Det nye testamente 2023
12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18: “La ikke min vilje skje, bare din”


“12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18: ‘La ikke min vilje skje, bare din’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“12.‒18. juni. Lukas 22; Johannes 18”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Kristus og disiplene i Getsemane

Gethsemane Grove [Getsemane hage], av Derek Hegsted

12.‒18. juni

Lukas 22; Johannes 18

“La ikke min vilje skje, bare din”

Ta deg god tid når du leser Lukas 22 og Johannes 18 denne uken. Grunn og be angående det du leser. Når du gjør dette, kan Ånden få anledning til å bære vitnesbyrd for ditt hjerte om at Skriftene er sanne.

Skriv ned inntrykkene du får

Det var bare tre jordiske vitner til Jesu Kristi lidelse i Getsemane – og de sov gjennom det meste av den. I den hagen og senere på korset påtok Jesus seg syndene, smertene og lidelsene til alle som noensinne hadde levd, selv om nesten ingen som levde den gangen, visste hva som foregikk. Evighetens viktigste begivenheter finner ofte sted uten mye verdslig oppmerksomhet. Men Gud Faderen visste det. Han hørte bønnen til sin trofaste sønn: “Far, om du vil, så la denne kalk gå meg forbi! Men la ikke min vilje skje, bare din. Da viste en engel fra himmelen seg for ham og styrket ham” (Lukas 22:42–43). Selv om vi ikke var der for å bevitne denne uselviske og underkastende handlingen, er vi vitner om Jesu Kristi forsoning. Hver gang vi omvender oss og får tilgivelse for våre synder, hver gang vi føler Frelserens styrkende kraft, kan vi vitne om at det som skjedde i Getsemane, virkelig fant sted.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lukas 22:31–34, 54–62; Johannes 18:17–27

Omvendelse er en løpende prosess.

Tenk på de opplevelsene Peter hadde hatt med Frelseren – miraklene han hadde vært vitne til og alt han hadde lært. Hvorfor skulle da Frelseren si til Peter: “Når du en gang omvender deg, så styrk dine brødre”? (Lukas 22:32; uthevelse tilføyd). Når du grunner på dette, kan det hjelpe å overveie hva eldste David A. Bednar sa om forskjellen på å ha et vitnesbyrd og å virkelig være omvendt (se “Omvendt til Herren”, Liahona, nov. 2012, 106–9).

Mens du leser om Peters erfaringer i Lukas 22:31–34, 54–62 (se også Johannes 18:17–27), kan du tenke på din egen omvendelse. Har du noen gang følt deg så engasjert at du, i likhet med Peter, var “rede til å gå [med Frelseren] både i fengsel og i død”? (Lukas 22:33). Hvorfor avtar disse følelsene noen ganger? Det finnes daglige anledninger til enten å fornekte eller vitne om Frelseren. Hva vil du gjøre for å være et daglig vitne om ham? Hva annet lærer du av Peters erfaring?

Når du fortsetter å lese Det nye testamente, kan du se etter tegn på Peters kontinuerlige omvendelse. Legg også merke til hvordan han godtok Herrens befaling: “Så styrk dine brødre” (Lukas 22:32; se Apostlenes gjerninger 3-4).

Se også Markus 14:27–31.

Lukas 22:39–46

Frelseren led for meg i Getsemane.

President Russell M. Nelson oppfordret oss til å “[investere] tid i å lære om Frelseren og hans sonoffer” (“Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Liahona, mai 2017, 40).

Overvei hva du vil gjøre for å følge president Nelsons oppfordring. Du kan kanskje begynne med å be og grunne på Frelserens lidelse i Getsemane, som beskrevet i disse versene, og skrive ned inntrykk og spørsmål som kommer til deg.

For et enda dypere studium av Frelseren og hans forsoning, kan du prøve å granske andre skriftsteder for å finne svar på spørsmål som disse:

Når du lærer om det som skjedde i Getsemane, kan det være interessant å vite at Getsemane var en hage med oliventrær, hvor det var en olivenpresse som ble brukt til å knuse oliven og presse ut olje som ble brukt til både lys og mat så vel som helbredelse (se Lukas 10:34). Hvordan kan prosessen med å utvinne olivenolje symbolisere det Frelseren gjorde for oss i Getsemane? Du finner noen forslag i eldste D. Todd Christoffersons budskap “Da blir dere i min kjærlighet” (Liahona, nov. 2016, 50–51).

Se også Matteus 26:36–46; 14:32–42.

Johannes 18:28–38

Frelserens “rike er ikke av denne verden”.

Som politisk leder var Pontius Pilatus kjent med denne verdens makt og riker. Men Jesus talte om en helt annen type rike. Når du tenker tilbake på det du har lest om Frelserens liv, hvilke tegn ser du på at hans “rike [ikke er] av denne verden”? (Johannes 18:36). Hvorfor er det viktig for deg å vite dette? Hva mer skiller seg ut for deg ved Jesu ord til Pilatus?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lukas 22:31–32.Hvordan kan det ha føltes for Peter å vite at Jesus hadde bedt for ham og hans tro? Hvem kan vi be for, om “at [deres] tro ikke [må] svikte”? (vers 32).

Lukas 22:39–46.Å lære om Frelserens lidelse i Getsemane kan være en hellig opplevelse for familien. Overvei hva dere kan gjøre for å skape en ærbødig og tilbedende stemning når dere studerer Lukas 22:39–46. Dere kan gjerne spille eller synge noen av familiens favorittsalmer eller barnesanger om Frelseren. Dere kan se på relevante kunstverk eller se en video som “The Savior Suffers in Getsemane” [Frelseren lider i Getsemane] (ChurchofJesusChrist.org). Mens dere leser versene, kan familiemedlemmene dele skriftsteder som er spesielt meningsfylte for dem – kanskje et skriftsted som hjelper dem å føle Frelserens kjærlighet (se også Matteus 26:36–46; Markus 14:32–42). Du kan også be dem bære sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning.

Lukas 22:42.Familiemedlemmene kan fortelle om erfaringer da de lærte å si: “La ikke min vilje skje, bare din.”

Lukas 22:50–51; Johannes 18:10–11.Hva lærer disse versene oss om Jesus?

Bilde
Kristus helbreder tjenerens øre

Suffer Ye Thus Far [La dem gå så langt], av Walter Rane

Johannes 18:37–38.Hvordan ville vi besvare Pilatus’ spørsmål: “Hva er sannhet?” (vers 38). Du finner noen forslag i Johannes 8:32; Lære og pakter 84:45; 93:23–28 og “Å si, hva er sannhet?”, Salmer, nr. 181.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Jeg står helt forundret”, Salmer, nr. 111.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Studer ordene til profeter og apostler i de siste dager. Les hva profeter og apostler i de siste dager har undervist om de sannheter du finner i Skriftene. I det siste konferansenummeret av Liahona kan du for eksempel lete i emneoversikten etter “Forsoning” (se Undervisning på Frelserens måte21).

Bilde
Kristus i Getsemane

Not My Will, But Thine [La ikke min vilje skje, bare din], av Walter Rane

Skriv ut