Nieuwe Testament 2023
19–25 juni. Mattheüs 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ‘Het is volbracht’


‘19–25 juni. Mattheüs 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: “Het is volbracht”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘19–25 juni. Mattheüs 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Christus voor Pilatus

Zie, de Mens!, Antonio Ciseri

19–25 juni

Mattheüs 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

‘Het is volbracht’

Lees ter voorbereiding Mattheüs 27, Markus 15, Lukas 23 en Johannes 19. Bid om de behoeften van de kinderen te begrijpen.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat ieder kind om de beurt de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen vasthouden. Terwijl ze de afbeelding vasthouden, vraagt u wat ze op de afbeelding zien.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Mattheüs 27:11–66; Lukas 23; Johannes 19

Ik zal uit de dood opstaan omdat Jezus voor mij gestorven is.

Kleine kinderen raken soms overstuur van het verhaal van Jezus’ kruisiging. U kunt ze het verhaal op een gepaste manier vertellen aan de hand van ‘Hoofdstuk 52: De beproevingen van Jezus’ en ‘Hoofdstuk 53: Jezus wordt gekruisigd’ (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 133–138, of de bijbehorende video’s op ChurchofJesusChrist.org).

Mogelijke activiteiten

  • Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen terwijl u het verhaal van Jezus’ verhoor, kruisiging en begrafenis vertelt. (Zie ook Evangelieplatenboek, nr. 57–58.) Vraag de kinderen wat ze van die gebeurtenissen weten. Beklemtoon dat Jezus op de derde dag uit het graf is opgestaan. Oftewel, Hij kwam weer tot leven.

  • Vraag de kinderen wat dingen te noemen die hun ouders voor ze doen die ze zelf niet kunnen doen. Toon een afbeelding van de Heiland. Leg uit dat we dankzij de Heiland uit de dood kunnen opstaan – iets wat wij zelf zonder hulp niet kunnen.

  • Toon een afbeelding van een overledene. Getuig dat die persoon dankzij Jezus weer zal leven.

Afbeelding
begrafenis van Christus

De begrafenis, Carl Heinrich Bloch

Mattheüs 27:26–37; Lukas 23:34

Ik kan net als Jezus anderen vergeven.

Hoe gaat u de kinderen leren dat ze mensen die onaardig zijn net als Jezus moeten vergeven?

Mogelijke activiteiten

  • Beschrijf hoe de soldaten Jezus behandelden (zie Mattheüs 27:26–37), en lees vervolgens Lukas 23:34. Leg uit dat we, als we anderen vergeven, niet meer boos op ze zijn en liefde voor ze tonen.

  • Geef voorbeelden waarin iemand iets onvriendelijks zegt of doet. Vraag de kinderen hoe ze mensen in die situaties zouden vergeven.

  • Zing samen een liedje over vergeving, zoals ‘Help mij, o Vader’ (Kinderliedjes, p. 52). Stel vragen die in het liedje beantwoord worden, zoals: ‘Wie moeten we vergeven?’ of ‘Wie kan ons helpen als het moeilijk is om te vergeven?’

  • Zoek in een recente uitgave van de Vriend een verhaal over een kind dat iemand vergeven heeft. Vertel dat verhaal.

Lukas 23:32–33, 39–43

Ik kan me bekeren en vergeving ontvangen doordat Jezus voor mij geleden heeft en gestorven is.

Kinderen onder de acht jaar zijn niet toerekenbaar. Toch is het belangrijk dat ze nu al leren hoe ze zich kunnen bekeren als ze een fout maken.

Mogelijke activiteiten

  • Vat Lukas 23:32–33, 39–43 samen, en laat de kinderen op plaat 57 in het Evangelieplatenboek de twee misdadigers aanwijzen. Leg uit dat de ene Jezus uitlachte, maar dat de andere tot inkeer kwam omdat hij iets verkeerds gedaan had. Hij begon zich te bekeren.

  • Lees Leer en Verbonden 19:16 voor. Waarom heeft Jezus voor ons geleden?

  • Vertoon de video ‘The Shiny Bicycle’ (ChurchofJesusChrist.org). Leg uit dat we tot onze hemelse Vader kunnen bidden. Hij kan ons helpen om onze zonden en fouten recht te zetten en ons vergeving schenken.

  • Laat de kinderen streepjes op het bord zetten die onze verkeerde keuzes voorstellen. Vraag ze het bord vervolgens te wissen en leg uit dat dit bekering voorstelt. Toon een afbeelding van de Heiland en getuig dat we ons dankzij Hem kunnen bekeren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Mattheüs 27:11–66; Lukas 23; Johannes 19

Jezus is voor mij gestorven omdat Hij van mij houdt.

Waarom bent u dankbaar dat Jezus Christus voor u gestorven is? Hoe kunt u de kinderen het belang van het zoenoffer van de Heiland duidelijk maken?

Mogelijke activiteiten

Mattheüs 27:26–37; Lukas 23:34

Ik kan net als Jezus anderen vergeven.

Het is soms moeilijk om anderen te vergeven. De kinderen zullen gezegend worden als ze in navolging van de Heiland leren vergeven.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen om de beurt een vers voorlezen uit Mattheüs 27:26–37 (de soldaten behandelen Jezus slecht) en Lukas 23:34 (Jezus vergeeft hen). (Zie de aanvulling in de Bijbelvertaling van Joseph Smith, Lukas 23:35.) Wat leren we van Jezus’ voorbeeld?

  • Schrijf op het bord Wat kun je doen om iemand te vergeven die onvriendelijk tegen je is? Laat de kinderen om de beurt een suggestie op het bord zetten. (Voorbeelden: Bidden zodat de slechte gevoelens weggaan of Aan iets goeds van die persoon denken.)

Lukas 23:32–33, 39–43

Ik kan me bekeren en vergeving ontvangen doordat Jezus voor mij geleden heeft en gestorven is.

Deze les is een ideale gelegenheid om te getuigen dat we ons dankzij Jezus Christus kunnen bekeren en vergeving kunnen ontvangen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind Lukas 23:32–33, 39–43 voorlezen. Leg uit dat de twee mensen die samen met Jezus gekruisigd werden misdadigers waren. Waaruit bleek dat een van de misdadigers tot inkeer kwam? Hoe kunnen wij laten zien dat we ons bekeren? (Zie Gids bij de Schriften, ‘Bekeren [zich], bekering’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

  • Zet de volgende zin op het bord, maar laat de cursieve woorden weg: ‘Dankzij de verzoening van Jezus Christus kan ik vergeving ontvangen als ik me bekeer.’ Geef de kinderen hints zodat ze de ontbrekende woorden kunnen invullen.

  • Laat een kind een zak vasthouden. Vul de zak met steentjes terwijl de kinderen verkeerde keuzes noemen. Vergelijk de zak met de geestelijke last die we dragen als we zondigen. Op welke manier lijkt bekering op het leegmaken van de zak? Druk de kinderen op het hart dat bekering geen eenmalige gebeurtenis maar een dagelijks proces is.

  • Zoek in een recente uitgave van de Vriend een verhaal of boodschap over bekering op en vertel de kinderen erover.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor de kinderen aan om aan iemand te denken die ze moeten vergeven. Laat ze zich voornemen om iets voor die persoon te doen waaruit blijkt dat ze hem of haar vergeven hebben.

Ons onderwijs verbeteren

Openbaring leren herkennen. Openbaring komt vaak ‘regel op regel’ (2 Nephi 28:30) en niet in één keer. Als u bidt en over de Schriftteksten en dit lesschema nadenkt, zult u merken dat u altijd en overal ideeën en ingevingen kunt krijgen: onderweg naar uw werk, tijdens huishoudelijke karweitjes, in uw omgang met familie en vrienden enzovoort.

Afdrukken