Det nye testamente 2023
11.–17. september. 2 Korinter 1–7: “La dere forlike med Gud”


“11.–17. september. 2 Korinter 1–7: ‘La dere forlike med Gud’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“11.–17. september: 2 Korinter 1–7”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus Kristus

11.‒17. september

2 Korinter 1–7

“La dere forlike med Gud”

Når du studerer Paulus’ brev til korinterne, kan du skrive ned noen av evangeliets prinsipper du finner, og grunne på hvordan du kan anvende dem i ditt liv.

Skriv ned inntrykkene du får

Noen ganger innebærer det å være en leder i Kirken at en må si noe som er vanskelig. Dette gjaldt på Paulus’ tid, akkurat som i dag. Et tidligere brev fra Paulus til korinterne hadde tydeligvis inneholdt tilrettevisning og forårsaket sårede følelser. I brevet som ble 2 Korinter, prøvde han å forklare hva som hadde forårsaket hans strenge ord: “Det var med stor nød og hjerteangst jeg skrev til dere under mange tårer. Det var ikke for å gjøre dere bedrøvet, men for at dere skulle få kjenne hvor stor kjærlighet jeg har til dere” (2 Korinter 2:4). Når du får irettesettelse av en leder, hjelper det absolutt å vite at den er inspirert av Kristus-lignende kjærlighet. Og selv i tilfeller da det ikke er slik, er det lettere å reagere passende på fornærmelser dersom vi er villige til å se andre med den slags kjærlighet som Paulus følte. Som eldste Jeffrey R. Holland sa: “Vær tålmodige med menneskelig skrøpelighet – deres egen så vel som deres som tjener sammen med dere i en kirke ledet av frivillige, jordiske menn og kvinner. Bortsett fra hans eneste fullkomne, enbårne Sønn, er ufullkomne mennesker alt Gud alltid har hatt å arbeide med” (“Herre, jeg tror”, Liahona, mai 2013, 94).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Korinter 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7

Mine prøvelser kan være til velsignelse.

Med tanke på alt Paulus opplevde i løpet av sitt liv, er det ikke overraskende at han skrev mye om formålene med og velsignelsene ved trengsler. Mens du leser 2 Korinter 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7, kan du tenke på hvordan dine prøvelser kan være til velsignelse. Du kan for eksempel grunne på hvordan Gud har “trøstet [deg] i all [din] trengsel” og hvordan du til gjengjeld kan “trøste dem som er i all slags trengsel” (2 Korinter 1:4). Eller du kan fokusere på hvordan Jesus Kristus har “latt lyset skinne” i ditt hjerte, også når du var “trengt” og “rådvill” (2 Korinter 4:6, 8).

Se også Mosiah 24:13–17; Henry B. Eyring, “Prøvet, vist seg verdig og polert”, Liahona, nov. 2020, 96–99; Gospel Topics, “Adversity”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Korinter 2:5–11

Tilgivelse er en velsignelse jeg både kan gi og motta.

Vi vet ikke mye om mannen Paulus omtalte i 2 Korinter 2:5–11 – bare at han hadde syndet (se vers 5–6) og at Paulus ønsket at de hellige skulle tilgi ham (se vers 7–8). Hvorfor unnlater vi noen ganger å “vise [vår] kjærlighet” til en av våre nærmeste som har fornærmet oss? (vers 8). Hvordan skader det både andre og oss selv å nekte tilgivelse? (se vers 7, 10–11). Hvordan kan det å nekte tilgivelse føre til at vi blir “overlistet av Satan”? (vers 11).

Se også Lære og pakter 64:9–11.

2 Korinter 5:14–21

På grunn av Jesu Kristi forsoning kan jeg bli forlikt med Gud.

Paulus visste like godt som noen hvordan det var å bli “en ny skapning” (2 Korinter 5:17). Han gikk fra å være en som forfulgte de kristne til å bli en fryktløs forsvarer av Kristus. Når du leser 2 Korinter 5:14–21, kan du tenke på spørsmål som disse: Hva vil det si å forlike seg? Hva vil det si å bli forlikt med Gud? Grunn på hva som kan skille deg fra Gud. Hva må du gjøre for å bli mer fullstendig forlikt med ham? Hvordan gjør Frelseren dette mulig?

Du kan også grunne på hva det vil si å være “sendebud i Kristi sted” i “forlikelsens tjeneste” (vers 18, 20). Hvilken innsikt får du av eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Forlikelsens tjeneste”? (Liahona, nov. 2018, 77–79).

Se også 2 Nephi 10:23–25.

2 Korinter 7:8–11

Bedrøvelse etter Guds sinn fører til omvendelse.

Vi tenker vanligvis ikke på sorg som noe godt, men Paulus talte om “bedrøvelsen etter Guds sinn” (2 Korinter 7:10) som en viktig del av omvendelsen. Overvei hva du lærer om bedrøvelse etter Guds sinn av følgende: 2 Korinter 7:8–11; Alma 36:16–21; Mormon 2:11–15 og søster Michelle D. Craigs budskap “Guddommelig utilfredshet” (Liahona, nov. 2018, 52–55). Når har du følt bedrøvelse etter Guds sinn, og hvilken virkning hadde det i ditt liv?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Korinter 3:1–3.Har medlemmer av din familie noen gang bedt noen om å skrive et anbefalingsbrev for dem, for eksempel til en jobb- eller skolesøknad? Be dem snakke om denne opplevelsen. Paulus sa at de helliges liv var som anbefalingsbrev til Jesu Kristi evangelium, “ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd.” Mens dere leser 2 Korinter 3:1–3 sammen, kan dere snakke om hvordan vårt eksempel er som brev som kan bli “kjent og lest av alle mennesker”, og vise evangeliets sannhet og verdi. Kanskje hvert familiemedlem kan skrive et brev der de forklarer hvordan et annet familiemedlem har vært et godt eksempel på en Jesu Kristi disippel. De kan lese brevene sine for familien og gi dem til familiemedlemmet de skrev om. Hvorfor er det viktig å forstå at vårt liv er “Kristi brev”?

2 Korinter 5:6–7.Hva betyr det å “[vandre] i tro, [og] ikke i beskuelse”? Hva gjør vi for å vise at vi tror på Frelseren selv om vi ikke kan se ham?

2 Korinter 5:17.Kan familien komme på eller finne eksempler i naturen på ting som gjennomgår bemerkelsesverdige forvandlinger og blir nye skapninger? (se bildet på slutten av denne oversikten). Hvordan kan Jesu Kristi evangelium forandre oss?

2 Korinter 6:1–10.Hva sier 2 Korinter 6:1–10 om hva det vil si å være “Guds tjenere”? (vers 4). Hvilke egenskaper har en Guds tjener?

2 Korinter 6:14–18.Hvordan kan vi følge Paulus’ råd: “Gå derfor ut fra [de urettferdige] og skill dere fra dem”, samtidig som vi har kjærlighet til menneskene rundt oss?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hjelp meg, o Fader”, Barnas sangbok, 52.

Vi kan forbedre vår undervisning

Konkretisering. Noen begreper i evangeliet, for eksempel forsoningen, kan være vanskelige å forstå. Vurder å bruke bilder eller gjenstander som kan hjelpe familien å forstå prinsippene dere finner i Skriftene.

Bilde
larve, kokong og sommerfugl

Når vi blir omvendt til Kristi evangelium, er vår forvandling så dyptgripende at Paulus beskrev det som å bli en “ny skapning” (2 Korinter 5:17).

Skriv ut