Det nye testamente 2023
7.‒13. august. Romerne 1–6: “Guds kraft til frelse”


“7.‒13. august. Romerne 1–6: ‘Guds kraft til frelse’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“7.‒13. august. Romerne 1–6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Paulus skriver brev

7.‒13. august

Romerne 1–6

“Guds kraft til frelse”

Hvilke tilskyndelser mottar du når du leser Romerne 1–6? Disse tilskyndelsene kan hjelpe deg å velge blant følgende undervisningsforslag eller utarbeide dine egne.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hva de gjorde som følge av eventuelle oppfordringer du ga dem i forrige ukes leksjon.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Romerne 1:16–17

Jeg kan vise min tro på Jesus Kristus ved å følge ham.

Paulus underviste at evangeliet har kraft til å bringe frelse til alle som lever ved tro på Jesus Kristus. Hvordan kan du hjelpe barna å vise sin tro på Jesus Kristus ved å følge ham?

Mulige aktiviteter

  • Les Romerne 1:17 for barna, og hjelp dem å lære utenat utsagnet “den rettferdige skal leve ved tro”. Du kan gi hvert barn ett ord av utsagnet og be dem si dette ordet når du peker på dem. Forklar at dette utsagnet betyr at vi skulle ha tro på Jesus Kristus. Spør barna om de vet hva tro er. Vis et bilde av Jesus Kristus, og forklar at vi tror at han lever, selv om vi ikke har sett ham. Dette er tro – å tro på noe selv om vi ikke har sett det.

  • Forklar at vi viser vår tro på Jesus Kristus ved å adlyde ham. Gjem bilder rundt i rommet av personer som gjør det Jesus har bedt oss om å gjøre. La barna etter tur finne og beskrive bildene. Hva kan vi gjøre for å følge Jesus?

  • Be et av barna lukke øynene, og led ham eller henne gjennom rommet til et bilde av Jesus. Hvis tiden tillater det, lar du andre barn prøve. Hjelp barna å forstå at de kan følge Jesu læresetninger akkurat slik de fulgte din veiledning.

Romerne 6:1–11

Å bli døpt er som å bli et nytt menneske.

Barna du underviser, forbereder seg til dåp. Hva kan Romerne 6 lære dem om dåp?

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjenta utsagnet “vandre i et nytt liv” (Romerne 6:4). Fortell barna hva dette betyr for deg. Du kan for eksempel fortelle om minner fra den dagen du ble døpt, og snakke om hvordan dåpen har hjulpet deg å bli mer lik Jesus Kristus. Bruk denne ukens aktivitetsside til å undervise barna om at dåpen hjelper oss å bli et nytt menneske.

  • Hvis noen av barna har deltatt i en dåp, kan du be dem fortelle hvordan de opplevde det. Eller vis et bilde av noen som blir døpt (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 35, 103–4). Hjelp barna å forstå at ved dåpen gir vi løfter om å bli som Jesus. Be dem tegne at de selv blir døpt og fortelle hva de kan gjøre for å forberede seg til dåpen.

  • Syng en sang om dåp sammen med barna, for eksempel “Når jeg døpes” (Barnas sangbok, 53). Hva lærer denne sangen oss om dåp?

Bilde
barn blir døpt

Dåpen symboliserer å begynne et nytt liv som en Kristi disippel.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Romerne 1:16–17

Jeg kan vise min tro på Jesus Kristus ved å følge ham.

Paulus underviste at evangeliet har kraft til å bringe frelse til alle som lever ved tro på Jesus Kristus. Tro på Jesus Kristus er evangeliets første prinsipp. Det motiverer oss til å adlyde budene. Hvordan kan du hjelpe barna å forstå tro bedre?

Mulige aktiviteter

  • Be et barn finne Roma på et kart. Hjelp barna å forstå at de neste ukene vil de lære av brev Paulus skrev til medlemmer av Kirken på forskjellige steder, og vi begynner med hans brev til romerne.

  • Skriv teksten fra Romerne 1:16 på tavlen, og erstatt noen ord med mellomrom. Be barna slå opp skriftstedet og sette inn det som mangler. Be barna fortelle hva “Jeg skammer meg ikke ved evangeliet” betyr for dem.

  • Be et barn lese Romerne 1:17 høyt, og be de andre barna lytte etter et ord som går igjen. Hva vil det si å leve “av tro”? Hjelp barna å finne en definisjon av tro i en ressurs som Veiledning til Skriftene, “Tro” (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan ville vårt liv vært annerledes om vi ikke hadde tro på Jesus Kristus?

  • Vis barna en plante og et frø, og spør hvordan vi hjelper et frø å bli en plante. Forklar at når vi sår og vanner et frø, viser vi at vi har tro på at det vil vokse. Hvordan viser vi at vi har tro på Jesus Kristus? Vurder å synge en sang om tro, for eksempel “Tro” (Barnas sangbok, 50), som en del av denne aktiviteten.

Romerne 3:23–24

Vi trenger alle Jesus Kristus for å få tilgivelse for våre synder.

Paulus ønsket at romerne skulle forstå at frelse bare kommer gjennom Jesus Kristus og hans nåde. Grunn på hvordan du kan undervise barna om denne sannheten.

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn et utsagn fra Romerne 3:23–24, skrevet på en papirlapp. Be barna sette utsagnene i riktig rekkefølge og lese versene sammen. Spør barna hva de lærer av disse versene. Forklar at “nåde” i vers 24 betyr Frelserens gave i form av kjærlighet og barmhjertighet, som gjør det mulig for oss å motta tilgivelse for våre synder og forbedre oss.

  • Heng et bilde høyt på en vegg eller på et annet sted som barna ikke kan nå selv. La dem prøve å nå det, og sammenlign dette med det Paulus forkynte i Romerne 3:23. Hjelp dem så å nå bildet. Hva har Frelseren gjort for oss som vi ikke kan gjøre for oss selv? Be barna fortelle hva de føler for Frelseren når de tenker på hva han har gjort og kan gjøre for å hjelpe dem.

Romerne 6:1–11

Å bli døpt er som å bli et nytt menneske.

Paulus underviste at dåpen symboliserer Kristi død og oppstandelse. Det symboliserer også å bli oppreist til å “vandre i et nytt liv” (Romerne 6:4). Vi fornyer vår beslutning om å vandre i et nytt liv hver gang vi tar del i nadverden.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese Romerne 6:3–6. Hva sa Paulus at dåpen “er lik”?

  • Snakk om hvordan dåpen symboliserer død og oppstandelse. Det kan hjelpe å vise et bilde av en dåp eller vise en video som “The Baptism of Jesus” [Jesu dåp] (ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor er død og oppstandelse gode symboler på hva som skjer når vi blir døpt?

  • Les nadverdsbønnene sammen (se Lære og pakter 20:77, 79). Minn barna på at når vi tar nadverden, fornyer vi forpliktelsen til å følge Jesus Kristus som vi inngikk da vi ble døpt. Hvordan hjelper nadverden oss å “vandre i et nytt liv”?

  • Be barna lage tegninger som viser hva det betyr for dem å “vandre i et nytt liv”. Barna kan henge disse tegningene på rommene sine for å hjelpe dem å huske å ta gode valg.

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Foreslå at barna ber familiemedlemmer si ifra når de gjør noe som viser tro.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bygg opp barnas selvtillit. Ros barna når de deltar i klassen. Dette er én måte å bygge opp deres tro på at de kan lære evangeliet.

Skriv ut