Det nye testamente 2023
17.‒23. juli. Apostlenes gjerninger 10–15: “Guds ord hadde framgang og bredte seg stadig videre ut”


“17.‒23. juli. Apostlenes gjerninger 10–15: ‘Guds ord hadde framgang og bredte seg stadig videre ut’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“17.‒23. juli. Apostlenes gjerninger 10–15”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Peter snakker med Kornelius

17.‒23. juli

Apostlenes gjerninger 10–15

“Guds ord hadde framgang og bredte seg stadig videre ut”

Les Apostlenes gjerninger 10–15 nøye, og gi Ånden tid til å gi deg tanker og følelser. Hva kan du lære av disse kapitlene?

Skriv ned inntrykkene du får

Under sitt jordiske virke utfordret Jesus Kristus ofte menneskers gamle tradisjoner og trosoppfatninger. Dette sluttet ikke etter at han fór opp til himmelen, ettersom han fortsatte å veilede sin kirke ved åpenbaring. Mens Jesus levde, forkynte for eksempel disiplene bare evangeliet for andre jøder. Men kort tid etter at Frelseren døde og Peter ble Kirkens leder på jorden, åpenbarte Jesus Kristus for Peter at tiden var inne til at evangeliet skulle bli forkynt for ikke-jøder. Tanken på å dele evangeliet med hedningefolkene virker ikke overraskende i dag, så hva er lærdommen i denne beretningen for oss? Én lærdom er kanskje at i både oldtidens og vår tids kirke veileder en kjærlig Frelser sine utvalgte ledere (se Amos 3:7; Lære og pakter 1:38). Vedvarende åpenbaring er et viktig kjennetegn på Jesu Kristi sanne og levende kirke. I likhet med Peter må vi være villige til å godta vedvarende åpenbaring og leve “av hvert Guds ord” (Lukas 4:4), herunder “alt som [han] har åpenbart, alt som han nå åpenbarer”, og de “mange store og viktige ting” som han fortsatt vil åpenbare “angående Guds rike” (Trosartiklene 1:9).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 10

“Gud [gjør ikke] forskjell på folk.”

I generasjoner hadde jødene trodd at det å være av “Abrahams ætt”, eller bokstavelig talt en etterkommer av Abraham, betydde at en person var godtatt og utvalgt av Gud (se Lukas 3:8). De betraktet alle andre som en “uren” hedning som ikke ble godtatt av Gud. Hva lærte Herren Peter i Apostlenes gjerninger 10 om hvem “han [tar] imot”? (Apostlenes gjerninger 10:35). Hvilke tegn finner du i dette kapittelet på at Kornelius’ liv var akseptabelt for Herren? Grunn på hva som menes med utsagnet “Gud [gjør ikke] forskjell på folk” (vers 34; se også 1 Nephi 17:35). Hvorfor er det viktig for deg å vite denne sannheten?

I likhet med jødene som så ned på dem som ikke var av Abrahams ætt, hender det at du tar deg selv i å gjøre uvennlige eller uopplyste antagelser om noen som er annerledes enn deg? Hvordan kan vi overvinne denne tendensen? Det kan være interessant å prøve en enkel aktivitet de neste dagene: Hver gang du omgås noen, kan du prøve å tenke for deg selv: “Denne personen er et Guds barn.” Hvilke endringer legger du merke til i måten du tenker og omgås andre på når du gjør dette?

Se også 1 Samuel 16:7; 2 Nephi 26:13, 33; Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 92–95; “Peter’s Revelation to Take the Gospel to the Gentiles” [Peters åpenbaring om å bringe evangeliet til hedningene” (video), ChurchofJesusChrist.org.

Apostlenes gjerninger 10; 11:1–1815

Vår himmelske Fader underviser meg linje på linje ved åpenbaring.

Da Peter fikk det synet som står beskrevet i Apostlenes gjerninger 10, strevde han først med å forstå det og “var i villrede med seg selv om hva [det] skulle bety” (vers 17). Men Herren ga Peter større forståelse da han søkte den. Når du leser Apostlenes gjerninger 10, 11 og 15, kan du legge merke til hvordan Peters forståelse av synet sitt ble dypere over tid. Hvordan har du søkt og fått større forståelse fra Gud når du har hatt spørsmål?

Apostlenes gjerninger 10, 11 og 15 forteller om tilfeller hvor Herren ledet sine tjenere ved åpenbaring. Det kan være nyttig å skrive ned det du lærer om åpenbaring når du leser disse kapitlene. På hvilke måter taler Ånden til deg?

Se også Gospel Topics, “Revelation”, topics.ChurchofJesusChrist.org ;Quentin L. Cook, “Velsignelsen ved vedvarende åpenbaring til profeter og personlig åpenbaring for å veilede vårt liv”, Liahona, mai 2020, 96–100; “The Jerusalem Conference” [Konferansen i Jerusalem] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Apostlenes gjerninger 11:26

Jeg er kristen fordi jeg tror på og følger Jesus Kristus.

Hva er spesielt med en person som kalles en kristen? (se Apostlenes gjerninger 11:26). Hva betyr det for deg å være kjent som kristen? Overvei betydningen av navn. Hva betyr for eksempel slektsnavnet ditt for deg? Hvorfor er Kirkens navn viktig for deg? (se Lære og pakter 115:4). Hva vil det si å påta seg Jesu Kristi navn ved pakt? (se Lære og pakter 20:77).

Se også Mosiah 5:7–15; Alma 46:13–15; 3 Nephi 27:3–8; Russell M. Nelson, “Kirkens riktige navn”, Liahona, nov. 2018, 87–90.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Apostlenes gjerninger 10:17, 20.Har vi noen gang hatt åndelige opplevelser og senere tvilt på det vi følte eller lærte? Hvilket råd kan vi gi hverandre som kan hjelpe oss å overvinne vår tvil? (Se Neil L. Andersen, “Åndelige minner av avgjørende betydning”, Liahona, mai 2020, 18.)

Apostlenes gjerninger 10:34–35.Hvordan kan du lære familien at “Gud ikke gjør forskjell på folk”? (Apostlenes gjerninger 10:34). Kanskje du kan vise bilder av personer fra forskjellig bakgrunn og kultur mens familien leser disse versene. Hvordan skulle sannhetene i disse versene påvirke våre handlinger? (se for eksempel “Jeg går med deg” [Barnas sangbok, 78]).

Apostlenes gjerninger 12:1–17.Familien kan rollespille beretningen om at Peter ble kastet i fengsel og medlemmer av Kirken samlet seg og ba for ham. Når har vi blitt velsignet ved bønn? Er det noen vi føler oss inspirert til å be for, for eksempel en leder i Kirken eller en av våre nærmeste? Hva betyr “inderlig bønn”? (Apostlenes gjerninger 12:5; se også Alma 34:27).

Bilde
Peter befridd fra fengsel

Peter Delivered from Prison [Peter befridd fra fengsel], av A. L. Noakes

Apostlenes gjerninger 14.Når dere leser dette kapittelet sammen, kan noen familiemedlemmer notere seg velsignelser som disiplene og Kirken mottok. Andre familiemedlemmer kan legge merke til motgang eller prøvelser disiplene opplevde. Hvorfor tillater Gud at det skjer vanskelige ting med rettferdige mennesker?

Apostlenes gjerninger 15:1–21.Disse versene beskriver en uoverensstemmelse i Kirken om hvorvidt konvertitter trengte å holde Moseloven, herunder omskjæring. Hva gjorde apostlene med denne uoverensstemmelsen? Hva kan dette eksempelet lære oss om hvordan Kirkens ledere leder Kirkens arbeid?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg går med deg”, Barnas sangbok, 78–79.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lag en tegning. Bilder kan hjelpe familien å visualisere læresetninger og historier fra Skriftene. Du kan gjerne be familiemedlemmene lage tegninger av det du leser, for eksempel Peters syn i Apostlenes gjerninger 10.

Bilde
Peter og Kornelius

Peter og Kornelius’ erfaringer viser at “Gud ikke gjør forskjell på folk” (Apostlenes gjerninger 10:34).

Skriv ut