Nya testamentet 2023
24–30 april. Johannes 7–10: ”Jag är den gode herden”


”24–30 april. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”24–30 april. Johannes 7–10”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus med en kvinna som fallit till marken

Inte heller jag dömer dig, av Eva Koleva Timothy

24–30 april

Johannes 7–10

”Jag är den gode herden”

Tänk på barnen du undervisar när du läser Johannes 7–10. Många av förslagen för äldre barn i det här lektionsförslaget kan även anpassas till yngre barn, eller vice versa.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Påminn barnen om något du uppmanade dem att göra under en tidigare lektion. Be dem berätta vad de gjorde för att följa uppmaningen.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Johannes 7:14–17

Lydnad mot buden hjälper mig att veta att de är sanna.

Jesus lärde att vi kan få ett vittnesbörd om sanningarna han gav oss när vi lever efter dem. Den frid vi känner när vi lyder buden hjälper oss veta att de är sanna. Fundera över hur du kan undervisa barnen om den här sanningen.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta Johannes 7:17 med ord som barnen förstår. Hjälp dem veta att när vi lyder buden känner vi oss närmare Jesus Kristus. Ni kan till exempel sjunga en sång tillsammans, som ”Håll alla buden” eller ”Välj det rätta” (Barnens sångbok, s. 68, 82). Be barnen lyssna efter hur vi blir välsignade när vi håller buden.

  • Berätta om en upplevelse när du fick ett vittnesbörd om att ett bud kom från Gud tack vare att du levde efter det, som till exempel att betala tionde eller förlåta någon som var ovänlig. Be barnen tänka på en upplevelse de haft när de lytt ett bud. Be dem berätta hur det kändes att vara lydig.

  • Be barnen rita teckningar av sig själva när de lyder ett bud. (Hjälp dem komma på andra exempel.) Be dem visa sina bilder för varandra och prata om glädjen de får av att lyda det budet.

Johannes 8:29

Jesus lydde sin Fader.

Jesus Kristus gjorde alltid sådant som behagade hans Fader i himlen. Hur kan du hjälpa barnen att hitta sätt att följa hans exempel?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen läsa upp det som Jesus sa om vår himmelske Fader i Johannes 8:29: ”Jag gör alltid det som behagar honom.” Be dem berätta vad Jesus gjorde som gjorde vår himmelske Fader glad. Ge dem förslag genom att visa dem bilder från Evangeliebilder.

  • Fråga barnen vad som gör dem glada. Eller be en förälder till ett av barnen att berätta om en upplevelse när barnet gjorde något som gjorde föräldern nöjd eller glad. Vad kan vi göra för att göra vår himmelske Fader glad? Låt barnen rita bilder av hur de själva utför de här aktiviteterna och ta med sig dem hem som en påminnelse.

Johannes 10:1–16

Jesus känner mig och älskar mig.

Liknelsen om den gode herden kan hjälpa barnen förstå att Jesus älskar dem och vet vilka de är.

Möjliga aktiviteter

  • Ge barnen bilder som föreställer något i liknelsen om den gode herden, som ett får, en herde eller en varg. Välj ut några verser ur Johannes 10:1–16 att läsa för barnen och be dem hålla upp sina bilder när de hör dig läsa om sakerna på bilderna. Hjälp barnen att tänka på hur Jesus är som en herde för oss. Bär ditt vittnesbörd om att Frälsaren älskar oss och leder oss tillbaka till honom.

  • Visa bilden av Jesus och lammen i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Hur vet vi att Jesus älskar lammen? Hur kan vi se att lammen älskar Jesus? Hur visar vi Jesus att vi älskar honom?

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Johannes 7:14–17

Lydnad mot buden hjälper mig att veta att de är sanna.

Du och barnen du undervisar kan ha haft upplevelser av att leva efter evangeliesanningar och få veta att de är sanna. Hur kan du bygga vidare på de här upplevelserna i din undervisning?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv varje vers i Johannes 7:14–17 på olika papper och placera dem i oordning. Låt barnen sätta dem i rätt ordning och jämföra med Johannes 7:14–17 för att se att det stämmer. Låt barnen dela upp sig i par och berätta för varandra hur de uppfattar varje vers. Hur har lydnad mot Guds bud hjälpt dem att få veta att buden är sanna?

  • Ge exempel från skrifterna som visar hur människor blev välsignade för att de levde efter evangeliesanningar, såsom Daniel (se Daniel 6) eller Elisabet (se Lukas 1:5–14). Vilka välsignelser har vi fått för att vi lyder buden?

  • Några dagar före lektionen ber du ett av barnen att skriva om ett tillfälle då han eller hon fick ett vittnesbörd om ett bud genom att leva efter det. Be barnet läsa upp vad det skrivit under lektionen.

Johannes 8:31–36

Sanningen gör oss fria.

En del människor tror att de begränsas av att leva efter evangeliet. Hur kan du använda Johannes 8:31–36 för att hjälpa barnen förstå att vi faktiskt blir fria genom att leva efter evangeliet?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Johannes 8:31–36 och berätta vad de tror att det betyder att vara syndens slav. Hur hjälper Jesu lärdomar oss att vara fria?

  • Visa ett lås som ska föreställa synd och en nyckel som ska föreställa hur evangeliets sanningar gör oss fria. Kunskap om Frälsarens försoning kan till exempel ge oss frihet att omvända oss och få förlåtelse för våra synder. Eller så kan kunskap om Visdomsordet ge oss frihet att undvika beroenden.

Bild
Kristus undervisar i templet

Jesus lärde: ”Sanningen ska göra er fria” (Johannes 8:32).

Johannes 10:1–18

Jesus är som en herde för mig.

När du studerar liknelsen om den gode herden, titta då efter sanningar som undervisar om vårt förhållande till Frälsaren. Hur blir barnen välsignade genom att känna till de här sanningarna?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv god herde och lejd herde på tavlan. Förklara att den som är lejd har anlitats att göra ett jobb för pengar. Be barnen räkna upp olikheter de hittar i Johannes 10:1–18 mellan en god herde och en lejd herde. Varför skulle ni vilja följa den gode herden i stället för den lejde herden? Hur är Jesus som en herde för oss?

  • Rita eller visa en bild av en port. Läs tillsammans Johannes 10:7–9 och fråga barnen hur Jesus är som en port. Vilka välsignelser får de som ”går in genom” porten, enligt vers 9? Hur går vi in genom den port som Jesus Kristus ger oss?

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen tänka på ett bud de kan lyda mer fullständigt. Be dem försöka lyda det budet under den kommande veckan.

Förbättra vår undervisning

Ställ inspirerade frågor. Ställ frågor som får barnen att göra mer än att rapportera fakta. Uppmuntra dem i stället att bära sina vittnesbörd om evangeliesanningar. Om ni till exempel pratar om buden skulle du kunna be barnen berätta hur de blivit välsignade genom att lyda buden.

Skriv ut