Det nye testamente 2023
19.‒25. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: “Det er fullbrakt”


“19.‒25. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19: ‘Det er fullbrakt’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“19.‒25. juni. Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Kristus hos Pilatus

Ecce Homo [Se det menneske], av Antonio Ciseri

19.‒25. juni

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

“Det er fullbrakt”

Begynn din forberedelse ved å lese Matteus 27; Markus 15; Lukas 23 og Johannes 19. Søk med bønnens hjelp å forstå barnas behov.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

La hvert barn etter tur holde bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Mens de holder bildet, kan hvert barn si noe han eller hun ser på bildet.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Matteus 27:11–66; Lukas 23; Johannes 19

Fordi Jesus døde for meg, kan jeg oppstå.

Små barn kan bli opprørt av beretningene om Jesu korsfestelse. “Kapittel 52: Jesu rettergang” og “Kapittel 53: Jesus blir korsfestet” (i Historier fra Det nye testamente, 133–38, eller tilsvarende videoer på ChurchofJesusChrist.org) gir et godt eksempel på hvordan du kan dele denne historien med dem.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier mens du forteller om Jesu forhør, korsfestelse og begravelse (se også Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 57–58). Oppfordre barna til å fortelle det de vet om disse hendelsene. Understrek at Jesus oppsto på den tredje dagen. Med andre ord våknet han til liv igjen.

  • Be barna nevne noe av det foreldrene deres gjør for dem som de ikke kan gjøre selv. Vis et bilde av Frelseren. Forklar at på grunn av Jesus kan vi oppstå – noe vi ikke kan klare på egenhånd.

  • Vis et bilde av en du kjenner som er død. Bær vitnesbyrd om at på grunn av Jesus vil vedkommende en dag leve igjen.

Bilde
Kristi begravelse

The Burial [Begravelsen], av Carl Heinrich Bloch

Matteus 27:26–37; Lukas 23:34

Jeg kan tilgi andre slik Jesus gjorde.

Hvordan vil du hjelpe barna å forstå hvordan de kan tilgi dem som er uvennlige, slik Jesus gjorde?

Mulige aktiviteter

  • Beskriv hvordan soldatene var uvennlige mot Jesus (se Matteus 27:26–37), og les så Lukas 23:34. Forklar at når vi tilgir andre, er vi ikke sinte på dem lenger, og vi viser dem kjærlighet.

  • Gi eksempler der noen sier eller gjør noe uvennlig. Be barna snakke om hvordan de kan vise tilgivelse i disse situasjonene.

  • Syng en sang om tilgivelse sammen, for eksempel “Hjelp meg, o Fader” (Barnas sangbok, 52). Still spørsmål som blir besvart i sangen, som “Hvem skulle vi tilgi?” eller “Hvem kan hjelpe oss når det er vanskelig å tilgi?”

  • Se igjennom et nyere nummer av Vennen for å finne en historie om et barn som tilga noen. Del denne historien med barna.

Lukas 23:32–33, 39–43

Fordi Jesus led og døde for meg, kan jeg omvende meg og bli tilgitt.

Selv om barn under åtte år ikke er ansvarlige ennå, er det viktig for dem å begynne å lære nå hvordan de kan omvende seg fra gale valg de gjør.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av Lukas 23:32–33, 39–43, og hjelp barna å finne de to tyvene på bilde 57 i Kunst inspirert av evangeliet, bok. Forklar at da den første tyven gjorde narr av Jesus, innrømmet den andre tyven at han hadde gjort noe galt – han begynte å omvende seg.

  • Les Lære og pakter 19:16 for barna. Hvorfor led Jesus for oss?

  • Vis videoen “The Shiny Bicycle” [Den blanke sykkelen] (ChurchofJesusChrist.org). Forklar at vi kan be til vår himmelske Fader, og at han kan hjelpe oss å rette opp våre synder og feiltrinn og få tilgivelse.

  • La barna lage krittmerker på tavlen som skal symbolisere gale valg. Be dem så om å vaske tavlen for å symbolisere omvendelse. Vis et bilde av Frelseren, og bær vitnesbyrd om at vi kan omvende oss på grunn av ham.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Matteus 27:11–66; Lukas 23; Johannes 19

Jesus kom til jorden fordi han elsker meg.

Hvorfor er du takknemlig for at Jesus Kristus døde for deg? Overvei hvordan du kan hjelpe barna å forstå betydningen av Frelserens offer for dem.

Mulige aktiviteter

Matteus 27:26–37; Lukas 23:34

Jeg kan tilgi andre slik Jesus gjorde.

Det kan være vanskelig å tilgi andre. Barna du underviser, vil bli velsignet når de følger Frelserens eksempel og lærer å tilgi.

Mulige aktiviteter

  • Be barna bytte på å lese om da soldatene var uvennlige mot Jesus i Matteus 27:26–37, og da Jesus tilga dem i Lukas 23:34. (Se innsikten vi får av Joseph Smiths oversettelse i Veiledning til Skriftene.) Hva kan vi lære av Jesu eksempel?

  • Skriv på tavlen Hva kan dere gjøre for å tilgi noen som er uvennlige mot dere? La barna bytte på å skrive forslag på tavlen, som for eksempel Be om å kunne ha gode følelser overfor vedkommende eller Tenke på noe positivt ved ham eller henne.

Lukas 23:32–33, 39–43

Fordi Jesus led og døde for meg, kan jeg omvende meg og bli tilgitt.

Denne leksjonen er en fin anledning til å vitne om at på grunn av Jesus Kristus, kan vi omvende oss fra våre synder og bli tilgitt.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese Lukas 23:32–33, 39–43 høyt. Forklar at de to som ble korsfestet sammen med Jesus, var tyver. Hvordan viste den ene av tyvene at han begynte å omvende seg? Hva kan vi gjøre for å vise at vi omvender oss? (Se Veiledning til Skriftene, “Omvende, omvendelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.)

  • Skriv følgende setning på tavlen, men la det være mellomrom der ordene i kursiv står: “Jeg kan bli tilgitt når jeg omvender meg på grunn av Jesu Kristi forsoning.” Gi barna ledetråder for å hjelpe dem å fylle ut tomrommene.

  • Be et barn holde en pose, og fyll den med steiner mens de andre barna nevner gale valg noen kan gjøre. Hjelp barna å sammenligne posen med den åndelige byrden vi bærer når vi synder. Hvordan er omvendelse som å ta steiner ut av posen? Du kan gjerne minne barna på at omvendelse ikke er en engangshendelse, men en daglig prosess.

  • Se gjennom et nyere nummer av Vennen for å finne en historie eller et budskap om omvendelse, og del historien eller budskapet med barna.

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å tenke på noen de trenger å tilgi, og bestemme seg for én ting de vil gjøre for å vise vedkommende at de har tilgitt ham eller henne.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær å oppfatte åpenbaring. “Åpenbaring kommer ofte ‘linje på linje’ (2 Nephi 28:30), ikke alt på én gang. Når du ber og grunner på Skriftene og denne oversikten, vil du oppdage at ideer og inntrykk kan komme når som helst og hvor som helst – på vei til jobben, når du gjør husarbeid eller er sammen med familie og venner.

Skriv ut