Det nye testamente 2023
29. mai–4. juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: “Til minne”


“29. mai–4. juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13: ‘Til minne’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“29. mai–4. juni. Matteus 26; Markus 14; Johannes 13”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Det siste måltid

In Remembrance of Me [Til minne om meg], av Walter Rane

29. mai‒4. juni

Matteus 26; Markus 14; Johannes 13

“Til minne”

Når du leser Matteus 26; Markus 14 og Johannes 13, kan du se etter prinsipper du føler vil velsigne barna du underviser.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Vis bilder av hendelsene i disse kapitlene, for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 54–55, og be barna fortelle hva som foregår på bildene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–24

Nadverden hjelper meg å tenke på Jesus.

Hjelp barna å forstå at det å ta nadverden er en mulighet til å huske hva Jesus har gjort for oss.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av beretningen om da Jesus innførte nadverden. Du kan bruke “Kapittel 49: Den første nadverd” (i Historier fra Det nye testamente, 124–26, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org), eller videoen “Sacrament” [Nadverd] (ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor tar vi nadverden? Hjelp barna å forstå at vi minnes Jesus under nadverden.

  • Vis barna en brødbit og et beger med vann. Spør dem om de vet hva nadverdens brød og vann står for. Forklar at disse symbolene hjelper oss å huske at Jesus døde for oss og sto opp fra de døde.

  • Be barna lukke øynene og tenke på noen de er glad i, og be dem så fortelle deg om vedkommende. Be dem lukke øynene igjen, tenke på Frelseren og så fortelle hva de vet om ham. Oppfordre dem til å tenke på Jesus under nadverden hver uke.

  • Be barna vise deg hva de kan gjøre for å minnes Jesus og være ærbødige under nadverden. Hjelp barna å lage heftet som er beskrevet på denne ukens aktivitetsside, og bruke det til å hjelpe dem å tenke på Jesus under nadverden. Eller la dem lete i noen av Kirkens tidsskrifter etter bilder av Jesus og lage en collage de kan se på under nadverden.

Johannes 13:34–35

Jeg kan vise kjærlighet til andre slik Jesus gjorde.

Jesus viste sin kjærlighet ved å vise omsorg for menneskene rundt seg. Hvilke muligheter har barna du underviser, til å vise sin kjærlighet til andre?

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av historier barna har lært i år der Jesus viste sin kjærlighet til andre (se tidligere oversikter i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Les Johannes 13:34–35, og hjelp barna å gjenta setningen “Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre.” Hvordan kan vi vise vår kjærlighet til familie og venner?

  • Be et barn holde et bilde av Frelseren mens klassen synger en sang om Frelserens kjærlighet, for eksempel “Elsk du din neste” (Barnas sangbok, 74). Gi barna papirhjerter, og be dem lage en tegning av seg selv der de gjør noe for å vise sin kjærlighet til en annen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–24

Nadverden hjelper meg å minnes Jesus Kristus og hans offer for meg.

Hvordan kan du hjelpe andre å ha en meningsfylt opplevelse av nadverden?

Mulige aktiviteter

  • Be barna bytte på å lese versene i Matteus 26:26–29 eller Markus 14:22–24 (se også Joseph Smiths oversettelse, Markus 14:20–24 [i Veiledning til Skriftene]) og Lære og pakter 20:75–79. Hvilke ord og tanker er like i de to skriftstedene?

  • Spør barna hva de gjør for å tenke på Jesus under nadverden. Hjelp dem å finne skriftsteder eller ord fra nadverdssalmer som de kan lese under nadverden, og så skrive dem på et kort som barna kan se på neste gang de tar del i nadverden. Syng noen av disse sangene sammen med barna (se Salmer, nr. 96–113).

    Bilde
    barn som tar del i nadverden

    Nadverden hjelper oss å minnes Jesus Kristus og hans offer for oss.

  • Skriv viktige ord og uttrykk fra nadverdsbønnene på tavlen, og hjelp barna å lære dem utenat. Hva betyr disse ordene og uttrykkene? Hvorfor er det viktig å fornye våre dåpspakter hver uke?

  • Be en bærer av Det aronske prestedømme fortelle barna om sin erfaring med å forberede, velsigne eller dele ut nadverden. Hva hjelper ham å forberede seg til å gjøre dette? Hvordan føler han seg når han gjør det? Hvordan minner brødet og vannet ham om Frelseren?

  • Be barn som har blitt døpt, fortelle hva de husker om dåpen sin. Hva følte de? Hvilke pakter inngikk de? (se Mosiah 18:8–10). Fortell dem at hver uke når vi tar del i nadverden, kan det være som å bli døpt på ny – vi kan få tilgivelse for våre synder, og vi fornyer våre pakter.

Johannes 13:1–17

Jesus Kristus viste meg hvordan jeg kan tjene andre.

Beretningen om Frelseren som vasker sine disiplers føtter, kan inspirere barna du underviser, til kjærlig å tjene menneskene rundt seg.

Mulige aktiviteter

  • Noen dager i forveien kan du be et av barna lese Johannes 13:4–9 og dele beretningen med klassen fra Peters perspektiv. Hva prøvde Frelseren å lære Peter og de andre apostlene? Barna kan gjerne snakke om hva denne historien lærer dem om Jesus Kristus. Hva lærer vi om å tjene andre?

  • Les Johannes 13:12–17 sammen. Be barna skrive om en gang Frelseren tjente en annen. Be dem ta med det de lærer av hans eksempel. Hvis de trenger hjelp, kan de se etter eksempler i videoen “Christlike Attributes” [Kristus-lignende egenskaper] (ChurchofJesusChrist.org). Be dem fortelle klassen hva de har skrevet.

Johannes 13:34–35

Jesu Kristi disipler elsker andre slik han gjorde.

Når vi blir døpt, inngår vi pakter om å bli Jesu Kristi disipler. I Johannes 13:34–35 beskrev Frelseren hvordan vi kan vise at vi er hans disipler.

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen hverandre! Som jeg har dere (Johannes 13:34). Be barna slå opp skriftstedet og sette inn det som mangler. Hva annet kan vi gjøre for å vise at vi er Jesu Kristi disipler? Barna kommer kanskje på andre ord som ville fullføre setningen på tavlen, for eksempel tjene og tjent eller undervise og undervist.

  • Be barna lese Johannes 13:35 og tenke på personer de kjenner som er eksempler på å være en Jesu Kristi disippel. Be dem fortelle hvordan disse personene viser kjærlighet til andre slik Frelseren gjorde.

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna fortelle familien om noe de vil gjøre på grunn av det de har lært i klassen. De kan for eksempel fortelle hvordan de vil minnes Jesus Kristus under nadverden.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd for klassen. Et vitnesbyrd kan være så enkelt som “Jeg vet at vår himmelske Fader elsker hver enkelt av dere” eller “Jeg får en god følelse inni meg når jeg lærer om Jesus Kristus.”

Skriv ut