Det nye testamente 2023
19.‒25. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: “Det er fullbrakt”


“19.‒25. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ‘Det er fullbrakt’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“19.‒25. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Kristus hos Pilatus

Ecce Homo [Se det menneske], av Antonio Ciseri

19.‒25. juni

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

“Det er fullbrakt”

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 og Johannes 19 inneholder beskrivelser av de siste timene av Frelserens jordiske liv. Søk å føle hans kjærlighet til deg når du studerer om hans offer og død.

Skriv ned inntrykkene du får

I hvert ord og hver gjerning viste Jesus Kristus ren kjærlighet – det apostelen Paulus kalte agape i gresk original (se 1 Korinter 13). Ikke på noe tidspunkt var dette mer tydelig enn under de siste timene av Frelserens jordiske liv. Hans verdige stillhet i møte med falske beskyldninger viste at han “blir ikke bitter” (1 Korinter 13:5). Hans villighet til å overgi seg til pisking, ringeakt og korsfestelse – mens han holdt tilbake sin makt til å gjøre slutt på sine lidelser – viste at han “er tålmodig” og “utholder alt” (1 Korinter 13:4, 7). Den medfølelse han hadde for sin mor og den nåde han viste dem som korsfestet ham – selv under sin egen ufattelige lidelse – viste at han “søker ikke sitt eget” (1 Korinter 13:5). I sin siste stund på jorden gjorde Jesus det han hadde gjort gjennom hele sitt jordiske virke – han underviste ved å vise oss. Kjærligheten er virkelig “Kristi rene kjærlighet” (Moroni 7:47).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Jesu Kristi villighet til å lide viser hans kjærlighet til Faderen og til oss alle.

Selv om Frelseren hadde makt til å kalle på “mer enn tolv legioner engler” (Matteus 26:53), valgte han frivillig å utholde urettferdige avhør, ondskapsfull ringeakt og ufattelig fysisk smerte. Hvorfor gjorde han det? “På grunn av sin kjærlige vennlighet”, vitnet Nephi, “og sin langmodighet mot menneskenes barn” (1 Nephi 19:9).

Bilde
Kristus bærer korset

“Han bar selv sitt kors og gikk ut til … Golgata” (Johannes 19:17).

Du kan gjerne begynne ditt studium av Frelserens siste timer ved å lese 1 Nephi 19:9. Hvor i Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 og Johannes 19 finner du eksempler på hver lidelse som Nephi sa Jesus ville gjennomgå?

  • “[De ] akter ham for intet”

  • “De pisker ham”

  • “De slår ham”

  • “De spytter på ham”

Hvilke skriftsteder hjelper deg å føle Frelserens “kjærlige vennlighet” overfor deg? Hvilke andre tanker og følelser får du når du leser disse beretningene? Vurder å skrive dem ned eller dele dem med noen.

Se også “Jesus Is Condemned before Pilatus” [Jesus blir dømt av Pilatus] og “Jesus Is Pourged and Crucified” [Jesus blir hudstrøket og korsfestet] (videoer), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 27:27–49, 54; Markus 15:16–32; Lukas 23:11, 35–39; Johannes 19:1–5

Latterliggjørelse kan ikke forandre sannheten.

Selv om Jesus hadde utholdt ringeakt gjennom hele sitt virke, ble den større under piskingen og korsfestelsen. Men denne ringeakten kunne ikke forandre sannheten: Jesus er Guds Sønn. Mens du leser om den ydmykelsen Jesus utholdt, kan du tenke på den motgangen og ringeakten hans verk utsettes for i dag. Hvilken innsikt får du om å utholde motgang? Hva gjør inntrykk på deg ved høvedsmannens ord i Matteus 27:54?

Matteus 27:46; Markus 15:34

Jesus Kristus led alene slik at jeg slipper å gjøre det.

I et av hans mest gripende øyeblikk på korset følte Jesus, som alltid hadde stolt på sin himmelske Fader, seg plutselig forlatt. Å lese om dette kan få deg til å tenke på tilfeller da du har følt deg langt borte fra Gud. Du kan gjerne grunne på hvordan Frelserens offer på korset gjør det mulig for deg å overvinne denne avstanden. Eldste Jeffrey R. Holland vitnet og sa: “Fordi Jesus gikk den lange, ensomme veien helt alene, behøver ikke vi gjøre det … Fra Golgatas høyde utbasuneres den sannhet at vi aldri vil bli overlatt til oss selv, til tross for at vi noen ganger kan føle at vi er det” (“Ingen var med ham”, Liahona, mai 2009, 88). Overvei hvordan Frelseren kan hjelpe deg å overvinne ensomhet mens du leser resten av eldste Hollands budskap.

Lukas 23:34

Frelseren er vårt eksempel på tilgivelse.

Hva føler du når du leser Frelserens ord i Lukas 23:34? (se innsikten vi får av Joseph Smiths oversettelse i Veiledning til Skriftene). Med henvisning til Frelserens ord sa president Henry B. Eyring: “Vi må tilgi og ikke bære nag mot mennesker som har krenket oss. Frelseren var et forbilde for oss på korset … Vi vet ikke hva som driver dem som krenker oss” (“Så vi kan bli ett”, Lys over Norge, juli 1998, 67). Hvordan kan dette verset hjelpe deg dersom du har vanskeligheter med å tilgi noen?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19.For å hjelpe familien å lære om hendelsene som er beskrevet i disse kapitlene, kan du dele med dem “Kapittel 52: Jesu rettergang” og “Kapittel 53: Jesus blir korsfestet” (i Historier fra Det nye testamente, 133–38, eller tilsvarende videoer på ChurchofJesusChrist.org). Eller dere kan se videoer som viser disse hendelsene: “Jesus Is Condemned before Pilatus” [Jesus blir dømt av Pilatus] og “Jesus Is Pourged and Crucified” [Jesus blir hudstrøket og korsfestet] (ChurchofJesusChrist.org). Du kan gjerne be barna gjenfortelle historiene med egne ord. Familiemedlemmene kan gjerne fortelle hva de føler for Frelseren på grunn av det han led for oss.

Matteus 27:11–26; Markus 15:1–15; Lukas 23:12–25; Johannes 19:1–16.Hvorfor sendte Pilatus Jesus for å bli korsfestet, selv om han visste at Jesus var uskyldig? Hva kan vi lære av Pilatus’ erfaring om å forsvare det vi vet er riktig? Det kan være nyttig for familien å rollespille situasjoner som gir dem mulighet til å øve på å stå frem for det som er rett.

Matteus 27:46; Lukas 23:34, 43, 46; Johannes 19:26–28, 30.Du kan kanskje gi hvert familiemedlem i oppdrag å lese en eller flere av uttalelsene Frelseren kom med på korset, som finnes i disse versene. Be dem fortelle hva disse uttalelsene lærer dem om Frelseren og hans misjon.

Markus 15:39.Hvordan har det å lese om korsfestelsen styrket ditt vitnesbyrd om at Jesus er “Guds Sønn”?

Johannes 19:25–27.Hva lærer disse versene oss om hvordan vi kan elske og støtte familiemedlemmer?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “På Golgata korsfestet de”, Salmer, nr. 110.

Vi kan forbedre vår undervisning

Etterlign Frelserens liv. “Det er nyttig å studere hvordan Frelseren underviste – metodene han brukte og det han sa. Men Frelserens evne til å undervise og hjelpe andre kom av måten han levde på og den slags person han var. Jo flittigere du prøver å leve som Jesus Kristus, i desto større grad vil du være i stand til å undervise som ham” (Undervisning på Frelserens måte, 13).

Bilde
Kristus på korset

Christ on the Cross [Kristus på korset], av Carl Heinrich Bloch

Skriv ut