Det nye testamente 2023
12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18: “La ikke min vilje skje, bare din”


“12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18: ‘La ikke min vilje skje, bare din’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Kristus og disiplene i Getsemane

Gethsemane Grove [Getsemane hage], av Derek Hegsted

12.‒18. juni

Lukas 22; Johannes 18

“La ikke min vilje skje, bare din”

Å lære av Lukas 22 og Johannes 18 sammen med barna er en anledning til å hjelpe dem å forankre sin kjærlighet til Jesus Kristus og sin tro på ham. Overvei med bønnens hjelp hvordan du vil gjøre dette.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Vis bilder av hendelsene i disse kapitlene, for eksempel Kristus i Getsemane (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 56) og bildene i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna fortelle hva som foregår på bildene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lukas 22:39–46

Jesus led for meg fordi han elsker meg.

Overvei hvordan du kan hjelpe barna å føle Jesu kjærlighet til dem når dere snakker om beretningen om hans lidelse i Getsemane.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna historien i Lukas 22:39–46, kanskje ved hjelp av “Kapittel 51: Jesus lider i Getsemane” (i Historier fra Det nye testamente, 129–32, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Forklar at Jesus følte all smerten og sorgen som alle noensinne har følt. Spør barna hva som kan få noen til å føle seg trist, såret eller opprørt. Bær vitnesbyrd om at Jesus kan hjelpe oss når vi føler oss slik.

  • Send rundt et bilde av Frelseren i Getsemane (for eksempel det i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Mens hvert barn holder bildet, sier du: “Jesus led fordi han er glad i [barnets navn].” Be barna gjenta disse ordene sammen med deg.

  • Syng en sang sammen med barna om Jesu kjærlighet til oss, for eksempel “Min Frelsers kjærlighet” (Barnas sangbok, 42–43). Hjelp dem å tenke over hvordan de har følt Jesu kjærlighet.

Lukas 22:41–43

Jeg kan be når jeg trenger hjelp.

Da Jesus ba i Getsemane, kom en engel for å styrke ham. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå at de også kan be vår himmelske Fader om styrke?

Mulige aktiviteter

  • Gi barna et sammendrag av Lukas 22:41–43. Fortell om en gang du ba om hjelp og vår himmelske Fader styrket deg ved Den hellige ånd eller ved å sende noen for å hjelpe deg.

  • Skriv på papirstrimler noe vi kan si i en bønn, for eksempel “Kjære himmelske Fader”, “Jeg takker deg”, “Jeg ber deg” og “i Jesu Kristi navn. Amen”. Legg strimlene på gulvet i tilfeldig rekkefølge, og hjelp barna å sette dem i den rekkefølgen vi kanskje vil si dem i en bønn. Hva kan vi takke vår himmelske Fader for? Hva mer kan vi si til ham? Bær vitnesbyrd om at barna kan be til vår himmelske Fader hvor som helst og når som helst.

Bilde
Kristus ber i Getsemane

Christ Praying in the Garden of Gethsemane [Kristus ber i Getsemane], av Hermann Clementz

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lukas 22:39–46

I Getsemane påtok Jesus Kristus seg min synd og smerte.

Kunnskap om hva Jesus gjorde for oss i Getsemane, kan hjelpe barna å omvende seg fra sine synder og vende seg til Frelseren når de opplever store prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Lukas 22:39–46 for å finne ord eller uttrykk som beskriver hva Jesus følte i Getsemane. Hva opplevde Jesus som fikk ham til å føle det slik? (se Lære og pakter 19:16–19). Gi barna anledning til å uttrykke sine følelser for Jesus og hans offer for oss.

  • Be barna fortelle om en gang de var lei seg eller hadde det vondt. Spør dem om de kjenner noen som har følt det samme. Be dem lese Alma 7:11–12. Hva lærer disse versene oss om Jesus Kristus og hans lidelse for oss?

  • Gi et barn en pinne som er lengre enn bredden på døråpningen i klasserommet, og be ham eller henne om å holde den vannrett og prøve å gå gjennom døren. Forklar at pinnen symboliserer våre synder, som hindrer oss i å komme inn i Guds rike. Fjern pinnen for å vise at Jesus påtok seg våre synder slik at vi kan bli tilgitt når vi omvender oss.

Lukas 22:39–44

Jeg kan følge Jesu eksempel ved å være lydig mot vår himmelske Fader.

Jesus viste lydighet til Faderen da han sa: “La ikke min vilje skje, bare din” (Lukas 22:42). Hvordan kan du hjelpe barna å lære av Jesu eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lære utenat ordene “La ikke min vilje skje, bare din” (Lukas 22:42), og snakk om hva det betyr. Hva kan vi gjøre for å adlyde vår himmelske Faders vilje?

  • Hjelp barna å nevne noen grunner til at det noen ganger er vanskelig å gjøre det vår himmelske Fader ønsker. Hvilke velsignelser har vi mottatt ved å være lydige mot vår himmelske Fader, selv om det var vanskelig?

Lukas 22:50–51

Jesus elsket sine fiender.

Å lære å være en fredsstifter er ikke lett, spesielt ikke når andre ikke er snille mot oss. Hvordan kan beretningen i Lukas 22:50–51 inspirere barna du underviser, til å være vennlige under alle omstendigheter?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Lukas 22:50–51. Hva lærer denne beretningen oss om Jesus? I løpet av uken kan du be noen av barnas foreldre fortelle deg om tilfeller da barna deres viste vennlighet, selv om det var vanskelig. Del disse historiene med klassen. (Minn barna på at det å være vennlig ikke betyr å la andre skade dem. De skulle snakke med sine foreldre eller en annen betrodd voksen hvis noen skader dem.)

  • Syng en sang om å være vennlig, for eksempel “Jeg ønsker å være snill og god” (Barnas sangbok, 83). Hva lærer denne sangen oss om vennlighet? Hvordan kan vi vise vennlighet mot andre slik Frelseren gjorde?

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna bære vitnesbyrd for familien om Frelseren. De kan også be sine familiemedlemmer bære vitnesbyrd om ham.

Vi kan forbedre vår undervisning

Be barna fortelle hva de vet. “Be [barna] dele med deg sine tanker, følelser og erfaringer knyttet til prinsippene du underviser. Du vil oppdage at de har innsikt som er enkel, ren og sterk” (Undervisning på Frelserens måte26).

Skriv ut