Nieuwe Testament 2023
12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: ‘Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’


‘12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: “Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Christus en discipelen in Gethsémané

De hof van Gethsémané, Derek Hegsted

12–18 juni

Lukas 22; Johannes 18

‘Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden ’

Aan de hand van Lukas 22 en Johannes 18 kunt u bij de kinderen meer liefde voor Jezus Christus en hun geloof in Hem aanwakkeren. Overweeg onder gebed hoe u dat gaat aanpakken.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon afbeeldingen over de gebeurtenissen in deze hoofdstukken, zoals Christus in Gethsémané (Evangelieplatenboek, nr. 56) en de afbeeldingen in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Laat de kinderen beschrijven wat er op de afbeeldingen gebeurt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Lukas 22:39–46

Jezus heeft voor mij geleden omdat Hij van mij houdt.

Hoe kunt u de kinderen Jezus’ liefde laten voelen terwijl u het verhaal van zijn lijden in Gethsémané behandelt?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen het verhaal in Lukas 22:39–46. U kunt daarbij ‘Hoofdstuk 51: Jezus lijdt in de hof van Gethsémané’ (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 129–132) gebruiken, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org. Leg uit dat Jezus alle pijn en verdriet doormaakte die iedereen ooit gevoeld heeft. Vraag de kinderen wat bij iemand verdriet, pijn of boosheid kan veroorzaken. Getuig dat Jezus ons kan opbeuren als we ons zo voelen.

  • Laat een afbeelding van de Heiland in Gethsémané rondgaan (bijvoorbeeld die in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staat). Zeg steeds als een kind de afbeelding vasthoudt: ‘Jezus heeft geleden omdat Hij van [naam van het kind] houdt.’ Laat de kinderen deze woorden samen met u herhalen.

  • Zing met de klas een liedje over Jezus’ liefde voor ons, zoals ‘Ik voel uw liefde, Heer’ (Kinderliedjes, p. 42–43). Bedenk samen hoe ze Jezus’ liefde gevoeld hebben.

Lukas 22:41–43

Ik kan bidden als ik hulp nodig heb.

Toen Jezus in Gethsémané bad, verscheen er een engel aan Hem die Hem sterkte. Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat ook zij onze hemelse Vader om kracht kunnen vragen?

Mogelijke activiteiten

  • Vat Lukas 22:41–43 samen. Vertel over een situatie waarin u om hulp bad en uw hemelse Vader u door de Heilige Geest of iemand anders kracht gaf.

  • Noteer op strookjes papier dingen die we in een gebed kunnen zeggen, zoals ‘Hemelse Vader’, ‘ik dank U’, ‘ik vraag U’ en ‘in de naam van Jezus Christus. Amen’. Leg de strookjes in willekeurige volgorde op de grond. Laat de kinderen ze in de volgorde leggen waarin we gewoonlijk een gebed uitspreken. Waar kunnen we onze hemelse Vader voor bedanken? Wat kunnen we nog meer tegen Hem zeggen? Getuig dat de kinderen altijd en overal tot onze hemelse Vader kunnen bidden.

Afbeelding
Christus bidt in Gethsémané

Christus bidt in de hof van Gethsémané, Hermann Clementz

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Lukas 22:39–46

Jezus Christus heeft in Gethsémané mijn zonden en pijn op Zich genomen.

Als de kinderen begrijpen wat Jezus in Gethsémané voor ons gedaan heeft, zullen ze zich eerder van hun zonden bekeren en zich in moeilijke tijden tot de Heiland wenden.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Lukas 22:39–46 lezen en letten op woorden of zinsneden die de gevoelens van Jezus in Gethsémané beschrijven. Waardoor voelde Jezus Zich zo? (Zie Leer en Verbonden 19:16–19.) Geef de kinderen de gelegenheid om hun gevoelens en gedachten over Jezus en zijn zoenoffer te uiten.

  • Laat de kinderen vertellen over een situatie waarin ze verdrietig waren of pijn hadden. Vraag of ze iemand kennen die zich precies hetzelfde gevoeld heeft. Laat ze Alma 7:11–12 lezen. Wat leren wij uit deze verzen over Jezus Christus en zijn lijden voor ons?

  • Geef een kind een stok die langer is dan de breedte van de deuropening. Laat hem of haar de stok horizontaal houden en door de deur proberen te gaan. Leg uit dat de stok onze zonden voorstelt die ons ervan weerhouden om Gods koninkrijk te betreden. Neem de stok weg. Leg uit dat Jezus onze zonden op Zich genomen heeft, zodat we vergeving kunnen ontvangen als we ons bekeren.

Lukas 22:39–44

Ik kan Jezus’ voorbeeld volgen door mijn hemelse Vader te gehoorzamen.

Jezus toonde dat Hij zijn Vader gehoorzaam was toen Hij zei: ‘Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’ (Lukas 22:42). Hoe kunt u de kinderen aansporen om Jezus’ voorbeeld te volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Leer samen de zin ‘Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’ (Lukas 22:42) uit het hoofd. Bespreek wat dat betekent. Hoe kunnen we de wil van onze hemelse Vader gehoorzamen?

  • Waarom is het soms moeilijk om de wil van onze hemelse Vader te doen? Welke zegeningen hebben we ontvangen omdat we gehoorzaam aan onze hemelse Vader waren, zelfs als dat moeilijk was?

Lukas 22:50–51

Jezus had zijn vijanden lief.

Het is niet makkelijk om een vredestichter te zijn. Dat geldt vooral als anderen niet vriendelijk tegen ons zijn. Hoe kan het verhaal in Lukas 22:50–51 de kinderen stimuleren om onder alle omstandigheden vriendelijk te zijn?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Lukas 22:50–51 lezen. Wat komen we uit deze gebeurtenis over Jezus te weten? Vraag in de loop van de week aan enkele ouders of hun kinderen op moeilijke momenten weleens vriendelijk zijn gebleven. Vertel die verhalen aan de klas. (Druk de kinderen op het hart dat aardig zijn niet betekent dat we ons door andere mensen laten kwetsen. Ze moeten met een vertrouwde volwassene praten als iemand ze kwetst.)

  • Zing een liedje over vriendelijk zijn, zoals ‘Ik wil zo graag lief zijn’ (Kinderliedjes, p. 83). Wat leren we uit dit liedje over vriendelijkheid? Hoe kunnen we net zoals de Heiland vriendelijk zijn voor anderen?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis van de Heiland te getuigen. Ze kunnen hun familieleden ook vragen om van Hem te getuigen.

Ons onderwijs verbeteren

Laat kinderen vertellen wat ze weten. Vraag de kinderen naar hun gedachten, gevoelens en ervaringen met betrekking tot de beginselen waarin u ze onderwijst. U zult merken dat hun inzichten eenvoudig, zuiver en krachtig zijn. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland26.)

Afdrukken