Det nye testamente 2023
5.‒11. juni. Johannes 14–17: “Bli i min kjærlighet”


“5.‒11. juni. Johannes 14–17: ‘Bli i min kjærlighet’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“5.‒11. juni. Johannes 14–17”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Det siste måltid

The Last Supper [Det siste måltid], av William Henry Margetson

5.‒11. juni

Johannes 14–17

“Bli i min kjærlighet”

Be om å få vite behovene til barna du underviser når du leser Johannes 14–17. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan støtte ditt studium, og denne oversikten kan gi deg ideer om hvordan du kan undervise barna i klassen.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe barna å dele det de lærer hjemme, kan du la hvert barn etter tur holde et papirhjerte og fortelle om noe han eller hun gjør for å vise kjærlighet til andre.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Johannes 14:15

Jeg kan vise min kjærlighet til Jesus Kristus ved å holde hans bud.

Hjelp barna å forstå at de kan vise Frelseren at de elsker ham ved å holde budene hans.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å fremsi Johannes 14:15. Be dem si “Dersom dere elsker meg” når du holder opp et papirhjerte. Be dem si “da holder dere mine bud” når du holder opp Skriftene.

  • Hjelp barna å komme på noen av Jesu bud. Be dem foreslå hvordan de kan holde hvert bud. Bær vitnesbyrd om at det å gjøre disse tingene viser vår kjærlighet til Jesus Kristus.

  • Syng en sang om budene sammen, for eksempel “Hold alle budene” (Barnas sangbok, 68).

  • Spill spillet på denne ukens aktivitetsside med barna.

Johannes 14:26–27; 15:26; 16:13–14

Den hellige ånd hjelper meg.

Jesus lærte disiplene sine viktige sannheter om Den hellige ånd. Tenk over hvordan disse sannhetene kan være til velsignelse for barna du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet Det siste måltid (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 54). Forklar for barna at under det siste måltid underviste Jesus sine disipler om Den hellige ånd. Del noen av sannhetene han forkynte i Johannes 14:26–27; 15:26; 16:13–14.

    Bilde
    Jesus snakker med disiplene

    The Last Supper [Det siste måltid], av Clark Kelley Price

  • Fortell om en gang Den hellige ånd trøstet deg, veiledet deg eller hjalp deg å vite sannheten. Bær vitnesbyrd om at Den hellige ånd kan hjelpe barna på lignende måter.

  • Syng en sang om Den hellige ånd sammen med barna, for eksempel “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56). Be dem lytte etter ting som er nevnt i sangen, som Den hellige ånd gjør.

Johannes 17:3

Jeg kan kjenne vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Jesus Kristus forkynte at “evig liv” er å kjenne “den eneste sanne Gud, og … Jesus Kristus”. Når barna du underviser lærer dem å kjenne, vil de finne åndelig styrke som vil velsigne dem gjennom hele livet og hjelpe dem å oppnå evig liv.

Mulige aktiviteter

  • Les Johannes 17:3, og be barna lytte etter hvem Jesus ønsker at vi skal kjenne. Vis noen bilder som viser hvordan vi kan bli kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus, for eksempel bilder av Skriftene, en familie som lærer sammen, og noen som utfører tjeneste for en annen. Legg bildene med bildesiden ned, og be barna bytte på å snu dem og beskrive det som er på bildet. Hvordan hjelper disse tingene oss å kjenne vår himmelske Fader og Jesus?

  • Snakk med barna om hva de gjør for å bli bedre kjent med vennene sine. Hvordan blir vi bedre kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Fortell hvordan du har gjort dette.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Johannes 14:15; 15:10–14

Jeg kan vise min kjærlighet til Jesus Kristus ved å holde hans bud.

Tenk på barna du underviser mens du leser disse skriftstedene i ditt personlige studium. Hvordan vil de bli velsignet når de forstår at deres lydighet mot Frelseren er et tegn på deres kjærlighet til ham?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle hvordan Jesus viste at han var lydig mot vår himmelske Fader. Vis bilder fra Frelserens liv for å hjelpe dem (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 34–35, 56–57). Be barna snakke om tilfeller da de adlød vår himmelske Fader.

  • Be et barn lese Johannes 14:15. La barna bytte på å tegne noe som forestiller at noen holder et bud, mens de andre barna gjetter hva han eller hun tegner. Du finner eksempler på bud i heftet Til styrke for ungdom (2022). Hvordan viser det å holde disse budene Frelseren at vi elsker ham?

Johannes 14:26; 15:26; 16:13

Den hellige ånd veileder, trøster og vitner om sannheten.

Har barna du underviser mottatt Den hellige ånds gave? Hva vet de om hvordan Den hellige ånd kan hjelpe dem? Overvei hvordan du vil hjelpe dem å forstå Den hellige ånds oppgaver bedre.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna følgende vers å lese to og to sammen: Johannes 14:26; 15:26 og 16:13. Be dem finne ord som lærer dem om hva Den hellige ånd gjør. Skriv ordene på tavlen.

  • Fortell om en erfaring da Den hellige ånd veiledet deg, trøstet deg, advarte deg eller vitnet for deg om sannheten. Be barna fortelle om erfaringer de har hatt. Hvordan gjenkjente de Den hellige ånds innflytelse?

  • Be hvert barn tegne ansiktet sitt på en papirpose. Lys med en lommelykt inn i hver pose for å symbolisere Den hellige ånd. Legg så ting i posene som blokkerer lyset, for eksempel et tøystykke, for å lære oss at våre gale valg kan begrense Den hellige ånds innflytelse i vårt liv. La barna fjerne tingene fra posene sine for å symbolisere omvendelse.

Johannes 15:1–9; 17:3

Vår himmelske Fader og Jesus vil at jeg skal kjenne dem.

Du vil velsigne barna ved å hjelpe dem å bli bedre kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Vis en plante (eller et bilde av en) mens barna etter tur leser vers i Johannes 15:1–9. Hvordan er Jesus som et vintre? Hvordan er vi som grener? Hva kan vi gjøre for å “bli i” eller holde oss nær til Frelseren?

  • Les Johannes 17:3 høyt. Spør barna hva de gjør for å kjenne vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Fortell hvordan du lærer dem å kjenne.

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å dele med familien en sang de nylig har lært i klassen eller i sangstunden.

Vi kan forbedre vår undervisning

Tilpass aktivitetene. Hvis du underviser yngre barn, kan du finne flere forslag som du kan tilpasse til din klasse i det som står i denne oversikten for eldre barn. På lignende måte kan aktiviteter for de yngre barna tilpasses for å undervise eldre barn.

Skriv ut