, 26, 36). Læg kortene med bagsiden opad, og bed børnene om at finde et par ved at vende to kort ad gangen. Når et par er blevet fundet, læses verset med det ord, og der spørges om, hvad det ord lærer os om vor himmelske Fader.

  • Bed børnene om at læse Johannes 5:30 og afslutte denne sætning: »Jeg søger ikke at gøre min egen vilje, men…« Hvordan gjorde Kristus sin himmelske Faders vilje? Hvordan kan vi gøre vor himmelske Faders vilje?

Billede
brød og fisk

Jesus bespiste på mirakuløs vis femtusind personer med fem brød og to fisk.

Johannes 6:5-14

Mine små bidrag kan gøre en forskel.

Det var en lille dreng, der havde det brød og de fisk, som Jesus brugte til at bespise de fem tusind. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at se, hvordan de kan bidrage til Herrens værk?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at forestille sig, hvor stor en folkeskare på fem tusind er. Hvordan ville det være at bespise så mange mennesker med kun fem brød og to fisk?

  • Bed et barn om at fortælle historien om bespisningen af de fem tusind med egne ord. Understreg, at det var en lille dreng, der havde det brød og de fisk med, som Herren brugte til at udføre miraklet. Hvordan kan vi være ligesom drengen, der beskrives i Johannes 6:9? Bed børnene om at tegne brød og fisk på et papir og skrive nogle ting på dem, de kan give Herren for at hjælpe med i hans værk.

  • Giv dem et lille puslespil, de kan lægge. Hvad ville der ske, hvis en af brikkerne manglede? Forklar, at vi hver især er ligesom en puslespilsbrik. Vi er alle vigtige, og vi har alle brug for hinanden. Hjælp børnene med at nævne årsager til, at de er vigtige i deres familier, deres primaryklasse, Guds familie og andre grupper.

Matthæus 14:22-33

Tro på Jesus Kristus kan hjælpe mig til ikke at være bange.

Tro og frygt spiller en fremtrædende rolle i historien om Jesus og Peter, der gik på søen. Hvad kan børnene lære af denne historie?

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, (se også Evangelisk kunst, nr. 43). Lad børnene finde vers i Matthæus 14:22-33, der beskriver billedet.

  • Bed børnene om at se efter tegn på tro og frygt, mens de læser Matthæus 14:22-33. Hvad vil det sige at have tro på Jesus Kristus? Hjælp børnene til at tænke på situationer, hvor deres tro har hjulpet dem med at overvinde frygt.

  • Lad børnene forestille sig, at de var til stede og havde et kamera, da Jesus og Peter gik på søen. Hvilket øjeblik ville de vælge at fotografere og hvorfor? Foreslå, at de kigger i Matthæus 14:22-33 efter ideer. Lad dem lave en tegning af det øjeblik, de har valgt, vise deres billede og forklare, hvorfor de valgte det øjeblik.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hvis børnene har lavet denne uges aktivitetsside, kan du opfordre dem til at forklare deres familie, hvad de har lært i klassen i dag. Eller giv dem en kopi af siden, som de kan færdiggøre derhjemme.

Gør undervisningen bedre

Del med hinanden. Spørg børnene om deres tanker, følelser og oplevelser. Du vil opdage, at de ofte har en enkel, men alligevel dyb indsigt.

Udskriv