Det Nye Testamente 2023
26. juni - 2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: »Han er opstået«


»26. juni - 2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ›Han er opstået«« Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»26. juni - 2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus taler til Peter ved bredden af søen

Vogt mine får, af Kamille Corry

26. juni - 2. juli

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

»Han er opstået«

Børn med vidnesbyrd om sandhederne i disse kapitler har en sikker grundvold at bygge deres tro på. Hvordan vil I invitere Ånden til at vidne om disse sandheder?

Billede
deleikon

Del med hinanden

Når børnene ser et billede, kan det hjælpe dem til at huske ting, de har lært derhjemme eller andre steder. Måske kan du vise billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og lade børnene fortælle, hvad de ved om historien på billedet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1-23

Når jeg dør, vil jeg leve igen, ligesom Jesus gjorde.

Jesu Kristi forsoning, herunder hans opstandelse, er den vigtigste begivenhed i historien, og den er grundlaget for al kristen tro. Tænk over, hvordan du vil hjælpe børnene med at opbygge deres tro på Jesus Kristus, mens du læser om Jesu Kristi opstandelse.

Mulige aktiviteter

  • Genfortæl historien om Jesu opstandelse med dine egne ord. (Brug om nødvendigt »Kapitel 54: Jesu opstandelse« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 34-35). Forklar, at da Jesus døde, forlod hans ånd hans legeme. Da han opstod, blev hans ånd og krop ført sammen igen. Bed børnene om at skiftes til at gentage historien for dig. Spørg børnene, hvordan de ville have det, hvis de så Jesus i live igen.

  • Bær dit vidnesbyrd om, at alle opstår en dag. Bed børnene om at bære deres vidnesbyrd.

  • Syng en sang om Frelserens opstandelse, for eksempel »Mon Jesus virkelig opstod« (Børnenes Sangbog, s. 45). Lad børnene forestille sig, hvordan det vil være at se Jesus. Bed dem om at dele deres tanker med klassen.

Johannes 20:24-29

Jeg kan have tro på Jesus Kristus, selv om jeg ikke kan se ham.

Tænk over, hvordan du kan hjælpe børnene til at forstå, hvad tro er, og hvordan de kan udøve tro på Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene om Thomas’ oplevelse i Johannes 20:24-29. Genfortæl historien, men bed denne gang børnene om at give nogle af detaljerne.

  • Vis en æske med en genstand indeni, som børnene ikke kan se, og beskriv den for børnene. Spørg dem, om de tror, at den genstand virkelig er i æsken og hvorfor. Vis dem derefter genstanden og forklar, at tro er at stole på noget, vi ikke kan se. Den vigtigste tro, vi kan have, er tro på Jesus Kristus.

Billede
Jesus viser apostlene sine hænder

Se mine hænder, af Jeff Ward

Johannes 21:15-17

Jeg kan vise min kærlighed til Jesus ved at tjene andre.

Hvordan kan du inspirere børnene til at elske og hjælpe mennesker omkring dem?

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes 21:15-17. Hjælp børnene med at forstå, hvad Jesus ønskede, at Peter skulle gøre: Forkynde evangeliet og indbyde alle til at tro på Jesus. Giv hvert barn et papirfår, og bed dem om at skrive noget på det, de kan gøre for at hjælpe en, de kender, med at komme nærmere på Jesus.

  • Hjælp børnene til at tænke på ting, de gør for at elske og tjene andre. Hvad kan vi ellers gøre for at vise vores kærlighed?

  • Skriv navnet på hvert barn i din klasse på et stykke papir, der er klippet ud som et får, og spred disse får rundt om i lokalet. (Tag også navnene med på børn, der ikke kommer regelmæssigt). Lad dem samle fårene ved at finde det får, deres navn er på. Hjælp børnene med at tænke på, hvordan de kan række ud til en ven, som ikke kommer i kirke.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1-23

Fordi Jesus opstod, vil alle opstå.

Det er naturligt for børn at tænke på, hvad der mon sker, når vi dør. Overvej, hvordan du kan lære dem om opstandelsen på en måde, der vil opbygge deres tro.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lukke øjnene og forestille sig, at de sidder ved Jesu grav, mens du læser Johannes 20:1-17, eller sammenfatter historien om hans opstandelse (se også »Kapitel 54: Jesu opstandelse« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 121-126). Hvad vil det sige at opstå? Hvordan ville det have været at se den opstandne Frelser?

  • Lad hvert barn granske en oplevelse blandt dem, der så den opstandne Frelser, og fortælle resten af klassen, hvad han eller hun lærte.

  • Bed børnene om at fortælle, hvorfor Frelserens opstandelse er vigtig for dem.

Johannes 20:24-29

Jeg kan have tro på Jesus Kristus, selv om jeg ikke kan se ham.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at styrke deres tro på Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Johannes 20:24-29. Hvordan kan vi vide, at Jesus Kristus lever, selv om vi ikke kan se ham?

  • Skriv hvert ord i sætningen »Salige er de, som ikke har set og dog tror« på hver sin seddel. Bed børnene om at sætte ordene i den rigtige rækkefølge. Lad dem fortælle om oplevelser, hvor de følte Frelserens kærlighed, selv om de ikke kunne se ham.

  • Anspor dem til at lave tegninger af ting, de kan gøre for at styrke deres tro denne uge. Bed dem om at fortælle, hvad de har tegnet, og fortæl, hvad du har gjort for at styrke din tro på Jesus Kristus.

Johannes 21:1-17

Jeg kan vise min kærlighed til Jesus ved at vogte hans får.

Børn kan have en stor indflydelse på mennesker omkring sig. Hvordan kan du opmuntre dem til at styrke andre i evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes 21:1-17 sammen. Når I læser vers 9-13, så bed børnene om at tænke på en situation, hvor der er blevet lavet et særligt måltid til dem, og tilskynd dem til at tænke på forskellige måder, hvorpå Jesus giver os åndelig næring. Når I læser vers 15-17, så erstat Simons navn med børnenes navne. Hvem er Jesu får? Hvordan kan vi hjælpe ham med at fodre dem?

  • Giv børnene en enkel snack. Mens de spiser, spørger du dem, hvordan det er ligesom at vogte får, når de fortæller nogle om evangeliet.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at bruge denne uges aktivitetsside til at lære deres familie om Frelserens opstandelse.

Gør undervisningen bedre

Følg op på opfordringer til at handle. Når du opfordrer børnene til at handle på det, de lærer, følger du op på din opfordring under den næste klassetid. Det viser børnene, at du interesserer dig for, hvordan evangeliet velsigner dem. Når de fortæller om deres oplevelser, bliver de styrket og de vil hjælpe hinanden til at efterleve evangeliet.

Udskriv