Uusi testamentti 2023
22.–28. toukokuuta. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Luukas 21: ”Ihmisen Poika tulee”


”22.–28. toukokuuta. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Luukas 21: ’Ihmisen Poika tulee’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2023, 2022

”22.–28. toukokuuta. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Luukas 21”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2023

Kuva
toinen tuleminen

Toinen tuleminen, Harry Anderson

22.–28. toukokuuta

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Luukas 21

”Ihmisen Poika tulee”

Pohdi, mitä opettamiesi lasten tulee oppia lukujen JS–M 1; Matt. 24–25; Mark. 12–13 ja Luuk. 21 pohjalta. Sovella vapaasti tämän opetusaineiston vanhemmille lapsille tarkoitettuja ideoita nuoremmille lapsille ja päinvastoin.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Tuo luokkaan jokin esine tai kuva, joka liittyy johonkin tämän viikon lukualueen vertauksista tai kertomuksista (kuten öljyä kuvaamaan kymmentä morsiusneitoa tai kolikoita kuvaamaan talentteja tai lesken ropoa). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät tästä vertauksesta tai kertomuksesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

JS–M 1:31

Ennen kuin Jeesus tulee jälleen, evankeliumia saarnataan koko maailmalle.

Yksi merkki siitä, että Jeesus palaa pian, on se, että Hänen evankeliumiaan saarnataan kaikkialla maailmassa. Lapset voivat auttaa tämän profetian toteutumisessa kertomalla evankeliumista.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä karttaa, karttapalloa tai kuvaa maapallosta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 3) ja auta lapsia sanomaan: ”Tätä – – evankeliumia saarnataan kaikessa maailmassa” (JS–M 1:31). Miksi Jumala haluaa kaikkien lastensa kuulevan evankeliumistaan?

  • Kehota lapsia marssimaan paikallaan samalla kun laulatte yhdessä jonkin evankeliumin kertomisesta kertovan laulun, kuten ”Lähetyssaarnaaja” tai ”Herrasta ja Kuninkaasta” (Lasten laulukirja, s. 90, 94–95).

  • Näytä video ”I’ll Go Where You Want Me to Go” [Käyn minne vain tahdot Sä] (churchofjesuschrist.org). Kun lapset katsovat, auta heitä laskemaan, miten monta tapaa videolla näytetään siitä, kuinka he voivat kertoa evankeliumista. Mitä muita evankeliumista kertomisen tapoja he keksivät?

Kuva
maapallo avaruudesta käsin

Evankeliumia saarnataan koko maailmalle. Valokuva NASAn Johnson Space Centerin luvalla

Matt. 25:14–30

Voin käyttää lahjoja, joita Jumala on antanut minulle.

Pienet lapset löytävät vähitellen lahjojaan ja kykyjään. Auta heitä ymmärtämään, että nämä lahjat ja kyvyt tulevat taivaalliselta Isältä.

Mahdollisia toimintoja

  • Tuo muutamia kolikoita, joita voit hyödyntää kertoessasi jakeiden Matt. 25:14–30 vertausta talenteista. Voisit pyytää kolmea lasta esittämään kolmea palvelijaa. Selitä, että Jeesuksen aikaan talentit tarkoittivat rahaa, mutta nykyään talentit voivat tarkoittaa meidän lahjojamme ja kykyjämme.

  • Pyydä lapsia luettelemaan, millä tavoin heidän vanhempansa, sisaruksensa, opettajansa tai ystävänsä ovat auttaneet heitä. Mitä sellaisia kykyjä näillä ihmisillä on, joiden ansiosta he voivat palvella muita?

  • Kirjoita kullekin lapselle pieni viesti, jossa kerrot heille, mitä lahjoja tai kykyjä olet huomannut heissä. Kun kerrot kullekin lapselle, mitä lahjoja näet hänessä, kannusta häntä kehittämään lahjojaan ja käyttämään niitä muiden palvelemiseen.

Matt. 25:31–46

Jeesus haluaa minun palvelevan muita.

Me palvelemme taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta palvelemalla ympärillämme olevia ihmisiä. Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat palvella muita.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti jakeiden Matt. 25:34–46 vertaus. Auta lapsia ymmärtämään, että kun palvelemme muita, me palvelemme Jeesusta.

  • Pitele näkyvissä yhden lapsen kuvaa, jonka taakse on piilotettu kuva Jeesuksesta. Mitä voimme tehdä palvellaksemme tätä lasta? Poista lapsen kuva ja selitä, että kun palvelemme toisiamme, me palvelemme Jeesusta.

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia siitä, kun he palvelevat muita tavoilla, joita Vapahtaja kuvailee jakeissa Matt. 25:35–36. Pyydä muita lapsia arvaamaan, mitä kukin piirtää.

  • Kehota lapsia kertomaan kokemuksista, jolloin joku on palvellut Kristuksen kaltaisella tavalla heitä tai heidän perhettään.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

JS–M 1:31

Ennen kuin Jeesus tulee jälleen, evankeliumia saarnataan koko maailmalle.

Opettamasi lapset voivat auttaa evankeliumin saarnaamisessa koko maailmalle ennen Vapahtajan toista tulemista.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kertomaan, mitä siunauksia he ovat saaneet tai tulevat saamaan, koska he ovat Kristuksen kirkon jäseniä. Lukekaa yhdessä JS–M 1:31, ja kysy lapsilta, kuinka heidän mielestään evankeliumi on siunaava Jumalan lapsia kaikkialla maailmassa.

  • Näytä lapsille maailman tai oman maanne karttaa ja auta heitä löytämään muutamia paikkoja, joissa joku sukulainen tai ystävä on saarnannut evankeliumia lähetystyössä.

  • Kehota ennalta muutamaa lasta olemaan valmiita kertomaan, kuinka heidän perheensä jäsenet, sukulaiset tai esivanhemmat saivat kuulla evankeliumista.

  • Pyydä jokaista lasta kirjoittamaan jonkun sellaisen nimi, jolle hän voi kertoa Jeesuksesta Kristuksesta tai jonka hän voi kutsua kirkkoon. Pyydä lapsia myös luettelemaan asioita, joita he voivat tehdä ollakseen lähetyssaarnaajia nyt.

Matt. 25:1–13

Olen vastuussa omasta kääntymyksestäni Jeesukseen Kristukseen.

Vertaus kymmenestä morsiusneidosta opettaa, ettemme voi lainata muilta omaa kääntymystämme Vapahtajaan. Kuinka voit auttaa lapsia ottamaan vastuun omasta kääntymyksestään?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta tulemaan oppitunnille valmiina kertomaan, kuinka hän sai oppia vertauksen kymmenestä morsiusneidosta kotona tällä viikolla.

  • Piirrä taululle öljylamppu ja kirjoita siihen nimeksi todistus. Anna jokaiselle lapselle paperinpala, joka on leikattu öljypisaran muotoiseksi, ja pyydä kutakin lasta kirjoittamaan siihen jotakin, mitä hän aikoo tehdä kokeakseen voimakkaamman kääntymyksen Vapahtajaan. Kiinnitä heidän pisaransa taululle lampun ympärille.

  • Pyydä lapsia auttamaan sinua laatimaan luettelo asioista, jotka pitää tehdä, kun valmistaudutaan erityisen vieraan tuloon. Millä tavoin nämä asiat ovat samanlaisia tai erilaisia kuin ne tavat, joilla voimme valmistautua hengellisesti Vapahtajan toiseen tulemiseen?

  • Kirjoita viidelle paperiliuskalle asioita, joita ei voi lainata. Kirjoita viidelle muulle liuskalle asioita, joita voi lainata. Sekoita liuskat ja pyydä lapsia lajittelemaan ne näihin kahteen ryhmään. Lukekaa yhdessä Matt. 25:1–13. Miksi on tärkeää, ettei oma kääntymyksemme Jeesukseen Kristukseen ole muiden varassa?

Matt. 25:14–46

Viimeisellä tuomiolla annamme Herralle selonteon elämästämme.

Ylösnousemuksen jälkeen Herra tuomitsee meidät sen perusteella, kuinka kuuliaisia olemme olleet Hänen käskyilleen ja kuinka olemme ottaneet vastaan Vapahtajan sovitusuhrin. Vertaus talenteista sekä vertaus lampaista ja vuohista opettaa meille tästä viimeisestä tuomiosta.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota puolta luokkaa lukemaan Matt. 25:14–30 ja toista puolta lukemaan Matt. 25:31–46. Pyydä ryhmiä näyttelemään vertaukset luokalle. Mitä Herra opettaa meille näissä vertauksissa?

  • Kehota lapsia lukemaan pareittain Matt. 25:35–36 ja laatimaan luettelo asioista, joita he voivat tehdä osoittaakseen rakkauttaan Jeesusta Kristusta kohtaan.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia kertomaan perheelleen, millä tavoin he voivat olla parempia lähetyssaarnaajia, ja puhumaan perheensä kanssa ihmisistä, joille he voivat kertoa evankeliumista.

Näin kehitymme opettamisessa

Kuunnelkaa jokin kertomus tai näytelkää se. Koska lapset rakastavat kertomuksia, pane merkille tapoja, joilla voit saada heidät mukaan, kun kerrot pyhien kirjoitusten kertomuksia. He voivat pidellä kuvia tai esineitä, piirtää kertomukseen liittyviä kuvia, näytellä kertomuksen tapahtumia tai jopa auttaa kertomuksen esittämisessä. Toista kertomuksia, jotta autat heitä tunnistamaan tärkeitä yksityiskohtia ja evankeliumin opetuksia.

Tulosta