Det nye testamente 2023
24.‒30. juli. Apostlenes gjerninger 16–21: “Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet”


“24.‒30. juli. Apostlenes gjerninger 16–21: ‘Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“24.‒30. juli. Apostlenes gjerninger 16–21”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Paulus underviser på en høyde

24.‒30. juli

Apostlenes gjerninger 16–21

“Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet”

Når du leser om Paulus’ innsats for å forkynne evangeliet, kan Ånden gi deg tanker eller følelser. Skriv ned disse tilskyndelsene, og legg planer for å handle ifølge dem.

Skriv ned inntrykkene du får

Blant Herrens siste ord til sine disipler var befalingen: “Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere” (Matteus 28:19–20). Selv om apostlene ikke nådde helt ut til alle folkeslag, viser Apostlenes gjerninger 16–21 at Paulus og hans ledsagere gjorde bemerkelsesverdig fremgang med hensyn til å opprette Kirken. De underviste, døpte og meddelte Den hellige ånds gave. De utførte mirakler, de oppvekket til og med en mann fra de døde, og de forutsa det store frafallet (Apostlenes gjerninger 20:7–12, 28–31). Og det arbeidet de begynte på, fortsetter med levende apostler i dag, sammen med hengivne disipler som deg, som hjelper til med å oppfylle Frelserens befaling på måter Paulus aldri kunne ha forestilt seg. Kanskje du kjenner til mennesker som ikke kjenner sin himmelske Fader eller hans evangelium. Kanskje du har følt at du ble “opprørt i [din] ånd” og at du ville dele det du vet om Ham med dem (Apostlenes gjerninger 17:16). Hvis du følger Paulus’ eksempel på ydmykhet og dristighet i å dele evangeliet, kan du finne noen der “Herren [har] åpnet [deres] hjerte” (Apostlenes gjerninger 16:14).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 16–21

Ånden vil lede meg i min innsats for å dele evangeliet med andre.

Profeten Joseph Smith erklærte: “Ingen kan forkynne evangeliet uten Den hellige ånd” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 327). Mens du leser Apostlenes gjerninger 16–21, kan du overveie hvorfor profetens uttalelse er sann. Legg merke til tilfeller hvor Ånden hjalp Paulus og hans ledsagere. Hvilke velsignelser kom når de fulgte Ånden? Når har du følt at Ånden har velsignet deg i din innsats for å dele evangeliet med andre?

Apostlenes gjerninger 16–21

Jeg kan forkynne evangeliet under alle omstendigheter.

Å bli kastet i fengsel på grunn av forkynnelse av evangeliet kan synes som en forståelig grunn til å slutte å forkynne. Men for Paulus og Silas ble det en mulighet til å omvende en fangevokter til evangeliet (se Apostlenes gjerninger 16:16–34). Se etter andre eksempler i Apostlenes gjerninger 16–21 på Paulus’ villighet til å bære sitt vitnesbyrd for alle. Hvorfor tror du han var så modig og fryktløs? Hva lærer du av Paulus’ eksempel?

Det er mange flere budskap om å dele evangeliet med andre i Apostlenes gjerninger 16–21. Når du studerer disse kapitlene, kan du se etter noen som er spesielt relevante for deg.

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Liahona, mai 2019, 15–18.

Bilde
et spedbarn som holdes

Hver og en av oss er et Guds barn.

Apostlenes gjerninger 17:16–34

“Vi … er Guds ætt”.

I Aten fant Paulus mennesker med forskjellige meninger og religiøse synspunkter. De ønsket alltid å “høre nytt”, og det Paulus hadde å tilby, var definitivt nytt for dem (se Apostlenes gjerninger 17:19–21). De tilba mange guder, også en de kalte “en ukjent Gud” (Apostlenes gjerninger 17:23), men de trodde at gudene var makter eller krefter, ikke levende personer, og ihvertfall ikke vår Far. Grunn på det Paulus sa for å hjelpe dem å bli kjent med Gud. Hva vil det si for deg å være av “Guds ætt”? (Apostlenes gjerninger 17:29). Hvordan er etter din mening det å være et Guds barn annerledes enn bare å være en del av hans skaperverk? Hvordan påvirker det å forstå denne sannheten ditt syn på deg selv og andre?

Hvis du hadde stått ved siden av Paulus mens han vitnet, hva ville du ha fortalt de fordums grekerne om vår himmelske Fader? Kjenner du noen som kan ha nytte av å høre ditt vitnesbyrd?

Se også Romerne 8:16; 1 Johannes 5:2; “We Are the Offspring of God” [Vi … er Guds ætt] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Apostlenes gjerninger 16–21.For å styrke familiens forståelse av Apostlenes gjerninger 16–21 kan dere studere kartet på slutten av denne oversikten for å finne byene der Paulus forkynte evangeliet i disse kapitlene. Hvilke ressurser har vi i dag til å bidra til å bringe evangeliet til alle nasjoner?

For å inspirere familien til å dele evangeliet med andre, kan du vise en eller flere av videoene under “Å dele evangeliet med andre” i Evangeliebibliotek.

Apostlenes gjerninger 17:10–12; 18:24–28.Hvordan kan vi bli mer som de hellige i disse versene? Hva kan det bety å “[ta] imot Ordet med all godvilje”? (Apostlenes gjerninger 17:11). Hva kan vi gjøre for å være “sterk i Skriftene”? (Apostlenes gjerninger 18:24).

Apostlenes gjerninger 19:1–7.Disse versene kan hjelpe familien å ha en samtale om hvor viktig det er å bli døpt og bekreftet. For bedre å forstå sannhetene i Apostlenes gjerninger 19:1–7 kan dere drøfte noe som er ubrukelig uten noe annet, for eksempel en mobiltelefon uten batteri. Du kan også presentere denne læresetningen fra profeten Joseph Smith: “Dåp i vann er bare en halv dåp og er til ingen nytte uten den annen halvpart, eller med andre ord dåp ved Den hellige ånd” (Læresetninger – Joseph Smith96). Hvorfor er dåpen “til ingen nytte” uten at man mottar Den hellige ånds gave? (se 3 Nephi 27:19–20; Moses 6:59–61).

Apostlenes gjerninger 19:18–20.Når du leser Apostlenes gjerninger 19:18–20, kan du legge merke til verdien av eiendelene som folket var villige til å gi avkall på for å kunne ta imot evangeliet (se vers 19). Er det noen verdslige eiendeler eller aktiviteter vi må gi avkall på for å kunne motta himmelske velsignelser?

Apostlenes gjerninger 20:32–35.Når har din familie erfart Kristi læresetning om at “det er saligere å gi enn å ta imot”? (Apostlenes gjerninger 20:35). Er det noen som kan ha nytte av den tjeneste, tid eller gaver som familien kan gi? Drøft noen ideer som familie, og legg en plan for å utføre tjeneste for noen. Hva føler vi når vi yter tjeneste for andre? Hvorfor er det er saligere å gi enn å ta imot?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg er Guds kjære barn”, Barnas sangbok, 2–3.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Skriv ned inntrykk. “Når du skriver ned åndelige tilskyndelser, viser du Herren at du setter pris på hans veiledning, og han vil velsigne deg med hyppigere åpenbaring” (Undervisning på Frelserens måte, 12; se også side 30).

Bilde
kart over Paulus’ misjonsreiser

Apostelen Paulus’ misjonsreiser.

Skriv ut