Det nye testamente 2023
4.–10. september. 1 Korinter 14–16: “Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud”


“4.–10. september. 1 Korinter 14–16: ‘Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“4.–10. september: 1 Korinter 14–16”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
døpefont i et tempel

4.‒10. september

1 Korinter 14–16

“Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud”

Skriv ned inntrykkene du får mens du leser 1 Korinter 14–16. Be angående det Ånden har lært deg, og spør vår himmelske Fader om det er mer han ønsker at du skal lære.

Skriv ned inntrykkene du får

Fordi Kirken og dens læresetninger var relativt nye i Korint, er det forståelig at de hellige i Korint opplevde forvirring. Paulus hadde tidligere undervist dem om evangeliets grunnleggende sannhet: “At Kristus døde for våre synder … og at han ble begravet, og at han ble reist opp på den tredje dagen” (1 Korinter 15:3–4). Men noen medlemmer begynte snart å undervise at “det ikke er noen oppstandelse fra de døde” (1 Korinter 15:12). Paulus bønnfalt dem om å “[holde] fast ved” de sannheter de hadde lært (1 Korinter 15:2). Når vi møter motstridende meninger om evangeliets sannheter, er det godt å huske at “Gud er ikke uordens Gud, med freds Gud” (1 Korinter 14:33). Å lytte til Herrens utnevnte tjenere og holde fast ved de enkle sannhetene de underviser oss om gjentatte ganger, kan hjelpe oss å “stå faste i troen” (1 Korinter 16:13).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Korinter 14

Jeg kan søke profetiens gave.

Hva er profetiens gave? Er det evnen til å forutsi fremtiden? Er den bare for profeter? Eller kan hvem som helst motta denne gaven?

Grunn på disse spørsmålene mens du studerer 1 Korinter 14:3, 31, 39–40. Du kan også lese Åpenbaringen 19:10 og “Profeti, profetere” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan vil du definere profetiens gave basert på det du lærer? Hva kan Paulus ha ment da han oppfordret korinterne til å “søk[e] med iver å tale profetisk”? (1 Korinter 14:39). Hvordan kan du ta imot denne oppfordringen?

Se også Joel 2:28–29; Alma 17:3; Lære og pakter 11:23–28.

1 Korinter 14:34–35

Hvordan gjelder uttalelsen om kvinner i disse versene i dag?

På Paulus’ tid var det andre forventninger til hvordan kvinner skulle delta i samfunnet, også på Kirkens møter. Uansett hva læresetningene i 1 Korinter 14:34–35 betydde på Paulus’ tid, skulle de ikke forstås slik at kvinner ikke kan tale og lede i Kirken i dag. President Russell M. Nelson sa til Kirkens kvinner i dag: “Vi … trenger deres styrke, deres omvendelse, deres overbevisning, deres evne til å lede, deres visdom og deres røst. Guds rike er ikke og kan ikke være komplett uten kvinner som inngår hellige pakter og deretter holder dem, og kvinner som kan tale med Guds kraft og myndighet! (“En oppfordring til mine søstre”, Liahona, nov. 2015, 96).

1 Korinter 15:1–34, 53–58

Jesus Kristus seiret over døden.

Jesu Kristi oppstandelse er så grunnleggende for kristendommen at man kan si at uten den er det ingen kristendom – for å bruke Paulus’ ord: “Da er vår forkynnelse intet, og den tro dere har, er intet” (1 Korinter 15:14). Likevel forkynte noen av de hellige i Korint at det ikke ville være “noen oppstandelse fra de døde” (1 Korinter 15:12). Mens du leser Paulus’ svar i 1 Korinter 15, kan du ta deg tid til å grunne på hvordan livet ditt ville være annerledes hvis du ikke trodde på oppstandelsen (se 2 Nephi 9:6–19; Alma 40:19–23; Lære og pakter 93:33–34). Hva betyr utsagnet “er ikke Kristus oppstått, da har dere en unyttig tro” for deg? (vers 17).

Det er også verdt å merke seg at Paulus omtalte dåp for de døde som et bevis på at oppstandelsen virkelig fant sted (se 1 Korinter 15:29). Hvordan har tempelarbeid og slektshistorie styrket din tro på læren om oppstandelsen?

Se også Lære og pakter 138:11–37.

1 Korinter 15:35–54

Oppstandne legemer er annerledes enn dødelige legemer.

Har du noen gang lurt på hvordan et oppstandent legeme er? Ifølge 1 Korinter 15:35 lurte noen av korinterne på det samme. Les Paulus’ svar i vers 36–54, og merk deg ord og uttrykk som beskriver forskjellene mellom dødelige legemer og oppstandne legemer. Når du gjør det, kan du gjerne sammenligne vers 40–42 med Lære og pakter 76:50–112. Hva tilføyer denne åpenbaringen til profeten Joseph Smith din forståelse? (se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Korinter 15:40 [i Veiledning til Skriftene]). Hvorfor er disse sannhetene verdifulle for deg?

Se også Lukas 24:39; Alma 11:43–45; Lære og pakter 88:14–33.

Bilde
soloppgang

“Én glans har solen” (1 Korinter 15:41).

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Korinter 15:29.Av vers 29 lærer vi at datidens kristne deltok i dåp for de døde, akkurat slik vi gjør i dag. Hvordan kan vi forklare for andre hvorfor vi blir døpt for våre forfedre? (se “What Are Baptisms for the Dead?” [Hva er dåp for de døde?], [video], ChurchofJesusChrist.org). Hva gjør vi som familie for å sørge for tempelordinanser for våre avdøde forfedre som trenger dem? Du kan finne flere ressurser om dette emnet i artikkelen “Baptisms for the Dead” (topics.ChurchofJesusChrist.org og på FamilySearch.org.

1 Korinter 15:35–54.Hvilke gjenstander eller bilder kan du vise for å hjelpe familien å forstå noen av uttrykkene Paulus brukte for å beskrive hvordan dødelige legemer er forskjellige fra oppstandne legemer? For å vise forskjellen på forgjengelig og uforgjengelig (se vers 52–54) kan du for eksempel vise metall som har rustet og metall som ikke ruster. Du kan også sammenligne noe svakt med noe sterkt (se vers 43).

1 Korinter 15:55–57.En drøfting om disse versene kan være spesielt meningsfylt hvis familien kjenner noen som har gått bort. Familiemedlemmer kan bære vitnesbyrd om hvordan Jesus Kristus tar bort “dødens brodd” (vers 56).

1 Korinter 16:13.For å hjelpe familiemedlemmene å forholde seg til dette verset kan du tegne en sirkel på bakken og be et familiemedlem “stå fast” inni den med øynene lukket. Så kan andre prøve å dytte eller trekke ham eller henne ut av sirkelen. Hvilken forskjell gjør det når personen i sirkelen har øynene åpne og kan “våke”? Hva kan vi gjøre for å “stå sterkt” når vi blir fristet til å ta dårlige valg? (se også “Stay in the Boat and Hold On!” [Hold deg i båten, og hold fast!], [video], ChurchofJesusChrist.org).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Jesus Kristus er oppstanden”, Salmer, nr. 115.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter mønstre. I Skriftene finner vi mønstre som viser hvordan Herren utfører sitt verk. Hvilke mønstre finner du i 1 Korinter 14 som hjelper oss å forstå hvordan vi kan bygge hverandre opp?

Bilde
Kristus viser seg for Maria ved graven i hagen

Why Weepest Thou [Hvorfor gråter du?], © Simon Dewey 2021. Brukes med tillatelse fra Altus Fine Art/www.altusfineart.com

Skriv ut