Det nye testamente 2023
21.–25. august. 1 Korinter 1–7: “[Vær] fast forenet”


“21.–27. august. 1 Korinter 1–7: ‘[Vær] fast forenet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“21.–27. august. 1 Korinter 1–7”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
antikkens Korint

Corinth, Southern Greece, the Forum and Civic Center [Korint, Sør-Hellas, Forum og kultursenter], maleri av Balage Balogh/www.ArchaeologyIllustrated.com

21.‒27. august

1 Korinter 1–7

“[Vær] fast forenet”

Skriv ned inntrykkene dine mens du leser 1 Korinter 1–7. Disse inntrykkene kan inneholde tilskyndelser om å studere en tanke grundigere, til å dele noe du har lært med andre, eller å gjøre endringer i livet ditt.

Skriv ned inntrykkene du får

I løpet av de månedene Paulus tilbragte i Korint, var det “mange korintere som hørte Ordet, kom til troen og lot seg døpe” (Apostlenes gjerninger 18:8). Så det må ha vært hjerteskjærende for Paulus å høre, bare noen få år senere, at det var “splittelse” og “stridigheter” blant de hellige i Korint og at de i hans fravær begynte å gi akt på “verdens visdom” (1 Korinter 1:10–11, 20). Som svar skrev Paulus brevet vi nå kaller 1 Korinter. Det er fullt av dype læresetninger, og samtidig virket Paulus skuffet over at de hellige ikke var rede til å motta all den læren han ønsket å gi dem. “Jeg, brødre, kunne ikke tale til dere som til åndelige”, uttrykte han med sorg, “men bare som til kjødelige” (1 Korinter 3:1–3). Når vi forbereder oss til å lese Paulus’ ord, kan det være nyttig å undersøke hvor forberedt vi selv er til å motta sannhet – herunder vår villighet til å gi akt på Ånden og arbeide med flid for enhet i familien, med andre hellige og med Gud.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Korinter 1:10–17; 3:1–11

Medlemmene av Kristi kirke arbeider med flid for å være forenet.

Vi kjenner ikke alle detaljene om manglende enhet blant de hellige i Korint, men vi vet om manglende enhet i våre egne forhold. Tenk på et forhold i livet ditt som kunne ha nytte av mer enhet, og se så etter hva Paulus forkynte i 1 Korinter 1:10–17; 3:1–11 om manglende enhet blant de hellige i Korint. Hvilken innsikt kan du få om hvordan du kan utvikle større enhet med andre?

Se også Mosiah 18:21; 4 Nephi 1:15–17; Lære og pakter 38:23–27; 105:1–5; Gospel Topics, “Unity”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

1 Korinter 1:17–312

For å utføre Guds arbeid trenger jeg Guds visdom.

Selv om det er bra – og vi til og med blir oppfordret til – å søke visdom der vi kan finne den (se 2 Nephi 9:29; Lære og pakter 88:118), ga Paulus noen sterke advarsler mot mangelfull menneskelig visdom, som han kalte “verdens visdom”. Mens du leser 1 Korinter 1:17–25, kan du grunne på hva dette uttrykket kan bety. Hva tror du Paulus mente med “Guds visdom”? Hvorfor trenger vi Guds visdom for å utføre Guds arbeid?

I din innsats for å utføre dine ansvarsoppgaver for å bidra til Guds arbeid, har du noen gang opplevd den “frykt og beven” som Paulus følte da han underviste de hellige i Korint? (1 Korinter 2:3). Hva finner du i 1 Korinter 2:1–5 som gir deg mot? Overvei hvordan du kan vise at du stoler mer på “Guds kraft” enn på “menneskelig visdom”.

Se også Lære og pakter 1:17–28.

1 Korinter 2:9–16

Jeg trenger Den hellige ånd for å forstå det som er av Gud.

Hvis du ønsket å lære mer om noe sånt som bilmekanikk eller middelalderarkitektur, hvordan ville du gjøre det? Hva sier 1 Korinter 2:9–16 om hvordan det å lære “hva som bor i Gud”, er forskjellig fra å lære “hva som bor i et menneske”? Hvorfor må vi ha Den hellige ånd for å forstå det som er av Gud? Hva føler du at du bør gjøre for å forstå åndelige ting mer fullstendig etter å ha lest disse versene? Hvordan kan Paulus’ ord hjelpe noen som strever med sitt vitnesbyrd?

1 Korinter 6:13‒20

Kroppen min er hellig.

De fleste innbyggerne i Korint mente at seksuell umoral var akseptabelt og at kroppen deres først og fremst var skapt for nytelse. Med andre ord var ikke Korint så forskjellig fra verden i dag. Hva forkynte Paulus i 1 Korinter 6:13–20 som kan hjelpe deg å forklare for andre hvorfor du ønsker å leve i kyskhet?

I likhet med Paulus oppfordret søster Wendy W. Nelson de hellige til å være kyske. Se hennes budskap “Kjærlighet og ekteskap” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2017, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org). Hvilke velsignelser kommer ifølge søster Nelson ved å etterleve Herrens normer for kjærlighet og intimitet?

1 Korinter 7:29–33

Forkynte Paulus at det er bedre å være ugift enn gift?

Flere vers i 1 Korinter 7 synes å antyde at selv om ekteskap er akseptabelt, er det å forbli enslig og holde seg fullstendig borte fra seksuell omgang å foretrekke. Joseph Smiths oversettelse, 1 Korinter 7:29–33 (se Veiledning til Skriftene) hjelper oss imidlertid å forstå at Paulus refererte til dem som var kalt på heltidsmisjon, idet de bedre kunne tjene Gud dersom de forble enslige under sin misjon. Herren har sagt gjennom sine tjenere, blant dem Paulus, at ekteskap er en del av hans evige plan og nødvendig for opphøyelse (se 1 Korinter 11:11; Lære og pakter 131:1–4).

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Korinter 1:10–17; 3:1–11Mens familiemedlemmene leser disse versene, kan du be dem finne innsikt som kan hjelpe dem å bli mer forenet.

1 Korinter 3:1–2.Kanskje dere kan lese disse versene mens dere spiser melk og kjøtt. Dere kan sammenligne hvordan spedbarn vokser og blir voksne, med hvordan vi vokser åndelig.

1 Korinter 3:4–9.Paulus sammenlignet sin misjonærinnsats med å plante frø. Hva lærer sammenligningen hans oss om å dele evangeliet med andre?

1 Korinter 6:19–20.Å sammenligne kroppen med et tempel, slik Paulus gjorde, kan være en effektiv måte å undervise om kroppens hellighet på. Kanskje du kan vise bilder av templer, for eksempel de som følger med denne oversikten. Hvorfor er templer hellige? Hvordan ligner kroppen vår på et tempel? Hva kan vi gjøre for å behandle kroppen som et tempel? (Se også spesialutgaven av Liahona for august 2020 om seksualitet.)

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Min Gud ga meg et tempel”, Barnas sangbok, 73.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Vær tålmodig med deg selv. Paulus sa at melk kommer før kjøtt når vi lærer evangeliet (se 1 Korinter 3:1–2). Hvis du synes at noen læresetninger er vanskelige å forstå nå, må du være tålmodig. Stol på at svarene vil komme når du har tro og studerer flittig.

Bilde
fire templer

Paulus sammenlignet kroppen med tempelets hellighet. Med klokken øverst fra venstre: Tijuana Mexico tempel, Taipei Taiwan tempel, Tegucigalpa Honduras tempel, Houston Texas tempel.

Skriv ut