Det nye testamente 2023
5.‒11. juni. Johannes 14–17: “Bli i min kjærlighet”


“5.‒11. juni. Johannes 14–17: ‘Bli i min kjærlighet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“5.‒11. juni. Johannes 14–17”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Det siste måltid

The Last Supper [Det siste måltid], av William Henry Margetson

5.‒11. juni

Johannes 14–17

“Bli i min kjærlighet”

Når du leser Frelserens læresetninger i Johannes 14–17, vil Den hellige ånd hjelpe deg å legge merke til budskap til deg. Skriv ned inntrykkene du mottar.

Skriv ned inntrykkene du får

Idag kaller vi det for “det siste måltid”, men vi vet ikke om Jesu disipler helt forsto, da de samlet seg til den årlige påskehøytiden, at dette ville bli deres siste måltid sammen med Mesteren før hans død. Jesus, derimot, “visste at hans time var kommet” (Johannes 13:1). Han skulle snart oppleve lidelsene i Getsemane, svik og fornektelse fra sine nærmeste venner og en pinefull død på korset. Men selv om alt dette lå foran ham, fokuserte ikke Jesus på seg selv, men på disiplene. Hva ville de trenge å vite i dagene og årene fremover? Jesu kjærlige læresetninger i Johannes 14–17 viser hva han føler for sine disipler, da og nå. Blant de mange betryggende sannhetene han delte, var forsikringen om at han, på én måte, aldri vil forlate oss. “Hvis dere holder mine bud”, lovet han, “da blir dere i min kjærlighet” (Johannes 15:10).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes 14–15

Jeg viser min kjærlighet til Jesus Kristus ved å holde hans bud.

Når du leser Johannes 14–15, kan du gjerne notere eller markere hver gang ordet elske blir brukt. Du legger kanskje merke til at ordet bud gjentas ofte i sammenheng med ordet elske i disse kapitlene. Hva lærer Frelserens læresetninger deg om forholdet mellom kjærlighet og bud? Hvilke andre ord og uttrykk finner du forbundet med kjærlighet i disse kapitlene?

Grunn på hvordan Frelserens kjærlighet har påvirket deg.

Se også Johannes 13:34–35; D. Todd Christofferson, “Da blir dere i min kjærlighet”, Liahona, nov. 2016, 48–51.

Bilde
Jesus snakker med disiplene

The Last Supper [Det siste måltid], av Clark Kelley Price

Johannes 14–16

Den hellige ånd hjelper meg å oppfylle mitt formål som en Jesu Kristi disippel.

Det må ha vært hjerteskjærende for disiplene å høre at deres tid sammen med Frelseren snart var over. De kan også ha vært bekymret for hvordan de skulle klare seg uten ham. Mens du leser Johannes 14–16, kan du se etter hva Frelseren sa for å berolige dem. Legg spesielt merke til hva han lærte dem om Den hellige ånd. Hva lærer du om Den hellige ånd av Frelserens ord i følgende vers?

Hvorfor trengte disiplene denne slags hjelp fra Den hellige ånd? Hvordan har Den hellige ånd oppfylt disse rollene for deg? Overvei hva du kan gjøre for at hans innflytelse kan bli sterkere i ditt liv.

Se også 3 Nephi 19:9; 27:20; Lære og pakter 11:12–14; Moses 6:61; Michelle D. Craig, “Åndelig kapasitet”, Liahona, nov. 2019, 19–21.

Johannes 15:1–8

Når jeg blir i Kristus, vil jeg frembringe god frukt.

Hva tror du det vil si å “bli i [Kristus]”? (Johannes 15:4). Hvilken “frukt” har du som viser at du er festet til vinranken, som symboliserer Jesus Kristus?

Johannes 17

Jesus Kristus går i forbønn for sine disipler.

Jesu ord som er nedtegnet i Johannes 17 er kjent som Jesu forbønn. I denne bønnen ber Jesus for sine apostler og “også for dem som ved deres ord kommer til å tro på [ham]” (Johannes 17:20). Det betyr at han ba for deg. Hva ba Jesus til Faderen om på vegne av deg og alle andre troende? Hva lærer dette deg om hans følelser for deg?

Denne bønnen inneholder også dyptgripende og evige sannheter. Hvilke sannheter finner du? Mens du leser dette kapittelet, kan du vurdere å skrive ned hva du lærer om følgende:

  • Bønn

  • Frelserens forhold til sin Fader

  • Frelserens forhold til sine disipler

  • Hvordan disipler skal skille seg ut fra verden

  • Andre sannheter som skiller seg ut for deg

Johannes 17:11, 21–23

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus er fullkomment forenet.

I sin bønn i Johannes 17 understreket Jesus sin harmoni med Faderen. På hvilke måter er Faderen og Sønnen “ett”? (Johannes 17:11, 21–23). Legg merke til at Frelseren ba om at hans disipler måtte være ett “likesom” – eller på samme måte som – han og hans Fader er ett (Johannes 17:22). Hva betyr det for deg? Tenk på ditt forhold til andre – for eksempel til din ektefelle eller andre familiemedlemmer, til menighetens medlemmer og til andre kristne. Hvordan kan du arbeide mot den slags enhet som Jesus har med Faderen?

Se også Quentin L. Cook, “Hjerter knyttet sammen i rettferdighet og enhet”, Liahona, nov. 2020, 18–22; Sharon Eubank, “Ved å forene våre følelser får vi kraft med Gud”, Liahona, nov. 2020, 55–57.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Johannes 14:5–6.Familiemedlemmene kan ha glede av å bytte på å lede familien på en spasertur langs en sti. Hvordan er Jesus “veien”? Hvor fører han oss?

Johannes 14:26–27.Hvordan er Jesu fred annerledes enn den som “verden gir”? Familiemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan de har funnet fred og trøst gjennom Den hellige ånd.

Johannes 15:1–8.Det kan være morsomt å lese disse versene utendørs ved siden av en vinranke, et tre eller en annen plante. Hva skjer med en gren når den fjernes fra planten? Dere kan gjerne snakke om hvordan vi er som grener og hva det vil si å “bli” i Frelseren og “bære frukt”.

Johannes 15:17–27; 16:1–7.Hvorfor tror du at Jesus Kristus advarte sine disipler om forfølgelse? Hvordan blir Jesu Kristi disipler forfulgt idag? Hvordan kan Frelserens råd i disse versene hjelpe oss når vi møter forfølgelse?

Johannes 16:33.Hvordan har Jesus Kristus overvunnet verden? Hvordan har hans forsoning gitt oss fred og frimodighet? (se også Lære og pakter 68:6).

Johannes 17:21–23.Hva vil hjelpe familien å lære å bli mer forenet slik Jesus Kristus og vår himmelske Fader er? Kanskje dere kan snakke om et favorittlag og hvordan de samarbeider mot et felles mål. Dere kan også lytte til et kor eller orkester og snakke om hvordan musikerne kommer sammen for å skape vakker musikk.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Den hellige ånd”, Barnas sangbok, 56.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk lydopptak. Når du underviser familien i Skriftene, kan du vurdere å lytte til lydversjonen av Skriftene som finnes på ChurchofJesusChrist.org eller i Evangeliebibliotek-appen. Å lytte til Johannes 14–17 kan være spesielt virkningsfullt fordi disse kapitlene inneholder så mange av Frelserens ord.

Bilde
druer på vinranke

Jesus forkynte: “Jeg er vintreet, dere er grenene” (Johannes 15:5).

Skriv ut