Det nye testamente 2023
7.‒13. august. Romerne 1–6: “Guds kraft til frelse”


“7.‒13. august. Romerne 1–6: ‘Guds kraft til frelse’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“7.‒13. august. Romerne 1–6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Paulus skriver brev

7.‒13. august

Romerne 1–6

“Guds kraft til frelse”

Å skrive ned tilskyndelser vil hjelpe deg å huske hva Ånden underviser deg om. Vurder også å skrive ned hva du føler med hensyn til disse tilskyndelsene.

Skriv ned inntrykkene du får

Da Paulus skrev brevet til de romerske medlemmene av Kirken, som var en sammensatt gruppe av jøder og hedninger, hadde Jesu Kristi Kirke vokst og var langt større enn en liten gruppe troende fra Galilea. Omtrent 20 år etter Frelserens oppstandelse var det kristne forsamlinger nesten overalt hvor apostlene med rimelighet kunne reise – herunder Roma, hovedstaden i et mektig imperium. Men sammenlignet med det enorme romerriket var Kirken liten og ofte gjenstand for forfølgelse. Under slike forhold kunne nok noen skamme seg “ved evangeliet” – men naturligvis ikke Paulus. Han visste og vitnet om at ekte kraft, “Guds kraft til frelse”, finnes i Jesu Kristi evangelium (Romerne 1:16).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hva er brevene, og hvordan er de organisert?

Brevene er budskap skrevet av Kirkens ledere til de hellige på forskjellige steder i verden. Apostelen Paulus skrev de fleste brevene i Det nye testamente – fra Romerne til Hebreerne. Brevene hans er organisert etter lengde, med unntak av Hebreerne (se Veiledning til Skriftene, “Paulus’ brev”). Selv om Romerne er det første brevet i Det nye testamente, ble det faktisk skrevet nær slutten av Paulus’ misjonsreiser.

Romerne 1–6

“Den rettferdige av tro, skal leve.”

Følgende definisjoner kan hjelpe deg å forstå Brevet til romerne bedre:

Loven.Når Paulus skrev om “loven”, mente han Moseloven. Ordet “gjerninger” i Paulus’ skrifter viste til ytre handlinger forbundet med Moseloven. Overvei hvordan Moseloven og gjerningene som kreves ifølge den, er forskjellige fra “troens lov” som er beskrevet i Romerne 3:23–31.

Omskjæring, uomskåret.I fordums tid var omskjæring et tegn eller et symbol på pakten Gud inngikk med Abraham. Paulus brukte ordet “omskjæring” om jøder (paktens folk) og “uomskåret” om hedninger. Grunn på hva Romerne 2:25–29 lærer oss om hva det egentlig vil si å være Guds paktsfolk. Legg merke til at omskjæring ikke lenger er et tegn på Guds pakt med hans folk (se Apostlenes gjerninger 15:23–29).

Rettferdiggjørelse, rettferdiggjøre, rettferdiggjort.Disse ordene viser til forlatelse eller tilgivelse for synd. Når vi blir rettferdiggjort, blir vi tilgitt, erklært skyldfrie og fritatt for evig straff for våre synder. Når du ser disse ordene, kan du legge merke til hva Paulus sa om hva som gjør rettferdiggjørelse mulig (se også Veiledning til Skriftene, “Rettferdiggjørelse, rettferdiggjøre”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; D. Todd Christofferson, “Justification and Sanctification”, Ensign, juni 2001, 18–25). I Romerne kan ord som “rettferdig” og “rettferdighet” betraktes som synonymer for “rett” og “rettferdiggjørelse”.

Nåde.Nåde er “guddommelig hjelp eller styrke [som] gis gjennom Guds barmhjertighet og kjærlighet.” Ved nåde vil alle mennesker stå opp fra de døde og motta udødelighet. I tillegg er nåde “en styrkende kraft som lar menn og kvinner gjøre krav på evig liv og opphøyelse når de har gjort det beste de kan.” Vi oppnår ikke nåde ved vår innsats, men det er nåde som gir oss “styrke og hjelp til å gjøre gode gjerninger som [vi] ellers ikke ville være i stand til å gjennomføre” (Bible Dictionary, “Grace”; se også 2 Nephi 25:23; Dieter F. Uchtdorf, “Nådens gave”, Liahona, mai 2015, 107–10; Brad Wilcox, “Hans nåde er tilstrekkelig”, Liahona, sep. 2013, 43–45). Mens du leser Romerne, kan du skrive ned det du lærer om Frelserens nåde.

Romerne 2:17–29

Mine handlinger skulle gjenspeile og øke min omvendelse.

Noen av de jødiske kristne i Roma trodde tilsynelatende fremdeles at Moselovens ritualer bragte frelse. Dette kan se ut som et problem som ikke er aktuelt lenger siden vi ikke lever etter Moseloven. Men når du leser Paulus’ skrifter, spesielt Romerne 2:17–29, kan du tenke på din egen innsats for å etterleve evangeliet. Bidrar dine ytre handlinger, som å ta nadverden eller gå i tempelet, til å gjøre din omvendelse dypere og styrke din tro på Kristus? (se Alma 25:15–16). Er det noe du bør forandre slik at dine ytre handlinger fører til en forandring i hjertet?

Se også Dallin H. Oaks, “Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40.

Romerne 3:10–315

På grunn av Jesus Kristus kan jeg få tilgivelse for mine synder.

Noen kan kanskje føle seg mismodig ved Paulus’ dristige erklæring: “Det er ikke én rettferdig, ikke en eneste” (Romerne 3:10). Men det finnes også håpefylte budskap i Romerne. Se etter dem i kapittel 3 og 5, og overvei hvorfor det å huske at “alle har syndet og står uten ære for Gud” (Romerne 3:23) er et viktig skritt mot å lære å “[rose] oss av håp” på grunn av Jesus Kristus (Romerne 5:2).

Romerne 6

Jesus Kristus oppfordrer meg til å “vandre i et nytt liv”.

Paulus forkynte at Jesu Kristi evangelium skulle forandre måten vi lever på. Hvilke uttalelser i Romerne 6 beskriver hvordan det å følge Frelseren har hjulpet deg å “vandre i et nytt liv”? (vers 4).

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Romerne 1:16–17.Hvordan kan vi vise at vi “skammer [oss] ikke ved evangeliet”?

Romerne 3:23–28.Når dere leser disse versene, kan dere drøfte forskjellen på å “fortjene” Guds nåde, noe vi aldri kan gjøre, og å motta den, noe vi må gjøre. Når har vi følt Guds nåde? Hvordan kan vi motta den mer fullstendig?

Romerne 5:3‒5.Hvilke prøvelser har vi opplevd? Hvordan har disse prøvelsene hjulpet oss å utvikle tålmodighet og gitt oss erfaring og håp?

Romerne 6:3‒6.Hva sa Paulus i disse versene om dåpens symbolikk? Kanskje familien kan planlegge å være tilstede under en kommende dåp. Eller kanskje noen i familien kan dele bilder eller minner fra sin egen dåp. Hvordan hjelper det å inngå og holde våre dåpspakter oss å “vandre i et nytt liv”?

Bilde
en mann døper en annen i en innsjø

Dåpen symboliserer begynnelsen på et nytt liv som en Kristi disippel.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Når jeg døpes”, Barnas sangbok, 53.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Still spørsmål mens du studerer. Når du studerer Skriftene, kan det dukke opp spørsmål. Grunn på disse spørsmålene, og se etter svar. I Romerne 1–6 kan du for eksempel lete etter svar på spørsmålet “Hva er nåde?”

Bilde
Kristus løfter en jente opp av en bekk

Be Not Afraid [Frykt ikke], av Greg K. Olsen

Skriv ut