Det nye testamente 2023
21.–27. august. 1 Korinter 1–7: “[Vær] fast forenet”


“21.–27. august. 1 Korinter 1–7: ‘[Vær] fast forenet’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“21.–27. august. 1 Korinter 1–7”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
antikkens Korint

Corinth, Southern Greece, the Forum and Civic Center [Korint, Sør-Hellas, Forum og kultursenter], maleri av Balage Balogh/www.ArchaeologyIllustrated.com

21.‒27. august

1 Korinter 1–7

“[Vær] fast forenet”

Den hellige ånd vil hjelpe deg å vite hvilke evangelieprinsipper i 1 Korinter 1–7 som vil hjelpe barna du underviser. Når du leser disse kapitlene med en bønn i hjertet, kan du skrive ned tanker og følelser som kommer til deg fra Ånden.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Spør barna om de delte noe med familiene sine av det de lærte i Primær i forrige uke. (Du må kanskje kort repetere forrige ukes leksjon.) Hva delte de i så fall?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Korinter 2:11–14

Den hellige ånd lærer meg evangeliets sannheter.

En av Den hellige ånds oppgaver er å lære oss sannheten. Hvilke erfaringer kan du dele med barna for å hjelpe dem å forstå dette?

Mulige aktiviteter

  • Vis gjenstander eller bilder som forestiller hvordan vi lærer om verden (for eksempel en skole, en bok eller en smarttelefon). Hva kan vi lære når vi bruker disse tingene? Forklar at i 1 Korinter 2:11, 14 forklarte Paulus at vi bare kan lære om Gud ved Guds ånd, som er Den hellige ånd. Hva kan vi gjøre for å lære “hva som bor i Gud”?

  • Klapp i hendene mens du sier hver stavelse i setningen “Den hellige ånd lærer oss sannheten”. Be barna klappe i hendene og gjenta setningen. Fortell barna om en opplevelse da Den hellige ånd hjalp deg å vite at noe var sant.

  • Syng en sang om Den hellige ånd sammen, for eksempel “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56). Hjelp barna å finne ord og utsagn i sangen som forklarer hvordan Den hellige ånd taler til oss og hva han lærer oss.

1 Korinter 3:10–11

Jesus Kristus er min grunnvoll.

Barna legger en grunnvoll for sitt vitnesbyrd, og du kan hjelpe dem å bygge en solid grunnvoll på Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Les 1 Korinter 3:11 for barna, og forklar at Jesus Kristus er vår grunnvoll. Vis barna noen bilder av ting vi kan ha et vitnesbyrd om, blant annet et bilde av Jesus Kristus. Hjelp dem å ordne bildene slik at bildet av Jesus er nederst, som en grunnvoll, og de andre bildene “bygger” på et vitnesbyrd om ham.

  • Finn på bevegelser til sangen “En klok mann og en dum mann” (Barnas sangbok,132), og syng sangen sammen med barna. Gi hvert barn en stein hvor det står “Jesus Kristus er min grunnvoll”. La dem ta steinene med seg hjem for å minne dem om det de har lært.

  • Del bilder som viser noen av dine favoritthistorier fra Frelserens liv, og be barna fortelle deg hva som foregår på bildene. La dem dele noen av sine favoritthistorier om Jesus. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus er grunnvollen for din tro.

1 Korinter 6:19

Kroppen min er som et tempel.

Hvordan kan du hjelpe barna å verdsette kroppen sin som en gave fra Gud, og få et større ønske om å ta vare på den?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna bilder av templer (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og les disse ordene fra 1 Korinter 6:19: “Deres legeme er et tempel for Den Hellige Ånd.” Hjelp barna å forstå at vår himmelske Fader ønsker at vi skal holde kroppen ren og hellig som et tempel.

  • Vis et bilde av et barn, og plasser bilder rundt det av ting som er bra for kroppen og ting som er dårlige. Be barna bytte på å finne de gode tingene og fjerne de dårlige.

  • Syng en sang om kroppen, for eksempel “Hode, skulder, kne og tå” (Barnas sangbok, 129), og spør barna hvorfor de er takknemlige for kroppen sin.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Korinter 1:23–25

Å være vis betyr å stole på Guds visdom.

Hvis de ikke allerede har gjort det, vil barna du underviser oppdage at noen underviser om ting som er i strid med Guds visdom. Å studere 1 Korinter 1:23–25 kan hjelpe barna å forstå at vi kan stole på Guds visdom fordi den er større enn vår.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese 1 Korinter 1:23–25 og finne ordene visdom og dårskap. Forklar at mange syntes Paulus’ læresetninger var tåpelige, men Paulus forklarte at sann visdom er å tro på Jesu Kristi evangelium. Hvorfor er det klokt å tro det Gud underviser?

  • Hjelp barna å rollespille hvordan de kan svare dem som syns at Kirkens læresetninger er “dårskap” – for eksempel budet om å tro på Frelseren, holde Visdomsordet eller adlyde tiendeloven. De kan for eksempel vitne om velsignelsene som kommer av å etterleve disse læresetningene.

  • Fortell om en gang andre mente at din tro var tåpelig, eller gi et eksempel fra Skriftene. La barna fortelle om lignende erfaringer. Hvordan kan 1 Korinter 1:25 hjelpe oss å holde oss trofaste når andre kaller våre trosoppfatninger tåpelige?

1 Korinter 2:11–14

Den hellige ånd lærer meg evangeliets sannheter.

Hvordan kan du hjelpe barna å innse at de trenger Den hellige ånd for å forstå “hva som bor i Gud”?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage en liste over hvordan vi lærer om verden – for eksempel ved hjelp av bøker, skole og Internett. Les deretter 1 Korinter 2:11–14 sammen. Hva lærer disse versene oss om hvordan vi kan lære “hva som bor i Gud”?

  • Fortell om en gang da du lærte noe ved Guds ånd. Hjelp barna å bli klar over tilfeller da de har følt Ånden. Hva av det “som bor i Gud” (1 Korinter 2:11) har Ånden hjulpet oss å forstå?

  • Be hvert barn lese ett av disse skriftstedene: 1 Korinter 2:11–14; 1 Nephi 10:17; Moroni 10:3–5 og Lære og pakter 8:2–3. Be barna fortelle hva de har lært av disse skriftstedene om hvordan Den hellige ånd underviser oss. Hvorfor er vi takknemlige for Den hellige ånds gave?

1 Korinter 6:19–20

Jeg bør behandle kroppen min med respekt og holde den hellig.

Å forstå at kroppen er en gave fra vår himmelske Fader, vil hjelpe barna å holde kroppen sin hellig, også når de blir fristet til å gjøre noe annet.

Mulige aktiviteter

  • Ta med en beholder med bilder av et barn og et tempel inni. Be barna lese 1 Korinter 6:19–20 og gjette hva som er i beholderen. La dem åpne den og snakke om hvordan kroppen er som et tempel.

  • Snakk med barna om hvordan vi skulle behandle et tempel. Hvis kroppen er som et tempel, hvordan skulle vi behandle kroppen vår? Å synge eller lese teksten til en sang om templer, for eksempel “Min Gud ga meg et tempel” (Barnas sangbok, 73), kan bidra til å besvare dette spørsmålet. Hvordan kan vi gjøre våre “templer” rene igjen når vi har gjort noe galt?

  • Les “Kroppen din er hellig” sammen (i Til styrke for ungdom [veiledning, 2022], 22–29). Be barna skrive på tavlen rådene de finner om å ta vare på kroppen.

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna dele en sang med familien som de sang i klassen, og hva de lærte av den.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus. En av de viktigste tingene du kan gjøre som lærer, er å vitne om Jesus Kristus. Dette vil hjelpe barna å styrke sitt vitnesbyrd og føle Frelserens kjærlighet til dem.

Skriv ut