Det nye testamente 2023
3.‒9. juli. Apostlenes gjerninger 1–5: “Dere skal være mine vitner”


“3.‒9. juli. Apostlenes gjerninger 1–5: ‘Dere skal være mine vitner’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“3.‒9. juli. Apostlenes gjerninger 1–5”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
en folkemengde står på elvebredden og blir døpt i elven

Day of Pentecost [Pinsedagen], av Sidney King

3.‒9. juli

Apostlenes gjerninger 1–5

“Dere skal være mine vitner”

Mens du studerer Apostlenes gjerninger 1–5, kan Den hellige ånd inspirere deg til å finne sannheter som er relevante for ditt liv. Skriv ned vers som gjør inntrykk på deg, og se etter anledninger til å dele det du lærer.

Skriv ned inntrykkene du får

Har du noen gang undret på hva Peter kan ha tenkt og følt da han, sammen med de andre apostlene, “stirret opp mot himmelen” mens Jesus steg opp til sin Fader? (Apostlenes gjerninger 1:10). Kirken som ble grunnlagt av Guds Sønn, var nå i Peters varetekt. Oppgaven med å lede innsatsen for å “gjør[e] alle folkeslag til disipler” hvilte nå på ham (Matteus 28:19). Men hvis han følte seg utilstrekkelig eller redd, finner vi ingen tegn på det i Apostlenes gjerninger. Det vi finner, er eksempler på fryktløse vitnesbyrd og omvendelse til evangeliet, mirakuløse helbredelser, åndelige tilkjennegivelser og en betydelig vekst i Kirken. Dette var fremdeles Frelserens kirke. Den ble fremdeles ledet av ham. Boken Apostlenes gjerninger kan faktisk også kalles Jesu Kristi gjerninger gjennom hans apostler. Veiledet av Åndens utgytelse var Peter ikke lenger den ulærde fiskeren Jesus fant ved bredden av Genesaretsjøen. Han var heller ikke den fortvilede mannen som bare noen uker tidligere hadde grått bittert fordi han hadde benektet at han kjente Jesus fra Nasaret.

I Apostlenes gjerninger vil du lese mektige erklæringer om Jesus Kristus og hans evangelium. Du vil også se hvordan evangeliet kan forandre folk – også deg – til de tapre disiplene Gud vet at de kan bli.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 1:1–8, 15–26; 2:1–42; 4:1–13, 31–33

Jesus Kristus leder sin kirke gjennom Den hellige ånd.

Apostlenes gjerninger inneholder opptegnelser om apostlenes innsats for å etablere Jesu Kristi Kirke etter Frelserens himmelfart. Selv om Jesus Kristus ikke lenger var på jorden, ledet han Kirken ved åpenbaring gjennom Den hellige ånd. Overvei hvordan Den hellige ånd veiledet de nye lederne i Kristi kirke når du gjennomgår følgende skriftsteder: Apostlenes gjerninger 1:1–8, 15–26; 2:1–42; 4:1–13, 31–33.

Som medlemmer av Kristi kirke i dag har vi alle et ansvar for å delta i arbeidet med å frelse og opphøye sjeler – å etterleve Jesu Kristi evangelium, ta vare på de trengende, innby andre til å komme til Kristus og forene familier for evigheten (se Generell håndbok1.2). Hva lærer disse tidlige apostlene deg om hvordan du kan stole på at Den hellige ånd vil veilede deg?

Se også Veiledning til Skriftene, “Hellige ånd, Den”.

Apostlenes gjerninger 2:36–47; 3:12–21

Evangeliets prinsipper og ordinanser hjelper meg å komme til Kristus.

Har du noen ganger følt at noe “stakk [deg] i hjertet”, slik som jødene gjorde på pinsedagen? (Apostlenes gjerninger 2:37). Kanskje du gjorde noe du angrer på, eller kanskje du ganske enkelt ønsker å gjøre endringer i livet ditt. Hva burde du gjøre når du har disse følelsene? Peters råd til jødene finnes i Apostlenes gjerninger 2:38. Legg merke til hvordan evangeliets første prinsipper og ordinanser (som er tro, omvendelse, dåp og Den hellige ånds gave – eller som noen ganger omtales som Kristi lære) påvirket disse konvertittene, som nedtegnet i Apostlenes gjerninger 2:37–47.

Du har kanskje allerede blitt døpt og har mottatt Den hellige ånds gave, så hvordan fortsetter du å anvende Kristi lære? Overvei disse ordene av eldste Dale G. Renlund: “Vi kan bli fullkommengjort ved gjentatte ganger å … utøve tro på [Kristus], omvende oss, ta del i nadverden for å fornye dåpens pakter og velsignelser, og i større grad motta Den hellige ånd som en konstant ledsager. Når vi gjør dette, blir vi mer lik Kristus og blir i stand til å holde ut til enden, med alt dette innebærer” (“Siste dagers hellige fortsetter å prøve”, Liahona, mai 2015, 56).

Apostlenes gjerninger 3:19–21

Hva er “husvalelsens tider” og “de tider da alt det blir gjenopprettet”?

“Husvalelsens tider” viser til tusenårsriket, da Jesus Kristus vil vende tilbake til jorden. “De tider da alt det blir gjenopprettet” viser til evangeliets gjengivelse, som forbereder verden til tusenårsriket.

Apostlenes gjerninger 3; 4:1–31; 5:12–42

Jesu Kristi disipler blir gitt kraft til å utføre mirakler i hans navn.

Den lamme mannen håpet å få penger av dem som kom til tempelet. Men Herrens tjenere tilbød ham mye mer. Mens du leser Apostlenes gjerninger 3; 4:1–31 og 5:12–42, kan du overveie hvordan mirakelet som fulgte, påvirket disse menneskene:

  • Den lamme mannen

  • Peter og Johannes

  • Vitnene i tempelet

  • Yppersteprestene og herskerne

  • Andre hellige

Bilde
Peter helbreder en mann

Such as I Have I Give You [Det jeg har, det gir jeg deg], av Walter Rane

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Apostlenes gjerninger 1:21–26.Å lese Apostlenes gjerninger 1:21–26 kan hjelpe familien å snakke om velsignelsene som kommer av å ha apostler på jorden i dag. Familiemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan de har fått et vitnesbyrd om at dagens apostler og profeter er kalt av Gud. Hvorfor er det viktig å ha dette vitnesbyrdet?

Apostlenes gjerninger 2:37.Hva kan “stakk det dem i hjertet” bety? Når har vi følt noe lignende? Hvorfor er det viktig å si: “Hva skal vi gjøre?” når vi har slike følelser?

Apostlenes gjerninger 3:1–10.Familien vil kanskje ha glede av å rollespille beretningen i disse versene. Dere kan også se videoen “Peter and John Heal a Man Crippled Since Birth” [Peter og Johannes helbreder en mann som har vært lam siden han ble født] (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan ble mannen ved tempelet velsignet annerledes enn det han forventet? Hvordan har vi sett at vår himmelske Faders velsignelser kommer til oss på uventede måter?

Apostlenes gjerninger 3:12–26; 4:1–21; 5:12–42.Hva gjør inntrykk på deg ved Peters og Johannes’ trofasthet? (se også videoen “Peter Preaches and Is Arrested” [Peter forkynner og blir arrestert] på ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi være frimodige i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus? Vurder å hjelpe yngre barn å øve på å bære vitnesbyrd.

Apostlenes gjerninger 4:315:4.Hvordan kan vi hjelpe familien, menigheten eller lokalsamfunnet å bli mer som det som er beskrevet i Apostlenes gjerninger 4:31–37? Hva vil det si å ha “ett hjerte og én sjel”? Hvordan kan vi noen ganger “[stikke] til side noe av” vårt bidrag? Hvorfor er det som å “[lyve] for Gud”? (Apostlenes gjerninger 5:2, 4). Hvordan påvirker uærlighet oss åndelig?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “La oss ledes av Guds ånd”, Salmer, nr. 83.

Vi kan forbedre vår undervisning

Velg et emne. La familiemedlemmene etter tur velge et emne fra Apostlenes gjerninger 1–5 å studere sammen.

Bilde
Apostler sammen med to engler som peker oppover

The Ascension [Kristi himmelfart], av Harry Anderson

Skriv ut