Det nye testamente 2023
31. juli‒6. august. Apostlenes gjerninger 22–28: “Tjener og vitne”


“31. juli‒6. august. Apostlenes gjerninger 22–28: ‘Tjener og vitne’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“31. juli‒6. august. Apostlenes gjerninger 22–28”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Paulus i fengsel

31. juli‒6. august

Apostlenes gjerninger 22–28

“Tjener og vitne”

Inntrykk fra Den hellige ånd er ofte milde og noen ganger flyktige. Å skrive ned inntrykkene dine gir deg mulighet til å grunne dypere på dem. Mens du leser Apostlenes gjerninger 22–28, kan du skrive ned tankene og følelsene som kommer til deg, og ta deg tid til å grunne på dem.

Skriv ned inntrykkene du får

“Når vi går Herrens ærend”, lovet president Thomas S. Monson, “har vi krav på Herrens hjelp” (“Å lære, å gjøre, å være”, Liahona, nov. 2008, 62). Vi er imidlertid ikke berettiget til en enkel vei og en endeløs strøm av fremgang. For å finne tegn på dette trenger vi ikke lete lenger enn til apostelen Paulus. Hans oppdrag fra Frelseren var “å bære mitt navn fram både for hedningefolk og konger og for Israels barn” (Apostlenes gjerninger 9:15). I kapittel 22–28 av Apostlenes gjerninger ser vi Paulus utføre sitt oppdrag mens han møter mye motgang – lenker, fengsel, fysisk mishandling, forlis og til og med angrep av en slange. Men vi ser også at Jesus “stod … for ham og sa: Vær frimodig!” (Apostlenes gjerninger 23:11). Paulus’ erfaringer er en inspirerende påminnelse om at Herrens kall til å “forkynne [hans] evangelium med en gledes røst” kommer med følgende løfte: “Oppløft deres hjerter og vær glade, for jeg er midt iblant dere” (Lære og pakter 29:4–5; se også Matteus 28:19–20).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 22:1–21; 26:1–29

Jesu Kristi disipler bærer frimodig sine vitnesbyrd.

Da Paulus bar de mektige vitnesbyrdene som er nedtegnet i Apostlenes gjerninger 22 og 26, ble han holdt fanget av romerske soldater. De han talte til, hadde makt til å dømme ham til døden. Likevel valgte han frimodig å bære vitnesbyrd om Jesus Kristus og “det himmelske syn” (Apostlenes gjerninger 26:19) han hadde mottatt. Hva inspirerer deg ved ordene hans? Overvei mulighetene du har til å dele ditt vitnesbyrd med andre. Vet for eksempel vennene dine hva du føler for Jesus Kristus? Eller når fortalte du sist familien din hvordan du fikk ditt vitnesbyrd om evangeliet?

Da den unge Joseph Smith ble latterliggjort for å fortelle om sitt første syn, ble han inspirert av måten Paulus vitnet om sitt syn på (se Joseph Smith – Historie 1:24–25). Hvordan vil du sammenfatte det Joseph Smith lærte av Paulus? Hva lærer disse to vitnene deg om Jesus Kristus?

Se også Neil L. Andersen, “Vi taler om Kristus”, Liahona, nov. 2020, 88–91.

Apostlenes gjerninger 23:10–11; 27:13–25, 40–44

Herren står sammen med dem som arbeider med flid for å tjene ham.

Slik Paulus’ tjenestegjerning tydelig viser, er ikke vanskelighetene i vårt liv et tegn på at Gud er misfornøyd med oss eller arbeidet vi gjør. Det er faktisk under vanskeligheter at vi sterkest føler hans støtte. Det kan være interessant å repetere det du nylig har lest om Paulus’ tjenestegjerning og lage en liste over noe av det han utholdt (se for eksempel Apostlenes gjerninger 14:19–20; 16:19–27; 21:31–34; 23:10–11; 27:13–25, 40–44). Hvordan støttet Herren ham? Hvordan har han støttet deg?

Apostlenes gjerninger 24:24–27; 26:1–3, 24–2927

Det gir trygghet og fred å gi akt på Guds tjeneres ord.

Gjennom hele sitt virke bar Paulus et mektig vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium. Mange tok imot hans vitnesbyrd, men ikke alle. Mens du leser Apostlenes gjerninger 24:24–27 og Apostlenes gjerninger 26:1–3, 24–29, kan du se etter ord og uttrykk som viser hvordan følgende romerske herskere i Judea reagerte på Paulus’ læresetninger:

  • Feliks

  • Festus

  • Kong Agrippa

Da han seilte til Roma for å bli forhørt av Cæsar, profeterte Paulus at “skade og stort tap” ville bli påført både skipet og dets passasjerer (Apostlenes gjerninger 27:10). Les kapittel 27 for å finne ut hvordan Paulus’ medpassasjerer reagerte på advarslene hans. Finner du noen lærdommer for deg selv i denne opplevelsen?

Har du noen gang reagert som noen av disse menneskene når du har hørt undervisningen fra Kirkens ledere? Hva er noen mulige konsekvenser av å reagere på disse måtene? Hva lærer du av disse beretningene om å gi akt på Herrens råd gjennom hans tjenere?

Se også 2 Nephi 33:1–2; D. Todd Christofferson, “Advarselsrøsten”, Liahona, mai 2017, 108–11; “Følg den levende profet”, Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson (2014), 145–54.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Apostlenes gjerninger 24:16.Før sin omvendelse hadde Paulus en lang fortid med synd mot Gud. Men fordi han var villig til å omvende seg, var han i stand til å si: “Derfor legger jeg selv vinn på alltid å ha en uskadd samvittighet for Gud og mennesker” (se også Lære og pakter 135:4–5). Hvordan kan vi fjerne synd mot Gud og andre fra vår samvittighet?

Apostlenes gjerninger 26:16–18.Hva kalte Herren Paulus til å gjøre i disse versene? Hvilke anledninger har vi til å gjøre lignende ting?

Apostlenes gjerninger 28:1–9.Liker noen i familien slanger? Du kan gjerne be vedkommende eller et annet familiemedlem fortelle historiene som finnes i Apostlenes gjerninger 28:1–9. Barna kan ha glede av å lage en tegning av disse historiene eller å rollespille dem. Hva kan vi lære av disse beretningene? Én ting kan være at Herren holder sine løfter til sine tjenere. Dere kan for eksempel sammenligne løftene i Markus 16:18 med oppfyllelsen i Paulus’ opplevelser. Dere kan også finne et løfte i en nylig holdt generalkonferansetale gitt av en av Herrens tjenere – kanskje et som er meningsfylt for dere – og henge det opp hjemme. Hvordan kan vi vise vår tro på at dette løftet vil bli oppfylt?

Bilde
giftig slange

Gud beskyttet Paulus da en giftig slange bet ham.

Apostlenes gjerninger 28:22–24.I likhet med Kirken på Paulus’ tid (kalt en “sekt” i vers 22), møter Kirken i dag ofte “motsigelse”. Hvordan reagerte Paulus når folk talte mot Frelseren og hans kirke? Hva kan vi lære av Paulus’ opplevelse?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Han lever, min Forløser kjær”, Salmer, nr. 67.

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på prinsipper som vil være til velsignelse for familien. Når du studerer Skriftene kan du spørre deg selv: “Hva finner jeg her som vil være spesielt meningsfylt for familien?” (Se Undervisning på Frelserens måte17.)

Bilde
Paulus foran kong Agrippa

Paulus foran kong Agrippa. Valiant in the Testimony of Jesus Christ [Tapre i vitnesbyrdet om Jesus Kristus], av Daniel A. Lewis

Skriv ut