Nieuwe Testament 2023
3–9 april. Pasen: ‘Graf, waar is uw overwinning?’


‘3–9 april. Pasen: “Graf, waar is uw overwinning?”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘3–9 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Tuingraf

3–9 april

Pasen

‘Graf, waar is uw overwinning?’

Leer de kinderen dat we ons in de paastijd in de Heiland dienen te verheugen en dankbaar moeten zijn voor zijn zoenoffer. U kunt de suggesties in dit lesschema aan de leeftijd van de kinderen aanpassen.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon afbeeldingen van de Heiland in Gethsémané, aan het kruis en na zijn opstanding. (Zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen en Evangelieplatenboek, nr. 56–60.) Vraag wat de kinderen over de gebeurtenissen in de afbeeldingen weten.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Jezus Christus is mijn Heiland.

Lees over de verzoening van Jezus Christus en bedenk hoe u de kinderen kunt laten voelen dat Jezus heel veel van ze houdt.

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van Jezus en vraag de kinderen wat Hij allemaal voor ons gedaan heeft. Getuig van de liefde van de Heiland en van zijn macht om ons van zonde te verlossen. Toon een spiegel en laat de kinderen er om de beurt in kijken. Zeg dan telkens: ‘Jezus houdt van [naam van het kind] en Hij kan [naam van het kind] helpen om weer bij onze hemelse vader te wonen.’

  • Toon de plaat Jezus bidt in Gethsémané (Evangelieplatenboek, nr. 56) en leg uit dat Jezus in Gethsémané voor de zonden van de wereld geleden heeft (zie Mattheüs 26:36–46; Lukas 22:39–44). Getuig dat we dankzij zijn lijden vergeving kunnen ontvangen als we iets verkeerds hebben gedaan. U kunt ook ‘Hoofdstuk 51: Jezus lijdt in de hof van Gethsémané’ gebruiken (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 129–132 of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org).

  • Zing samen een liedje over Jezus’ liefde voor ons, zoals ‘Ik voel uw liefde, Heer’ (Kinderliedjes, p. 42–43). Laat de kinderen op woorden in het liedje letten die de liefde van de Heiland beschrijven. Wat helpt ons om zijn liefde te voelen? Hoe kunnen we anderen helpen zijn liefde te voelen?

Afbeelding
Christus en Maria bij het lege graf

Hij is verrezen, Greg Olsen

Omdat Jezus is gestorven en opgestaan, zal ik ook uit de dood opstaan.

Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat wij en onze dierbaren dankzij Jezus Christus op een dag uit de dood zullen opstaan?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het paasverhaal aan de hand van afbeeldingen van Christus in Gethsémané, aan het kruis en na zijn opstanding. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 56–60, en de paginagrote afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) Laat enkele kinderen de afbeeldingen vasthouden terwijl u het verhaal vertelt. Vertel de kinderen over mensen die Jezus na zijn opstanding gezien hebben, zoals Maria (zie Johannes 20:1–18) of Thomas (zie Johannes 20:24–29).

  • Vraag de kinderen waarom we Pasen vieren. Leg uit dat we met Pasen de dag van Jezus Christus’ opstanding vieren. Vraag of een van de kinderen wil vertellen wat zijn of haar familie met Pasen doet om de opstanding van Jezus Christus te gedenken.

  • Leg uit dat opstanding betekent dat we na de dood weer zullen leven. Getuig dat we dankzij Jezus Christus zullen opstaan – we zullen na de dood weer leven en nooit meer sterven.

  • Maak de kinderen met behulp van een handschoen duidelijk dat iedereen een lichaam (de handschoen) en een geest (een hand) heeft. Wanneer we sterven, worden onze geest en ons lichaam van elkaar gescheiden. Onze geest blijft dan leven, maar ons lichaam niet. Bij de opstanding komen onze geest en ons lichaam weer samen. Laat de kinderen de handschoen om de beurt aan- en uitdoen.

  • Zing samen een paasliedje, zoals ‘Hij is verrezen’ of ‘Is Jezus werk’lijk opgestaan?’ (Kinderliedjes, p. 44, 45). Toon de kinderen ook afbeeldingen van Jezus na zijn opstanding (zie Evangelieplatenboek, nr. 59–61).

  • Toon een foto van een overledene. Getuig dat hij of zij dankzij de verzoening en opstanding van Jezus Christus uit de dood zal opstaan.

  • Bekijk samen de video ‘Jesus Is Resurrected’ of ‘The Risen Lord Appears to the Apostles’ (ChurchofJesusChrist.org). Of vertoon een andere paasvideo, te vinden op Easter.ComeuntoChrist.org.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Jezus heeft in Gethsémané en aan het kruis voor mij geleden.

Overweeg deze week wanneer u de Schriften bestudeert hoe u bij de kinderen in uw klas het geloof in Jezus Christus en zijn verzoening kunt opbouwen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen Lukas 22:39–44 en verzen naar keuze uit Mattheüs 27:29–50. Laat de kinderen op woorden letten die verduidelijken wat de Heiland in Gethsémané en aan het kruis doorgemaakt heeft.

  • Help ze het derde geloofsartikel uit het hoofd te leren. Getuig dat Jezus Christus de macht heeft om ons van zonde en de dood te redden.

  • Help de kinderen om een toespraakje over de verzoening van Jezus Christus te schrijven. Spoor ze aan om een Schrifttekst en hun getuigenis in hun toespraakje te verwerken. Ze kunnen indien nodig bij ‘Verzoenen, verzoening’ in de Gids bij de Schriften kijken (schriften.ChurchofJesusChrist.org).

Omdat Jezus is gestorven en opgestaan, zal ik ook uit de dood opstaan.

De kinderen zullen op een dag de dood van een dierbare meemaken, en sommigen hebben dat al meegemaakt. Leg uit dat we dankzij de opstanding van Jezus Christus allemaal uit de dood zullen opstaan.

Mogelijke activiteiten

  • Toon Evangelieplatenboek, nr. 57–59. Laat de kinderen Mattheüs 27:29–38, 59–60 en Johannes 20:10–18 aan de juiste afbeelding koppelen.

  • Laat ieder kind zelf in ‘Opstanding’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org) iets opzoeken waarover het thuis wil vertellen. Vraag ze naar hun bevindingen.

  • Laat de kinderen in de index met onderwerpen in Kinderliedjes een liedje over Jezus Christus of de opstanding opzoeken dat ze willen zingen. Zing het liedje met de klas en vraag wat ze van dit liedje leren.

  • Vertoon de video ‘Jesus Is Resurrected’ (ChurchofJesusChrist.org). Vraag een paar kinderen om hun getuigenis van de verzoening en opstanding van de Heiland te geven. (Vraag deze kinderen eventueel enkele dagen vóór de les, zodat ze zich kunnen voorbereiden.) Laat de kinderen hun getuigenis opschrijven, zodat ze het thuis kunnen geven.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor de kinderen aan om thuis te vertellen wat ze geleerd hebben. Ze kunnen dat bijvoorbeeld doen door deze week een liedje over Jezus Christus te zingen.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen leren door herhaling. Wees niet bang om activiteiten vaak te herhalen, vooral met kleine kinderen. Daardoor onthouden de kinderen wat ze leren.

Afdrukken