Det nye testamente 2023
28. august–3. september. 1 Korinter 8–13: “Dere er Kristi legeme”


“28. august–3. september. 1 Korinter 8–13: ‘Dere er Kristi legeme’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“28. august–3. september. 1 Korinter 8–13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
nadverdsmøte

28. august‒3. september

1 Korinter 8–13

“Dere er Kristi legeme”

Når du med bønnens hjelp leser 1 Korinter 8–13, kan Den hellige ånd tale til deg på stillferdige måter (se 1 Kongebok 19:11–12). Å skrive ned disse inntrykkene vil hjelpe deg å huske følelsene og tankene du hadde mens du studerte.

Skriv ned inntrykkene du får

På Paulus’ tid var Korint et velstående handelssenter med innbyggere fra hele Romerriket. Med så mange forskjellige religioner og kulturer i byen, strevde Kirkens medlemmer i Korint med å være forenet, så Paulus forsøkte å hjelpe dem å finne enhet i sin tro på Kristus. Denne enheten skulle være mer enn bare fredelig sameksistens. Paulus ba dem ikke bare om å tolerere hverandres forskjeller. Isteden sa han at når du blir medlem av Jesu Kristi Kirke, blir du “døpt til å være ett legeme”, og at det er behov for hver del av legemet (1 Korinter 12:13). Når et medlem går tapt, er det som å miste en kroppsdel, og kroppen blir svakere som følge av dette. Når ett medlem lider, burde vi alle føle lidelsen og gjøre vår del for å lindre den. I denne slags enhet blir ikke forskjeller bare anerkjent, men verdsatt, for uten medlemmer med forskjellige gaver og evner, ville kroppen være begrenset. Så enten du føler det som om du alltid har hørt hjemme i Kirken eller lurer på om du virkelig hører til der, er Paulus’ budskap til deg at enhet ikke er likhet. Du trenger andre hellige, og andre hellige trenger deg.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Korinter 10:1–13

Gud gjør det mulig for oss å overvinne fristelser.

Åndelige opplevelser, selv om de er mirakuløse, fritar oss ikke for fristelser som “mennesker … kan tåle” (1 Korinter 10:13). Det kan være én grunn til at Paulus skrev om hvordan israelittene på Mose tid strevde med fristelser, selv om de var vitne til mektige mirakler (se 2 Mosebok 13:21; 14:13–31). Når du leser 1 Korinter 10:1–13, hvilke advarsler i israelittenes opplevelse synes relevante for deg? Hva slags “utgang” fra fristelser har vår himmelske Fader gitt deg? (se også Alma 13:27–30; 3 Nephi 18:18–19).

1 Korinter 10:16–17; 11:16–30

Nadverden forener oss som medlemmer av Kristi kirke.

Selv om nadverden innebærer en personlig forpliktelse mellom deg og Herren, er det også en opplevelse du deler med andre. Vi tar nesten alltid del i nadverden sammen, som en gruppe hellige. Les det Paulus underviste om nadverden, og tenk på hvordan denne hellige ordinansen kan hjelpe “mange” å bli “ett” i Kristus (1 Korinter 10:17). Hvordan hjelper det å ta del i nadverden deg å føle deg nærmere Kristus og andre troende? Hvordan påvirker disse versene dine følelser for nadverden og hvordan du forbereder deg til den?

1 Korinter 11:11

I Guds plan trenger menn og kvinner hverandre.

I 1 Korinter 11:4–15 henviste Paulus til kulturelle skikker som vi ikke følger i dag. Men Paulus forkynte også en viktig sannhet som gjelder for evig, som finnes i vers 11. Hva tror du dette verset betyr, og hvorfor er det viktig? Eldste David A. Bednar sa: “Mannen og kvinnen er ment å lære av, styrke, velsigne og utfylle hverandre” (“Vi tror at vi må være kyske”, Liahona, mai 2013, 42). Hvordan skulle denne sannheten påvirke et ekteskap? Hvordan skulle den påvirke hvordan vi utfører tjeneste i Kirken?

Se også Jean B. Bingham, “Forenet i gjennomføringen av Guds verk”, Liahona, mai 2020, 60–63.

1 Korinter 12–13

Åndelige gaver blir gitt til nytte for alle vår himmelske Faders barn.

Listen over åndelige gaver i 1 Korinter 12–13 er ikke uttømmende. Men det er en god start når du skal finne frem til og grunne på de åndelige gavene vår himmelske Fader har gitt deg. Artikkelen “Spiritual Gifts” i Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe deg å forstå disse gavene bedre. Når du leser Paulus’ liste over gaver, kan du legge til noen du har lagt merke til i andre, i deg selv eller i personer i Skriftene. Hvis du har en patriarkalsk velsignelse, nevner den kanskje noen av dine åndelige gaver. Hvordan hjelper disse gavene deg å velsigne andre? Overvei hvordan du oppriktig kan søke “de beste nådegaver” (1 Korinter 12:31).

Se også 1 Korinter 14; Moroni 10:8–21, 30; Lære og pakter 46:8–26; Trosartiklene 1:7.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Korinter 9:24–27.Siden Paulus sammenlignet etterlevelse av evangeliet med å løpe et kappløp, kan dere ha et familiekappløp for å illustrere poenget hans. Gi en krone som belønning til alle som fullfører kappløpet, og drøft hvordan alle som flittig følger Jesus Kristus i dette livet, vil vinne en “uforgjengelig” premie (1 Korinter 9:25; se også 2 Timoteus 4:7–8). Hva gjør en løper for å forberede seg til et løp? Hva kan vi gjøre for å forberede oss til å vende tilbake til vår himmelske Fader?

Bilde
løpere på en bane

Paulus sammenlignet etterlevelse av evangeliet med å løpe et kappløp.

1 Korinter 12:1–11.Når dere har lest disse versene sammen, kan du vurdere å gi alle et ark med navnet på et annet familiemedlem øverst. Be alle om å skrive opp de åndelige gavene de ser at denne personen har. Dere kan deretter sende arkene rundt i en sirkel helt til alle har fått mulighet til å skrive om hvert familiemedlems gaver.

1 Korinter 12:3.Hvorfor er Den hellige ånd nødvendig for å få et vitnesbyrd om Jesus Kristus? Hva kan vi gjøre for å innby Den hellige ånd til å styrke vårt vitnesbyrd om ham?

1 Korinter 12:12–27.Paulus’ analogi om kroppen kan være en minneverdig måte å drøfte enheten i familien på. Familiemedlemmer kan for eksempel prøve å tegne en kropp som bare består av øyne og ører (se vers 17). Hva sier disse versene oss om hvordan vi skulle behandle hverandre som familiemedlemmer?

1 Korinter 13:4–8.Paulus’ definisjon av nestekjærlighet kan være et inspirerende motto for familien. Du kan gi hvert familiemedlem i oppdrag å studere et utsagn i vers 4–8 og lære resten av familien hva det vil si å bruke definisjoner, eksempler og personlige erfaringer. Hvordan er Frelseren et eksempel på disse egenskapene? Dere kan også lage plakater sammen om hvert av disse utsagnene og henge dem opp rundt om i huset. Vær kreative!

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Her fins kjærlighet”, Barnas sangbok, 102–103.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vis et skriftsted. Ha et vers som du synes er meningsfylt, på et sted der familiemedlemmene kan se det ofte. Be andre familiemedlemmer etter tur velge et skriftsted som skal vises.

Bilde
nadverdsmøte

“Brødet som vi bryter, er det ikke samfunn med Kristi legeme? Fordi det er ett brød, er vi ett legeme enda vi er mange” (1 Korinter 10:16–17).

Skriv ut