Det nye testamente 2023
18.–24. september. 2 Korinter 8–13: “Gud elsker en glad giver”


“18.–24. september. 2 Korinter 8–13: ‘Gud elsker en glad giver’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“18.–24. september: 2 Korinter 8–13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus snakker med små barn

18.‒24. september

2 Korinter 8–13

“Gud elsker en glad giver”

Å skrive ned åndelige inntrykk vil hjelpe deg å huske det du lærer mens du studerer Skriftene. Du kan skrive i en studiedagbok, gjøre notater i margen i Skriftene, legge til notater i Evangeliebibliotek-appen eller gjøre lydopptak av tankene dine.

Skriv ned inntrykkene du får

Hva ville du gjøre hvis du fikk høre at det var en forsamling hellige i et annet område som strevde med fattigdom? Dette var situasjonen Paulus beskrev for de hellige i Korint i 2 Korinter 8–9. Han håpet å overtale de hellige i Korint til å gi noe av sin velstand til hellige i nød. Men i tillegg til en anmodning om bidrag inneholder Paulus’ ord også dype sannheter om å gi: “Enhver må gi slik som han setter seg fore i sitt hjerte, ikke med ulyst eller av tvang. For Gud elsker en glad giver” (2 Korinter 9:7). I vår tid er det fortsatt hellige over hele verden som har behov for hjelp. Noen ganger er det viktigste vi kan gjøre for dem, å faste og gi fasteoffer. I andre tilfeller kan vårt bidrag være mer direkte og personlig. Uansett hvilke ofre vi gjør, er det verdt å granske våre motiver for å gi. Er våre ofre uttrykk for kjærlighet? Det er tross alt kjærlighet som gjør en giver glad.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Korinter 8:1–15; 9:5–15

Jeg kan med glede dele det jeg har for å velsigne de fattige og trengende.

Det er så mange mennesker i nød over hele verden. Hvordan kan vi utgjøre en forskjell? Eldste Jeffrey R. Holland ga dette rådet: “Rike eller fattige, skulle vi ‘gjøre det vi kan’ når andre er i nød [se Markus 14:6, 8] … [Gud] vil hjelpe og veilede dere i barmhjertige tjenestegjerninger hvis dere samvittighetsfullt ønsker det og ber og prøver å holde et bud som han har gitt oss om og om igjen” (“Er vi ikke alle tiggere?”, Liahona, nov. 2014, 41).

Les 2 Korinter 8:1–15; 9:6–15, og legg merke til prinsippene Paulus underviste om angående omsorg for de fattige og trengende. Hva inspirerer deg ved Paulus’ råd? Du kan gjerne be om veiledning med hensyn til hva du kan gjøre for å være til velsignelse for noen som er i nød. Vær nøye med å skrive ned inntrykk du får, og handle ifølge dem.

Se også Mosiah 4:16–27; Alma 34:27–29; Russell M. Nelson, “Det andre store budet”, Liahona, nov. 2019, 96–100; Henry B. Eyring, “Er ikke dette den faste jeg finner behag i?”, Liahona, mai 2015, 22–25.

2 Korinter 11:1–6, 13–15; 13:5–9

“Ransak dere selv om dere er i troen!”

I dag, som på Paulus’ tid, er det noen som ønsker å lede oss bort “fra den enkle og rene troskap mot Kristus” (2 Korinter 11:3). Derfor er det avgjørende å gjøre det Paulus foreslo: “Ransak dere selv om dere er i troen” (2 Korinter 13:5). Du kan starte denne prosessen ved å tenke på hva det vil si å være i troen. Hvordan vet du om du er i troen? Se etter muligheter du har til selvransakelse.

Som en del av selvransakelsen kan du også grunne på uttrykket “den enkle og rene troskap mot Kristus” (2 Korinter 11:3). Hvordan har du funnet enkel og ren troskap mot Kristus og hans evangelium? Hvordan kan ditt sinn “bli fordervet og vendt bort fra [denne] enkle og rene troskap”? Hvilke nyttige råd finner du i 2 Korinter 11:1–6, 13–15?

Overvei også dette rådet fra president Dieter F. Uchtdorf: “Hvis dere noensinne tror at evangeliet ikke virker så godt for dere, vil jeg be dere om å ta ett trinn tilbake, se på livet fra et høyere nivå og forenkle deres tilnærming til disippelskap. Fokuser på evangeliets grunnleggende læresetninger, prinsipper og anvendelse. Jeg lover at Gud vil veilede og velsigne dere på deres vei til et givende liv, og evangeliet vil definitivt virke bedre for dere” (“Det virker helt fantastisk!”, Liahona, nov. 2015, 22).

2 Korinter 12:5–10

Frelserens nåde er nok til å hjelpe meg å finne styrke i min svakhet.

Vi vet ikke hva Paulus’ “torn i kjødet” var, men vi har alle våre egne torner som vi skulle ønske Gud ville fjerne fra vårt liv. Tenk på dine torner mens du leser 2 Korinter 12:5–10, og grunn på hva du lærer om Jesus Kristus i disse versene. Hva forkynte Paulus i disse versene om prøvelser og svakhet? Hva vil det si for deg at Guds “nåde er nok” for deg?

Se også Mosiah 23:21–24; 24:10–15; Ether 12:27; Moroni 10:32–33.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Korinter 8–9.Hva finner vi i disse kapitlene som inspirerer oss til å rekke ut en hånd til de fattige og andre i nød? Dette kan være en fin anledning for familien til å planlegge en tjenestegjerning for noen som trenger det.

2 Korinter 9:6–7.Kjenner familien noen som kan beskrives som “en glad giver”? Hvordan kan vi gjøre vår tjeneste for andre mer gledesfylt? Yngre familiemedlemmer kan lage skilt der det står “Jeg er en glad giver”. Du kan gi skiltene til familiemedlemmer når du ser dem tjene hverandre med glede.

2 Korinter 10:3–7.Hvordan kan du lære familien om vår “strid” mot ondskap? Vil familien ha glede av å bygge en vegg eller en festning med stoler og tepper? Dette kan lede til en samtale om hvordan vi kan avvise ting som fører oss bort fra Gud og “tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus”. Hva er de åndelige “våpnene” vi bruker til å styre våre tanker? (se Efeserne 6:11–18).

2 Korinter 11:3.Hva kan familien gjøre for å fokusere mer på “den enkle og rene troskap mot Kristus”?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “‘Gi’, sa den lille bekk”, Barnas sangbok, 116.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Skriv ned inntrykk. Eldste Richard G. Scott sa: “Kunnskap som er omhyggelig nedtegnet, er kunnskap som er tilgjengelig i nødens stund … [Å skrive ned åndelig veiledning] øker sannsynligheten for å motta ytterligere lys” (“Skaff deg åndelig kunnskap”, Lys over Norge, jan. 1994, 88; se også Undervisning på Frelserens måte, 12, 30).

Bilde
unge mennesker som hjelper til med et tjenesteprosjekt

“Enhver må gi slik som han setter seg fore i sitt hjerte, ikke med ulyst eller av tvang. For Gud elsker en glad giver” (2 Korinter 9:7).

Skriv ut