Det nye testamente 2023
26. juni‒2. juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: “Han er oppstått”


“26. juni‒2. juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ‘Han er oppstått’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“26. juni‒2. juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus snakker med Peter ved sjøen

Feed My Sheep [Fø mine får], av Kamille Corry

26. juni‒2. juli

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21

“Han er oppstått”

Les Matteus 28; Markus 16; Lukas 24 og Johannes 20–21 med bønnens hjelp, og tenk over gleden du føler på grunn av Kristi oppstandelse. Hvem kan bli velsignet ved å høre ditt vitnesbyrd om denne hendelsen?

Skriv ned inntrykkene du får

For mange av dem som så på, kan Jesus fra Nasarets død ha virket som en ironisk slutt på et bemerkelsesverdig liv. Var ikke dette mannen som oppvekket Lasarus fra de døde? Hadde han ikke motstått fariseernes morderiske trusler om og om igjen? Han hadde vist sin makt til å helbrede blindhet, spedalskhet og lammelser. Vinden og havet adlød ham. Og allikevel var han her, hengende på et kors mens han erklærte: “Det er fullbrakt” (Johannes 19:30). Det kan ha vært en oppriktig overraskelse i de hånende ordene: “Andre har han frelst, seg selv kan han ikke frelse” (Matteus 27:42). Men vi vet at Jesu død ikke var slutten på historien. Vi vet at gravens stillhet var midlertidig og at Kristi frelsesverk akkurat hadde begynt. Han finnes ikke i dag “blant de døde” men blant de levende (Lukas 24:5). Hans læresetninger vil ikke bli bragt til taushet, for hans lojale disipler vil forkynne dem for “alle folkeslag”, idet de stoler på hans ord om at han vil “[være] med [dem] alle dager inntil verdens ende” (Matteus 28:19–20).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20

Jesus Kristus sto opp fra de døde.

I disse skriftstedene vil du lese om en av de viktigste begivenheter i menneskehetens historie: Jesu Kristi oppstandelse. Når du leser, kan du forestille deg at du er sammen med menneskene som var vitne til hendelsene rundt oppstandelsen. Hva lærer du av deres erfaringer?

Hva føler du når du leser om Frelserens oppstandelse? Overvei hvordan det har påvirket deg – ditt syn på livet, ditt forhold til andre, din tro på Kristus, og din tro på andre av evangeliets sannheter.

Se også Veiledning til Skriftene, “Oppstandelse”; Gospel Topics, “Resurrection”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Lukas 24:13–35

Jeg kan innby Frelseren til å “bli hos [meg]”.

Når du leser om de to disiplene som var på reise og møtte den oppstandne Frelseren, kan du se etter paralleller til dine erfaringer som en Kristi etterfølger. Hvordan kan du vandre med ham i dag og innby ham til å “bli” litt lenger? (Lukas 24:29). Hvordan gjenkjenner du hans nærvær i ditt liv? På hvilke måter har Den hellige ånd vitnet om Jesu Kristi guddommelighet for deg?

Se også “O, bli hos meg, det aften er”, “O, bli hos meg! Nå er det aftentid”, Salmer, nr. 51–52.

Lukas 24:36–43; Johannes 20

Oppstandelse er den permanente gjenforeningen av ånden og kroppen.

Beretningene om Jesu Kristi oppstandelse kan hjelpe deg å forstå hva det vil si å oppstå. Hvilke sannheter finner du for eksempel i Lukas 24:36–43 og Johannes 20 om oppstandne legemer? Du kan også granske andre skriftsteder om oppstandelse, for eksempel 1 Korinter 15:35–44; Filipperne 3:20–21; 3 Nephi 11:13–15; Lære og pakter 88:27–31; 110:2–3; 130:1, 22.

Johannes 20:19–29

“Salige er de som ikke ser, og likevel tror.”

Noen føler seg som Tomas, som sa: “Dersom jeg ikke får se … vil jeg ikke tro” (Johannes 20:25). Hvorfor tror du det kan være en velsignelse å tro uten å se? (se Johannes 20:29). Grunn på hvordan du har blitt velsignet ved å tro på ting du ikke kunne se. Hva hjelper deg å ha tro på Frelseren selv når du ikke kan se ham? Hvordan kan du fortsette å styrke din tro på “noe som ikke er sett, men som er sant”? (se Alma 32:16–21; Ether 12:6). Vurder å skrive i en dagbok om erfaringer som har hjulpet deg å tro på Jesus Kristus, eller dele dem med noen du kjenner.

Johannes 21:1–17

Frelseren oppfordrer meg til å fø hans får.

Det kan være interessant å sammenligne Frelserens samhandling med sine apostler i Johannes 21 med den første gangen han befalte dem å sette fiskegarnene sine, som er nedtegnet i Lukas 5:1–11. Hvilke likheter og forskjeller finner du? Hvilken innsikt om disippelskap finner du?

Overvei hvordan Frelserens ord til Peter i Johannes 21:15–17 kan gjelde deg. Er det noe som hindrer deg i å tjene Herrens får? Hva ville ditt svar være hvis Herren spurte deg: “Elsker du meg?” Grunn på hvordan du kan vise din kjærlighet til Herren.

Se også 1 Peter 5:2–4, 8; Jeffrey R. Holland, “Det første og største bud”, Liahona, nov. 2012, 83–85.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lukas 24:5–6.President Thomas S. Monson sa dette om Lukas 24:5–6: “Ingen ord i kristenheten betyr mer for meg” (“Han er oppstått!”, Liahona, mai 2010, 89). Hva betyr disse ordene for deg og familien?

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21.Når familien leser disse kapitlene, kan dere legge merke til dem Jesus møtte i hver beretning. Hva gjør for eksempel inntrykk på deg ved dem som besøkte Frelserens grav? Hva lærer du av apostlenes ord eller handlinger eller av disiplene på veien til Emmaus?

Vurder å synge “Sto Jesus opp til liv igjen?” sammen (Barnas sangbok, 45). Snakk om en familien kjenner som er død, og snakk om hvordan sannhetene i denne sangen gir trøst.

Bilde
Jesus går sammen med to menn på en vei

Road to Emmaus [Veien til Emmaus], av Wendy Keller

Matteus 28:16–20; Markus 16:14–20; Lukas 24:44–53.Hva ba Jesus apostlene sine om å gjøre i disse versene? Hvordan kan vi bidra til å utføre dette arbeidet? Familiemedlemmene kan gjerne fortelle om erfaringer da de følte at “Herren virket med [dem]” for å oppnå sine hensikter (Markus 16:20).

Johannes 21:15–17.Vurder å lese disse versene mens dere spiser sammen. Dette kan gi mer mening til Frelserens ord “fø mine får”. Basert på det Jesus forkynte om sauer i Det nye testamente (se for eksempel Matteus 9:35–36; 10:5–6; 25:31–46; Lukas 15:4–7; Johannes 10:1–16), hvorfor er fôring av sauer en god måte å beskrive tjeneste for Guds barn på? Hva lærer denne analogien oss om hva vår himmelske Fader og Jesus føler for oss?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Sto Jesus opp til liv igjen?”, Barnas sangbok, 45.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Bruk musikk til å innby Ånden og undervise i læren Å lytte til eller synge salmer som “Jesus Kristus er oppstanden (Salmer, nr. 115) kan innby Ånden og hjelpe dere å lære om Frelserens oppstandelse.

Bilde
En kvinne ser den oppstandne Kristus ved graven

The Resurrected Christ [Den oppstandne Kristus], av Walter Rane

Skriv ut