Det nye testamente 2023
10.‒16. juli. Apostlenes gjerninger 6–9: “Hva vil du at jeg skal gjøre?”


“10.‒16. juli. Apostlenes gjerninger 6–9: ‘Hva vil du at jeg skal gjøre?’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“10.‒16. juli. Apostlenes gjerninger 6–9”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Paulus har falt til jorden

Conversion on the Way to Damascus [Omvendelse på veien til Damaskus], av Michelangelo Merisi da Caravaggio

10.‒16. juli

Apostlenes gjerninger 6–9

“Hva vil du at jeg skal gjøre?”

Begynn med å lese Apostlenes gjerninger 6–9. Forslagene i denne oversikten kan hjelpe deg å finne noen av de viktige prinsippene i disse kapitlene, selv om du kan finne andre i ditt eget studium.

Skriv ned inntrykkene du får

Hvis det var noen som virket som en usannsynlig kandidat til omvendelse til evangeliet, var det sannsynligvis Saulus – en fariseer som hadde rykte på seg for å forfølge kristne. Så da Herren ba en disippel som het Ananias om å finne Saulus og tilby ham en velsignelse, nølte forståelig nok Ananias. “Herre”, sa han, “jeg har hørt mange fortelle om denne mannen, hvor meget ondt han har gjort mot dine hellige” (Apostlenes gjerninger 9:13). Men Herren kjente Saulus’ hjerte og hans potensial, og han hadde en misjon for Saulus i tankene: “Et utvalgt redskap er han for meg, til å bære mitt navn fram både for hedningefolk og konger og for Israels barn” (Apostlenes gjerninger 9:15). Så Ananias adlød, og da han fant sin tidligere forfølger, kalte han ham “Saul, bror” (Apostlenes gjerninger 9:17). Hvis Saulus kunne forandre seg så fullstendig og Ananias kunne ønske ham så hjertelig velkommen, burde da ikke vi alltid vurdere andre som sannsynlige kandidater til forandring – også oss selv?

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 6–8

Mitt hjerte må være “rett for Gud”.

En voksende kirke betydde et voksende behov for disipler til å tjene i riket. Hva sier Apostlenes gjerninger 6:1–5 om hvilke egenskaper De tolv apostlene så etter hos dem som skulle virke sammen med dem? Mens du leser Apostlenes gjerninger 6–8, kan du legge merke til hvordan disse egenskapene, og andre, ble tilkjennegitt i personer som Stefanus og Filip. Hva manglet Simon, og hva kan han lære oss om å være villige til å forandre oss?

Er det noe du føler deg inspirert til å forandre på for å forsikre deg om at ditt hjerte er “rett for Gud”? (Apostlenes gjerninger 8:21–22). Hvordan kan det å gjøre denne forandringen være til velsignelse for deg når du tjener Gud?

Apostlenes gjerninger 6–7

Å motsette seg Den hellige ånd kan føre til at man avviser Frelseren og hans tjenere.

De jødiske lederne var ansvarlige for å forberede folket til Messias’ komme. Likevel klarte de ikke å gjenkjenne Messias, og forkastet ham. Hvordan skjedde dette? En del av svaret kan finnes i Stefanus’ ord: “Dere står alltid Den Hellige Ånd imot” (Apostlenes gjerninger 7:51). Hva tror du det vil si å stå Den hellige ånd imot? Hvorfor fører motstand mot Den hellige ånd til at man avviser Frelseren og hans tjenere?

Når du leser Apostlenes gjerninger 6–7, kan du se etter andre budskap som Stefanus underviste jødene. Hvilke holdninger advarte han mot? Gjenkjenner du lignende holdninger hos deg selv? Hva lærer Stefanus’ ord deg om konsekvensene av å motsette seg Den hellige ånd? Hvordan kan du bli mer følsom og mottagelig for Den hellige ånds tilskyndelser?

Se også “The Martyrdom of Stephen” [Stefanus lider martyrdøden] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Apostlenes gjerninger 8:26–39

Den hellige ånd vil hjelpe meg å veilede andre til Jesus Kristus.

Hva lærer beretningen i Apostlenes gjerninger 8:26–39 deg om å dele evangeliet med andre? Hvordan hjalp Den hellige ånd Filip? Hvordan er det å dele evangeliet med andre som å være en veileder? (se Apostlenes gjerninger 8:31).

Eldste Ulisses Soares sa at denne beretningen “er en påminnelse om det guddommelige påbud vi alle har om å søke å lære og til å undervise hverandre i Jesu Kristi evangelium … Vi er noen ganger … som etiopieren … – vi trenger hjelp fra en trofast og inspirert lærer, og noen ganger er vi som Filip – vi trenger å undervise og styrke andre i deres omvendelse til evangeliet” (“Hvordan kan jeg forstå?”, Liahona, mai 2019, 6). Vurder å lese resten av eldste Soares’ budskap og grunne på hvordan Den hellige ånd kan hjelpe deg å bli en bedre elev og lærer i evangeliet.

Apostlenes gjerninger 9

Når jeg underkaster meg Herrens vilje, kan jeg bli et redskap i hans hender.

Saulus’ omvendelse synes å ha kommet veldig fort. Han gikk raskt fra å fengsle kristne til å forkynne om Kristus i synagogene. Når du leser historien om ham, kan du grunne på hvorfor han var så villig til å forandre seg. (For å lese Saulus’ egen beskrivelse av sin omvendelse, kan du se Apostlenes gjerninger 22:1–16 og 26:9–18. Legg merke til at i disse beretningene går Saulus under navnet Paulus [se Apostlenes gjerninger 13:9].)

Selv om det er sant at Saulus’ opplevelse er uvanlig – for de fleste er omvendelse til evangeliet en lengre prosess – er det allikevel noe du kan lære av Saulus om omvendelse til evangeliet? Hva lærer du av måten Ananias og de andre disiplene reagerte på Saulus’ omvendelse til evangeliet? Hva vil du gjøre for å anvende disse lærdommene i ditt liv? Du kan begynne med å spørre i bønn, slik Saulus gjorde: “Hva vil du at jeg skal gjøre?”

Når du leser Apostlenes gjerninger 9:36–42, kan du overveie hvordan Tabita var et redskap i Guds hender. Hva inspirerer deg ved hennes eksempel?

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Å vente på veien til Damaskus”, Liahona, mai 2011, 70–77; “The Road to Damascus” [Veien til Damaskus] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Apostlenes gjerninger 6:8; 7:51–60.Sammenlign beretningene om Stefanus i Apostlenes gjerninger 6:8 og Apostlenes gjerninger 7:51–60 med beretningene om Frelseren i Lukas 23:1–46. Hvordan fulgte Stefanus Frelserens eksempel?

Apostlenes gjerninger 7:51–60.Hvordan velsignet Den hellige ånd Stefanus da han ble forfulgt? Når har vi fått styrke fra Den hellige ånd i vanskelige tider?

Apostlenes gjerninger 9:5.I den engelske utgaven av Bibelen: En prick var et skarpt spyd som ble brukt når dyrene skulle drives fra et sted til et annet. Ofte ville dyrene sparke fra når spydet ble brukt, noe som fikk det til å stikke enda dypere og forårsake større smerte. Hvordan kan denne analogien noen ganger gjelde oss? Hva kan vi gjøre for å bli bedre til å godta irettesettelse fra Herren?

Bilde
Peter oppreiste Tabita fra de døde

Tabitha Arise [Tabita, stå opp], av Sandy Freckleton Gagon

Apostlenes gjerninger 9:32–43.Vurder å be familiemedlemmene lage tegninger av historiene i Apostlenes gjerninger 9:32–43. Hva lærer disse historiene oss om sant disippelskap? Hvordan kan en som er “rik på gode gjerninger”, slik Tabita var, hjelpe andre å tro på Herren? (se Apostlenes gjerninger 9:36; “Kapittel 60: Peter vekker Tabita fra de døde” (i Historier fra Det nye testamente, 156–57, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Kan hende det er på fjellets sti”, Salmer, nr. 165.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Anvend Skriftene i ditt liv Mens du leser, kan du overveie hvordan historiene og læresetningene i Skriftene kan anvendes i ditt liv. Hvilke muligheter har du for eksempel til å tjene andre, slik Tabita gjorde i Apostlenes gjerninger 9:36–39?

Bilde
Stefanus blir stenet til døde

“Og de steinet Stefanus, og han påkalte Gud og sa: Herre Jesus, ta imot min ånd ”(Joseph Smiths oversettelse, Apostlenes gjerninger 7:59).

Skriv ut